WEER EEN PAAR DAGEN VERDER. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu WEER EEN PAAR DAGEN VERDER. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

WEER EEN PAAR DAGEN VERDER.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

26 September 2023 | Kenia, Sondu

Hoi allemaal

Valt opeens de elektriciteit uit terwijl ik ingezeept onder mijn douch sta. Effe schrikken en koud maar daar is een mouw aan te passen. Zaklamp er bij en maar gewoon afdrogen. En vanmorgen. Er was wel elektriciteit maar heel low. Mijn water op het elektrische fornuis kwam niet aan de koop. Een kopje thee zetten was er even niet bij. Maar overdag wanneer de elektriciteit uitvalt gaat de generator gelukkig aan en 's avonds om negen uur uit. Dan is het vroeg slapen en lezen bij een zaklamp. Maar het gaat aardig goed nu. In het verleden zijn er tijden geweest dat er dagen achtereen geen elektriciteit was en dat er geen water uit de kraan kwam. Ik moest toen, net als op meerdere plekken hier, het water zelf uit de ondergrondse watertank pompen. Maar gelukkig komt er nu water uit mijn kraan. Op het centrum zijn meerdere ondergrondse tanks die telkens aangevuld worden met regenwater middels een ingenieus systeem. En het regent hier op het moment bijna elke dag. Niet gewoon regen, maar stevige buien. Het lijkt niet op onze buien. Ze zijn veel heftiger en je ziet ze van verre af aan komen. Vaak in de middag. 's Morgens is het dan warm en zonnig. Van alles wat dus.

Wat is het weer bijzonder gewoon door Kisumu, de tweede stad van Kenia, te lopen met al zijn bedrijvigheid. Ik voel me bevoorrecht, veilig en ik wordt niet lastig gevallen. Er zijn geen stakingen. Veel bijzondere plekjes even weer langs gegaan. En dit was onverwachts, want ik was vandaag met Sr. Ludovena naar Vincent en Thomas, de kinderen van Eunice. Mooi om hen weer te zien. Ze stonden ons al op te wachten. Vincent zit in groep 4 en Thomas in groep 3. Omdat het een tweeling is zou je zeggen waarom? Een van de jongens had een achterstand omdat ze een jaar niet naar school konden gaan omdat hun moeder ziek werd en er geen inkomsten meer waren. Direct na aankomst opnieuw bloemen op Eunice graf gelegd met daarbij een officieel mooi tintje door Sr. Ludovena. Het maakte me weer een beetje emotioneel. Daarna het huisje goed bekeken vooral de nieuwe betegelde vloer die ik het afgelopen jaar financierde. Het is mooi geworden. Ook Eunice graf ziet er nu prachtig uit. Ook groeien op de compound inmiddels veel bananen, mango en avocado bomen en mais. Amos, verzorger en oom van de kinderen, doet zijn best om hiermee een inkomen te genereren. Hij verkoopt nl een groot deel van de vruchten en mais. Heel mooi. En dan natuurlijk nog wat foto's maken en eten. De chapaties, green grams, rijst, kip en kool smaakte prima. Veel te veel en dit kost allemaal geld, maar ze willen heel graag iets terug kunnen doen voor een visitor uit Holland. Een mooie waardevolle tijd, zo samen. Daarna vertrokken we weer met een lange pauze in Kisumu waar ik dus onverwachts de gelegenheid kreeg om rond te lopen. Sister moest naar een korte meeting. Daar kocht ik nog een paar schoenen voor Benedict, een van de gehandicapte grote jongens die hier al langer verblijft en geen familie meer heeft. Zijn oude waren tot op de draad versleten. Opnieuw een prachtige dag.

Vanmorgen al vroeg op de piki-piki (motorbiketaxi) naar Sondu. Omdat Nyabondo op een heuvel ligt, is het tijdens deze ritjes genieten van de mooie uitzichten. In Sondu effe rondlopen, kijken en geld pinnen en daarna weer omhoog. Op naar de yoghurt want het was vandaag (zondag) yoghurt dag. Voor alle kinderen en grote meiden van de Vocational Training had ik yoghurt in mijn koelkast staan, al gekocht op mijn eerste dag hier naar toe. Yoghurt is bij de kinderen en groten een van de favorieten. Het is zacht en zoet en mooi om te zien hoe ze genieten. Hier en daar hielp ik met het geven van de yoghurt. Ieder was blij. We houden het er maar in. Daarna was het weer wandelen met de kinderen. Soms twee aan twee in een rolstoel over het hele grote terrein hier. Vanmiddag was afgesproken om met de grote meiden van de Vocational Training te gaan kleuren. Ik had een hoop kleurpotloden mee genomen en er lagen hier ook nog wat in mijn metalen kist. Een paar mooie kleurplaten en de middag kon niet meer stuk. Ze genoten er van en ik maar steeds de puntjes slijpen. Kreeg er blaartjes van op mijn vingers. Het was een mooie middag. Niet geweten dat die grote meiden het zo leuk vinden om te kleuren.

Vanmorgen op pad met Jim, weer op de piki-piki naar Sondu. Jim, medewerker op het centrum, regelt de renovatie van de jongensslaapkamer en badkamers daarachter. Er moest cement gekocht worden. Er is veel gehakt en er zijn nieuwe afvoer en andere leidingen gelegd. De tegels aan de wand die nog goed zijn, blijven behouden. De anderen worden vervangen. Morgen gaat Jim naar Kisumu om de tegels voor de vloer te kopen. Het geld is aan geleverd. De hele vloer van badkamers en de slaapruimten krijgen dezelfde tegels. Ik heb de kleur zelf uit mogen zoeken in overleg met de house mothers. Ik ben zo benieuw hoe het gaat worden. Hierbij ook wat foto's van de renovatie tot nu. En.....nogmaals dank je wel allemaal voor het aan leveren van de flessen en voor het sponsoren van dit mooie centrum. Daardoor kan dit project gerealiseerd worden.

En wat doe ik hier dan zoal met de kinderen. Eigenlijk ook heel veel. Vooral natuurlijk wandelen, maar ik hou ze ook bezig met speelgoed wat ik meenam of nog lag in mijn metatalen kist. Ook was er nog veel wat ik bij Rachel, de teacher achter gelaten had. Fijn om te zien dat ze zich daar het hele jaar mee konden vermaken om hun manier. Veel kinderen zijn n.l. ernstig beperkt zowel lichamelijk als geestelijk. Om een enkeling na kunnen ze niet lopen. Soms nog wel staan, maar ze moeten altijd geholpen worden bij het verplaatsen. Een paar kinderen zijn alleen lichamelijk beperkt. Ik help soms bij het eten geven want ook een aantal kunnen niet zelf eten. Altijd leuk om te doen. Vandaag zijn er weer twee kinderen terug gekomen. Mooi om ze weer te zien. Verder help ik Rachel de in de morgen, met het brengen van de kinderen naar buiten. Eerst hun stoeltjes, dan de kids. Daar zitten ze dan een uurtje te genieten in de nog niet al te felle zon. Goed voor de vitamientjes. En dan na een poosje allemaal weer naar binnen.

Wilt u nog sponsoren? Voor de renovatie of voor voedsel voor dit prachtig centrum? Om hulp te kunnen bieden op een plek waar het zo nodig is. Het kan altijd nog.

Elke Euro is belangrijk, met elke Euro zijn zij en ben ik blij.

Mijn rekeningnummer is:

NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop onder vermelding van "Voor Kenia"

Naar Stichting Bondo Kids overmaken mag ook. Dit is de stichting in Zwolle die het centrum financieel en op adviserend gebied ondersteund. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting. Hun rekeningnummer is: NL92 RABO 0397370830 t.n.v. Stichting Bondo Kids onder vermelding van " Voor Ineke naar Kenia".

Dank je wel.

Veel groetjes van mij.

Ineke



  • 27 September 2023 - 10:12

    Stijntje Ter Harmsel :

    Goedemorgen Ineke.

    Wat mooi om jouw verslag weer te lezen en de foto’s te zien.

    Goed werk gedaan en het geld komt op de juiste plek.

    Hartelijke groeten van Stijntje en Wim.


  • 28 September 2023 - 20:29

    Herwy Scholten:

    je hoeft je niet te vervelen zoals ik het hier allemaal lees wat je dagvulling is. maar daar was ik ook niet bang voor. elke dag weer anders. ik wens je nog een heerlijke tijd daar,


  • 30 September 2023 - 21:14

    Andrea Kingma:

    Wat fijn voor Amos en de jongens dat je hem weer kon zien.

    Mooi te lezen en te zien alle foto’s.

    groeten Andrea


  • 01 Oktober 2023 - 21:02

    MIny Zandbergen :

    Goedemorgen INEKE

    wat een prachtig werk verricht je daar weer ,

    wat fijn dat de kinderen zo genieten,

    wat missen ze toch veel ,

    succes nog verder,

    groetjes van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 176470

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: