ALS LAATSTE....... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu ALS LAATSTE....... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

ALS LAATSTE.......

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

13 Oktober 2023 | Kenia, Kisumu

Hoi hoi,

En weer hebben groepen foute mannen vannacht geprobeerd het dorp Sondu aan te vallen. Ze bekogelden auto's met stenen maar kwamen niet verder dan de weg zo begreep ik. Ze werden tegen gehouden door politie. Heel jammer allemaal. Daarom vanmorgen voor het laatst even met Jim in de auto in Sondu geweest. Jammer dat ik daar nu even niet meer gewoon rond kan lopen. Het is niet anders.

De schooltruien worden voor het eerst vandaag gedragen door de kinderen. Schooltruien met hun namen op de voorzijde gestikt. Het lijkt mooi. De oude waren oud en al voor corona gekocht door mijzelf en twee stagiaires hier. Nu werden ze te klein en aan alle kanten waren ze kapot.

De meisjes slaapkamer en de badkamers en toiletten daar achter zijn klaar. Eindelijk. Het heeft langer geduurd vanwege de oorlog in Sondu, maar ook omdat er meer opgeknapt moest worden. Rest nog het schoonmaken en inrichten. Nog een groot karwei voor de caretakers. Straks vraag ik aan de terreinmannen of ze hen willen helpen met het opruimen van achter gelaten rommel. Zal vast lukken. En dan doen alle kranen het weer in de douches, kunnen de lage toiletten weer doorgetrokken worden, zijn alle kapotte tegels aan de wanden vervangen, zijn de plafonds gesausd , zijn alle deuren geschilderd en ligt er een prachtig vloer. Allen zijn er enorm blij mee. En ik niet in het minst. En enorm trots dat dit allemaal mede dankzij heel veel (statiegeldflessen) sponsors, Jim en Sr. Ludovena is verwezenlijkt.

Gisteren was het hier een feestdag. Een vrije dag dus. Daarom al de kinderen en jonge meiden getrakteerd op een soort chips, maar dan zoet. Het werd overal van harte welkom geheten en is met smaak op gegeten.

Vandaag begonnen met inpakken. Ik neem niet zo heel veel mee naar huis. laat hier veel achter, ook kleren. Ik heb hier een grote metalen kist waar het allemaal in kan.

De afgelopen weken heb ik kleine pakketjes gemaakt, een afscheidscadeautje met daarin een stukje zeep, een nylon tasje of keyhanger en een pen. Ruim 60 stuks. Dit vanmorgen aan alle medewerkers van hier uitgedeeld. Ik kreeg hulp van Jerrian, die ik ken van de tijd toen ze hier als kind opgenomen was. Zij heeft het geluk gehad een goede studie te kunnen volgen en werkt hier nu op het centrum. Jerrian kent de namen van alle dokters en medische staf. Ik niet allemaal. Vandaar haar hulp. Eerder had ik al een lijst gevraagd van alle medewerkers hier, wat mij zeer goed van pas kwam. Vorig jaar had ik te weinig pennen meegenomen. Nu iets beter voorbereid. Ik kreeg via een oproep op een weggeefhoek heel veel pennen. Ik bracht er iets van honderd mee naar hier en ben ze allemaal kwijt. En thuis liggen er nog veel te wachten voor een volgende keer. Men houdt hier van pennen.

En dan de laatste dag. Een beetje weemoedig loop ik rond. Stiekem al vast een beetje afscheid nemen van het centrum. Alle plekjes doe ik even aan. Ook de tuin waar somawiki (soort groente)en spinazie wordt verbouwd. Ik zie een aantal bananen bomen. Het lijkt alsof er net mais gerooid is. Het stukje grond is niet enorm groot maar toch...het helpt de kosten voor voedsel te drukken. Dan bemoei ik me nog even met het terugbrengen van de bedden. Er zijn een paar sterke mannen nodig. Het inrichten van de meisjesslaapkamer kan beginnen. Zelf help ik in de loop van de dag ook nog even met het opmaken van de bedden. Ondertussen met alle kinderen nog een keer rondgelopen. Vooreerst...voor het laatst. Rond breaktime drinkt ik met alle medewerkers thee met brood. Ter afscheid met een paar leuke cadeautjes en wat bedankjes. For all what you have done to the centre. Bijzonder leuk. In de middag trackeer ik de kinderen voor het laatste.... .nu op een flinke mooie banaan. Die gaat er in als koek. Mooi om te zien he lekker ze dat vinden. 25 grote bananen voor 250 Ksh = 1,60 Euro. Niet te geloven he. En dan voor de caretakers nog een laatste cadeau. Toiletborstels en een stoffer en blik. Heel klein maar zo bijzonder en natuurlijk blij. Zo gaat de dag verder als een gewone dag maar ook als een bijzondere dag. En dan nog even naar Sali, mijn vriendinnetje op St. Anna Primary school. Ze sluit haar school af en gaat het volgend jaar naar de middelbare school. Waar dat zal zijn is nog niet bekend. De overheid heeft ook hier een vinger in de pap en wijst een school toe afhankelijk van de resultaten van de examens. In de avond ben ik nog even bij Pamela en Rachel. Samen gegeten en fijn bij elkaar zijn. Beide dames ken ik ook al vanaf mijn 1ste keer in Nyabondo. Pamela is administrator en Rachel de schooljuf. En toen was de dag voorbij.

Inmiddels is het vrijdagmiddag en zit ik op Kisumu Airport dit te schrijven en te wachten tot mijn binnenlandse vlucht naar Nairobi vertrekt. Rond middernacht vertrek ik met KLM naar Schiphol. Beide instapkaarten zijn in mijn bezit. De koffer is door gelabeld naar Schiphol. Heb ik geen omkijken meer na. Mooi dat het allemaal voorspoedig verloopt.

Jim en Sr. Ludovena brachten me naar de airport. Het afscheid was hartelijk. Samen deden we al veel voor het centrum en voor Eunice house. Dat schept toch een band. Nu zijn ze vertrokken op weg naar Kisumu waar ze nog eens een 20 tal dezelfde stoelen als eerder voor het centrum gaan kopen. Dit ook van het sponsor geld. Ik heb er al een paar keer op gezeten. Ze zitten fijn. Sr. Ludovena wil ze gaan gebruiken in haar kantoor en in de medische ruimten. De oude plastic stoelen die aan alle kanten stuk zijn gaat ze verbranden, zegt ze.

Vanmorgen nam ik afscheid van alle bekenden en van 'mijn' kinderen. Ook al wil je het niet...het moet toch. Er is een tijd van komen en gaan. Voor de kinderen was het vooral verdrietig en ik moest ook soms een traantje wegpinken en af en toe diep zuchten.

Dan is het nu vooral wachten. Straks in Nairobi nog wat eten, mijn boek uit lezen en wat rondwandelen. Dit is het laatste verhaal. Jullie hebben genoten volgens mij. Het was mooi weer over mijn belevenissen te schrijven. Allereerst voor mijzelf, maar ook voor de (statiegeldflessen) sponsors en voor andere belangstellenden. Ik had weer een geweldige tijd. Ieder was hartelijk en lief. Niets was te veel. Ik mocht heel veel verwezenlijken en ik kan alleen maar zeggen dat ik geweldig dankbaar ben dat dit elke keer weer lukte. De dankbaarheid van Sr. Ludovena is groot vooral als het gaat om de renovatie van de meisjes en jongensslaapkamers, de badruimten en de toiletten daar achter. Alles werkt. De kranen lopen en de toiletten kunnen doorgetrokken. Wat een zegen voor hen. Met heel veel dank aan Jim.

Tot zover. Dank voor het lezen en tot ziens ergens in Almelo en omgeving. En.....ik blijf natuurlijk statiegeldflessen inzamelen voor het prachtig centrum "Nyabondo, centre for persons with sisabilities" waarvoor het zo nodig is.

Veel groetjes van mij,

Ineke Atieno, Mazungu Mama Rop.


  • 13 Oktober 2023 - 15:30

    Marry :

    Ha Ineke

    Fijn dat je zo genoten hebt.

    Een veilige reis terug.

    Dan weer wennen thuis.

    Het ga je goed!!

    Groeten Roelof en Marry.


  • 13 Oktober 2023 - 15:51

    Marianne:

    Goede reis Ineke en geniet nog heel lang na van alle indrukken die je hebt opgedaan. Al die aardige en lieve kinderen en mensen ga je weer voor een jaartje missen, maar wat hebben jullie in die korte tijd weer veel gerealiseerd. Super en je mag heel trots op jezelf zijn Ineke Atieno, mamma Rop :)

    Liefs en groeten uit Waddinxveen


  • 13 Oktober 2023 - 21:07

    Annetta :

    Wat heb je ons weer meegenomen in je mooie en bijzondere reis. Dankjewel [e-1f618]. De container hier zit alweer mooi vol met flessen, dus je kunt weer beginnen met sparen. Zo fijn dat wij op deze simpele manier het leven iets aangenamer kunnen maken van ‘jou’ kinderen. Veilige thuisreis gewenst [e-1f64b]‍[e-2640]️[e-1f64b]‍[e-2640]️


  • 14 Oktober 2023 - 20:01

    Heleen:

    Wat gaat de tijd snel, heb weer genoten van je verhalen en wat fijn dat er weer zoveel gedaan is heb bewondering voor jou.


  • 04 November 2023 - 11:50

    Andy Scholten:

    Wat heb je veel weten te verwezenlijken en wat mooi dat deze plek voor de kinderen weer een beetje mooier is geworden. Zoals je ieder kind gunt. Dank voor je verslagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 177863

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: