NYABONDOCENTRUM HEEFT HET MOEILIJK, HULP IS NODIG - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu NYABONDOCENTRUM HEEFT HET MOEILIJK, HULP IS NODIG - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

NYABONDOCENTRUM HEEFT HET MOEILIJK, HULP IS NODIG

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

13 Augustus 2023 | Nederland, Almelo

Beste allemaal,

En dan is het over 5 weken weer zover. Ik mag weer vertrekken naar Nyabondo/Kenia. Naar de plek waar ik mij thuis voel. Naar de plek die ergens een 2de thuis voor mij is geworden. Naar alle vrienden en bekenden die daar wonen. Allen ontmoeten. De kinderen weer zien. Weer met ze te mogen wandelen. Het Keniaanse leven weer ervaren. De rust, dicht bij de basis van het bestaan leven. Wat vandaag niet is komt morgen wel. Als je om 11 uur zou vertrekken kan zijn dat je om 13 uur nog niet weg bent. Het stoort hen niet. Er zijn anderen zorgen.

Het centrum Nyabondo heeft het moeilijk. Door de oorlog in Europa is alles veel duurder geworden m.n. ook het voedsel. Door de droogte en veranderde klimaat valt er minder regen waardoor oogsten mislukken. Dus zijn mais, bonen en rijst bijna niet te betalen. De benzine is nu ook veel duurder. Daarom was het in Kenia de afgelopen periode onrustig. Veel demonstraties en doden. Het centrum moet roeien met de riemen die ze hebben. Ik weet niet precies waar hun inkomsten vandaan komen. Maar wat ik weet is dat Bondo Kids in Nederland met hun sponsors ze financieel helpt. Ook zullen er sponsors vanuit Kenia zijn en hebben ze via andere wegen inkomsten. Maar de middelen zijn niet groot genoeg voor alles wat nodig is en veel duurder is geworden, te kunnen betalen. Het personeel kan daardoor niet elke maand een salaris uitbetaald krijgen. Schrijnend, maar ze blijven werken omdat er geen alternatief elders voor handen is. Wel hebben de meesten kost en soms inwoning op het centrum, wat in deze moeilijke tijd natuurlijk heel prettig is.

Wat deed ik de afgelopen jaren om geld voor het centrum in te zamelen? Nou, spullen verkopen en reisgeld wat ik van mijn vrijwilligers organisatie kreeg, apart zetten.

Maar VOORAL mij bezig houden met STATIEGELDFLESSEN EN BLIKJES.

Ik vroeg de supermarkten in de omgeving of ik bij hun emballage apparaat mocht sparen voor "mijn" prachtig centrum Nyabondo in Kenia. In heel veel gevallen werd dit goed gekeurd en hielpen ze mij met het sparen van heel veel honderden Euro's.

Zelf begon ik ook met het inzamelen van statiegeldflessen en plaatste een oproep op facebook. Dat heb ik geweten. Heel veel, heel veel flessen kreeg ik en mocht ik halen. Fles voor fles. Kwartje voor kwartje. Met elke fles ben ik blij. En dan kwamen later de kleine flesjes en blikjes er nog bij. Nog steeds zijn er mensen die flessen doneren en blijven doneren. Vaak haal ik ze op. Soms worden ze zelfs gebracht. Soms liggen ze bij de voordeur. Soms heel veel tegelijk. Soms een paar tegelijk. Maar met elke fles ben ik blij.

En dan "ruiken" jullie het al natuurlijk. In deze moeilijke tijden is het niet gemakkelijk om te vragen naar een donatie voor "Nyabondo, centre for persons with disabilities" in Kenia. Toch doe ik het graag. Niet voor mezelf maar voor de mensen in dit prachtig centrum.

Want opnieuw....hier bij ons is alles duurder geworden en hebben mensen minder te besteden, maar daar hadden ze al minder te besteden en moeten ze nog dichter bij de basis van het bestaan gaan leven. Wat zou ik graag nog meer en vaker willen helpen met het kopen van mais, bonen, rijst en meer en medicijnen. Alleen kan ik het niet. Met jullie hulp wel. Het hoeft niet veel te zijn. Alle kleine beetjes helpen. Het gaat net als met de flessen.....

..... MET ELKE FLES BEN IK BLIJ....MET ELKE EURO BEN IK BLIJ.....

Verder heb ik Sr. Ludovena gevraagd of er iets is wat ze heel graag voor het centrum gerealiseerd wil zien. Heel recent hoorde ik dat de inspectie geweest is en bepaalde dat sommige ruimten niet meer voldoen aan de eisen. Dit moet verbeterd worden anders kan het centrum misschien wel 'fluiten' naar hun bestaan. Ik hoop heel erg dat ik daarin wat mag betekenen.

Mijn rekeningnummer is:

NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop onder vermelding van "Voor Kenia"

Naar Stichting Bondo Kids overmaken mag ook. Dit is de stichting in Zwolle die het centrum financieel en op adviserend gebied ondersteund. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting. Hun rekeningnummer is:

NL92 RABO 0397370830 t.n.v. Stichting Bondo Kids onder vermelding van " Voor Ineke naar Kenia".

Hiermee sluit ik vooreerst even af. Over een paar weken kom ik graag bij jullie terug.

Veel groetjes van mij en alvast enorm bedankt.

Ineke


  • 19 Augustus 2023 - 23:52

    Andy:

    [e-1f600] Mooi om zo iets te kunnen betekenen Ineke.

    Ik zal via Stichting Bondo Kids of aan jou zelf wat overmaken.

    En idd flessengeld gaat hard.


  • 27 Augustus 2023 - 12:40

    Mirjam Massuger En Ad Van Baal:

    Wat een mooi vooruitzicht Ineke.

    Fijn dat je weer de mogelijkheid hebt om te gaan.

    Uit alles spreekt je liefde voor het centrum en je enorme betrokkenheid.

    We (Ad en ik) wensen je alvast een goede reis en een schitterend verblijf in Kenia bij 'jouw mensen''.

    Een donatie van onze kant volgt zeer binnenkort.

    Veel groeten uit Oisterwijk!


  • 27 Augustus 2023 - 20:39

    Zandbergen:

    Hoi Ineke

    prachtig werk doe je .wens je een fijne tijd toe daar ,

    donatie heb ik al gedaan ,

    groetjes MIny Zandbergen ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 178696

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: