WIE WIL MIJ HELPEN????????? - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu WIE WIL MIJ HELPEN????????? - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

WIE WIL MIJ HELPEN?????????

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

21 Augustus 2022 | Nederland, Almelo

Beste allemaal die dit lezen,

Het is al weer een tijdje geleden na mijn eerste reisverslag. Ondertussen gaat de tijd verder. Nog 6 weken voor vertrek. Op 26 september vertrek ik naar Kenia voor een kleine 4 weken. Mijn vliegtuig vertrekt in de middag. Nachtvluchten gaan er helaas niet meer naar Kenia althans niet meer rechtstreeks. 's Avonds om 10 uur kom ik aan in Nairobi. James van Bonobo Tours haalt me op en brengt me naar een veilig hotel in Nairobi. James ken ik al lang. Hij heeft mij vaker gehaald en met hem heb ik ook 2 keer een game drive door Masai Mara gemaakt. Heb prachtige herinneringen daar aan. Vertrouwd dus. De volgende dag, 's morgens vroeg haalt James mij op om me via de Masai wereld naar Nyabondo te brengen. Nog een rit van 5 tot 6 uur in een gewone auto, waar ik blij mee ben. Ondertussen ergens wat geld pinnen en een paar boodschappen doen is de bedoeling. Het laatste stukje zal gaan over de "dancing road" wat geen dansende weg meer is. Ik ken deze weg omhoog alleen vol gaten en stenen, maar sinds een jaar is deze weg geasfalteerd. Wat een verandering ten goede. Ben heel benieuwd.

En dan gaat mijn leven daar weer aanvangen. De rust van daar ervaren. Alles wat vandaag niet is komt morgen wel. Als we om 11 uur niet weg gaan gaan we toch gewoon om 13 uur weg! Het zal allemaal weer een beetje wennen zijn. Er zullen ook veranderingen zijn. Drie jaar er niet geweest. Sommige personeelsleden zijn er niet meer. Ook zullen sommige kinderen er misschien niet meer zijn. Maar de goede bekenden /vrienden waar ik het meeste mee te maken had zijn er nog. Wat is watsapp contact dan toch fijn. Er was de afgelopen jaren veel contact, ook via de mail, telefoon en natuurlijk via Bondo Kids in Zwolle. Daarom weet ik wat er speelt en waar het centrum het momenteel moeilijk mee heeft.

Even terug naar de 4 weken. Jullie zullen zeggen niet langer? Nee, bewust niet. Dat heeft te maken met het aanvragen van een visum/werkpermit. Wanneer je in Kenia vrijwilligerswerk doet, ook onbetaald moet je een werkvisum hebben. Daar is tot nu moeilijk aan te komen. Dat was al, maar ze zijn er veel strenger op geworden. Als toerist mag je maximaal 4 weken in het land zijn waarna je je visum moet verlengen. Om problemen te voorkomen kies ik er nu voor om als toerist het land in te gaan m.n. om vrienden (en familie) te bezoeken. Nou vrienden zijn het en een beetje familie ondertussen ook. Iedereen weer te zien en alle bekenden weer te ontmoeten. Dat is mijn hoofddoel. En een beetje op het grote terrein wandelen met de kinderen en financieel helpen waar dat nodig is.

Ja financieel helpen. Dat deed ik de afgelopen jaren veel. Het centrum heeft het moeilijk. Door de oorlog in Europa is ook daar alles veel duurder geworden m.n. ook het voedsel. Door de droogte en veranderde klimaat valt er minder regen waardoor oogsten mislukken. Dus zijn mais, bonen en rijst of veel duurder. Omdat er minder inkomsten waren en zijn heeft Sr. Ludovena (hoofd van het centrum) personeelsleden moeten ontslaan. Hen die nog wel werk hadden kregen vaak geen salaris omdat er gewoon geen geld was.

Wat deed ik de afgelopen jaren om aan geld voor het centrum te komen? Nou, spullen verkopen en reisgeld wat ik van mijn vrijwilligers organisatie kreeg apart zetten.

Maar VOORAL mij bezig houden met statiegeldflessen. Ik vroeg de supermarkten in de omgeving of ik bij hun emballage apparaat mocht sparen voor "mijn" prachtig centrum in Kenia. In heel veel gevallen werd dit goed gekeurd en hielpen ze mij met het sparen van heel veel honderden Euro's.

Zelf begon ik STATIEGELDFLESSEN te sparen en en plaatste een oproep bij een weggeefhoek op faceboek. Dat heb ik geweten. Heel veel, heel veel flessen kreeg ik en mocht ik halen. Voor duizenden Euro's flessen gespaard tot nu. Fles voor fles. Kwartje voor kwartje. Met elke fles ben ik blij. En dan kwamen later de kleine flesjes er nog bij. Nog steeds zijn er mensen die flessen doneren en blijven doneren. Vaak haal ik ze op. Soms worden ze zelfs gebracht. Soms liggen ze bij de voordeur. Soms heel veel tegelijk. Soms een paar tegelijk. Maar met elke fles ben ik blij. Zo dankbaar voor. Het kost wel wat tijd maar dat heb ik er graag voor over. Al het geld wat ik zo bij elkaar spaarde is al door gestuurd naar Sr. Ludovena in Kenia. Ze hebben er basis voedsel en medicijnen voor de kinderen voor gekocht. Een deel is gebruikt om de medewerkers hun salaris uit te betalen.

En dan "ruiken" jullie het al natuurlijk al. In deze moeilijke tijden is het niet gemakkelijk om te vragen naar een donatie voor het Nyabondo Rehabilitation Centre in Kenia. Toch doe ik het graag. Niet voor mezelf maar voor de mensen in dit prachtig centrum.

Want opnieuw....hier bij ons is alles duurder geworden en hebben mensen minder te besteden maar daar hadden ze al minder te besteden en moeten ze nog dichter bij de basis van het bestaan gaan leven. Wat zou ik graag nog meer willen helpen met het kopen van mais, bonen, rijst en meer en medicijnen. En opnieuw een aandeel mogen hebben in het uitbetalen van maandsalarissen. Alleen kan ik het niet. Met jullie hulp wel. Het hoeft niet veel te zijn. Alle kleine beetjes helpen. Het gaat net als met de flessen.....

..... MET ELKE FLES BEN IK BLIJ....MET ELKE EURO BEN IK BLIJ.....

Verder wil ik Sr. Ludovena nog gaan vragen of er iets is wat ze heel graag voor het centrum gerealiseerd wil zien. Maar daar kom ik nog op terug.

Mijn rekeningnummer is:

NL26 INGB 0003970344 tnv A.R. Rop onder vermelding van "Voor Kenia"

Naar Stichting Bondo Kids overmaken mag ook. Dit is de stichting in Zwolle die het centrum financieel en op adviserend gebied ondersteund. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting. Hun rekeningnummer is:

NL92 RABO 0397370830 tnv Stichting Bondo Kids onder vermelding van " Voor Ineke naar Kenia".

Hiermee sluit ik vooreerst even af. Al weer een te lang verhaal...misschien...

Maar het kan mij niet deren in ieder geval. Over een paar weken kom ik graag bij jullie terug.

Veel groetjes van mij en alvast enorm bedankt.

Ineke


  • 22 Augustus 2022 - 07:55

    Anneke Dutij:

    Hai Ineke! Zou jij nog vijf t shirts willen/ kunnen meenemen voor Joseph in Nyabondo? En onze steun& toeverlaat Millicent Campbell- Audi regelt geduldig visa, hoor!( zij heeft daadwerkelijk alle nodige contacten en ze houdt je op de hoogte van de progressie!)

  • 22 Augustus 2022 - 09:30

    Liesbeth :

    Hallo ineke
    Wat heb je veel geld ingezameld met je flessenaktie!!!
    Hoop dat je veel mensen weer blij kunt maken met iets.........
    We storten wat via bondokids
    Fijn dat je een donatie durft te vragen........hoop dat er nog veel binnenkomt.....
    Gods zegen gewenst bij deze activiteit......liefde geven ....in kenia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 175959

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: