DAN BEN IK ER. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu DAN BEN IK ER. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

DAN BEN IK ER.

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

30 September 2022 | Kenia, Kisumu

EN DAN BEN IK ER.

Voor het eerst weer met de piki-piki(achter op een brommer) over de dancing road wat geen dansende weg meer is. De afgelopen jaren is die geasfalteerd. Daarvoor was het een weg met gaten en grote stenen 5 km omhoog waar het centrum is. Een heerlijk ritje nu.

Vanmiddag voor het eerst weer door Sondu gelopen. Een middeleeuws aandoende dorp waar niets geasfalteerd is en al het leven op straat plaats vindt. Kleren, schoenen en veel meer ligt overal uitgestald om verkocht te worden. Ook veel kraampjes met allerlei koopwaar .Ik word met regelmaat achterna geroepen. Mazungu, mazung. (blanke) How are you? Ach, het deert me niet. Het is hier gewoon. Over het algemeen zijn de mensen heel vriendelijk en kan ik hier als enigste blanke vrij rond lopen tussen alle donker getinte mensen. Het geeft een onwerkelijk gevoel hier opnieuw terug te zijn en gewoon wat boodschappen te doen en op zoek te gaan naar zwarte gympen tussen een grote stapel 2de hands schoenen. Opnieuw voor Benedict, voor wie ik 3 jaar geleden ook schoenen achterliet.

En dan toch nog even terug naar de reis hier naar toe. Het begon met stressen. Zondagavond kwam er bericht dat mijn KLM vlucht van de volgende dag geannuleerd was. Het vliegtuig van 13 uur ging niet. Ik had nog zoveel vertrouwen dat die wel door zou gaan. Wat nu, wat nu! Per omgaande kon ik direct reageren op een vervangende vlucht. Ik bedacht me eigenlijk geen moment en drukte op de toets daarvoor bestemd. En dat was de nachtvlucht van maandagavond. En hij was dus direct geboekt en de instapkaart kon ik ook al printen. En dat allemaal in 5 minuten tijd. Toen nog James informeren die mij op zou komen halen en ook de Schipholtaxi voor een andere tijd. Alles lukte binnen een uur. Gelukkig, gelukkig maar het was niet leuk. Voordeel ik kon de volgende morgen uitslapen want ik werd pas om half 2 gehaald i.p.v. 6 uur in de morgen. Nadeel weer dat het slecht slapen is in het vliegtuig, maar de reis was dan ook weer veel korter en ik had het er voor over. Op het vliegveld in Nairobi duurde het lang voor ik aan de beurt was, in de rij voor de douane. Maar toen ik eenmaal aan de beurt was, waren ze zo klaar met mij. Ik mocht vrijwel direct door ... heel bijzonder. En toen naar buiten en daar stond James te wachten.

Vrijwel direct op weg door het Masai-land naar Nyabondo. Onderweg passeerden we veel Masai hoeders met hun koeien en later thee plantage. Nog een lange rit van ongeveer 7 uur. En het werd warm. En ik was moe. Maar het was prachtig om dit mooie land te doorkruizen. Onderweg gingen we in Narok (grotere stad) er uit om de eerste boodschappen te doen en geld te pinnen. Al met al een lange reis maar de moeite waard.

En toen was er de hartelijke ontvangst door Sr. Ludovena en alle andere bekenden. Heerlijk om hier weer te zijn en het Keniaanse leven hier, op straat en onderweg te ervaren.

En nu zit ik hier op woensdagmiddag dit te typen. Mijn huisje is weer mijn huisje. Alles weer op zijn plek en alles georganiseerd uitgestald. Vanmorgen rond gelopen. Opnieuw ieder een gegroet en ook hen die ik gisteren niet zag. Vanmorgen een poos bij de kinderen geweest en geholpen met eten. En effe naar Sondu en effe naar het kleine groente marktje hier dicht bij. Ik wil zoveel doen. Alles opnieuw in me opnemen.

Ook allerlei afspraken gemaakt bij mensen die ik graag wil zien. En Sali waarover ik de laatste keer schreef kwam gisteravond naar hier om mij te zien. Zo heel erg leuk.

En ook al weer een UNO spelletje gedaan. Is hier vaste prik in de avonduren maar vanavond ga ik naar Rachel en Pamela die ik al ken vanaf mijn eerste keer hier.

En bezig geweest om met het bellen en internetten voor elkaar te krijgen. Dat lukte eerst niet maar nu deels. Het is nu vrijdag en ik zit nu in de grote stad Kisumu dit verhaal te plaatsen. Wat appen en bellen lukt inmiddels. En vanmorgen dus weer voor het eerst in de matattu. Een klein busje wat hier het openbaar vervoer is. Ook een belevenis. Met zijn allen. Kontje aan kontje. Ik met een ander voorin met mijn mondkapje toch maar voor. Corona lijkt hier niet meer te bestaan. Maar wat waren we lang onderweg. Echt overal stoppen en kijken of er mensen zijn die mee willen. Maar that's live here.

En nu dus in het Java House aan de koffie en via wifi internetten.

En komende zondag heb Ik Sr. Ludovena gevraagd met mij mee te gaan naar de jongens van Eunice en hun oom Amos. Daar kijk ik erg naar uit maar het zal ook een moeilijk moment zijn als ik Eunice graf zie. Maar verder hoop ik op blijheid vanwege het weerzien.

En doneren voor dit prachtig centrum mag nog steeds....heel graag zelfs. Hieronder opnieuw de rekeningnummers.

Alle kleine beetjes helpen. Met alle donaties klein en groter is men op Nyabondo vooral heel blij en ik natuurlijk ook. Enorm bedankt.

Mijn rekeningnummer is:

NL26 INGB 0003970344 tnv A.R. Rop onder vermelding van "Voor Kenia"

Naar Stichting Bondo Kids overmaken mag ook. Dit is de stichting in Zwolle die het centrum financieel en op adviserend gebied ondersteund. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting.

Hun rekeningnummer is:

NL92 RABO 0397370830 tnv Stichting Bondo Kids onder vermelding van " Voor Ineke naar Kenia".

Veel groetjes.

Ineke



  • 30 September 2022 - 10:23

    Liesbeth :

    Nog een keer proberen
    Wat fijn dat je goed aangekomen bent!!

    Veel ontmoetingen
    Wat heerlijk ...daar word je blij van en wij ook
    Verwen iedereen maar......

    Gods zegen bij alles wat je doet en voor allen om je heen!!!

  • 30 September 2022 - 13:34

    Marcella:

    Hee lieve Ineke, wat fijn dat je er bent! Toch nog extra stress maar nu genieten!

  • 30 September 2022 - 15:21

    Andy:

    Dit klinkt goed en vertrouwd. Wat fijn voor jou en alle mensen daar die met de kinderen werken.
    Het ga jullie goed en een heel fijne voortzetting zonder al te veel struggles.

  • 30 September 2022 - 21:33

    Lidy Van Der Boon:

    Lekker genieten de weken zullen vliegen . Fijn de jongens ontmorten maar je zal je vriendin extra missen liefs van ons

  • 01 Oktober 2022 - 11:07

    Andrea :

    Wat fijn Ineke!
    Goed te lezen. Bizar...de dansingroad geasfalteerd. Ik ben benieuwd naar je verdere verhalen.
    Doe de groeten aan Pamela en Rachel en sr ludovena.

  • 01 Oktober 2022 - 15:57

    Anke Van De Bovenkamp:

    hoi Ien

    wat fijn Ien, weer daar te kunnen vertoeven ,op jouw vertrouwde plekje daar !!
    ontwikkelingen, mooie lieve ontmoetingen. elkaar weer te zien na zo n tijd.
    alle goeds toegewenst bij de jongens , het moment van herdenken van je vriendin.
    en nog veel meer.
    Gods nabijheid en zegen toegewenst.

  • 01 Oktober 2022 - 16:34

    Paula Van Dam:

    Hoi Ineke, goed te horen/lezen dat je uiteindelijk toch veilig op de plaats van bestemming bent aangekomen. Heerlijk om je verslag te lezen, in gedachte leef ik met je mee. Geniet van de mensen en je tijd daar!
    Lieve groetjes Paula

  • 01 Oktober 2022 - 23:40

    Dada:

    Geniet van de tijd daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 177969

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: