HET GAAT MIJ GOED EN IK BEN MET VEEL BEZIG. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu HET GAAT MIJ GOED EN IK BEN MET VEEL BEZIG. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

HET GAAT MIJ GOED EN IK BEN MET VEEL BEZIG.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

24 September 2023 | Kenia, Sondu

Hallo allemaal,

Het is weer zo bijzonder om met Jim van het centrum op pad te gaan. Met een berg geld op zak. Met de auto, op naar Sondu hier ongeveer 5 km vandaan. Om materialen te kopen voor de renovatie van de de badkamers van de kinderen. Natuurlijk om korting gevraagd vanwege de grote aankoop en ik kreeg het. Momenteel worden alle oude materialen en tegels uit de jongens slaapruimte en de badkamers daarachter gehakt en gehaald.. Er komen nieuwe toiletten en de waterleidingen worden vervangen of herstelt. Nu is het zo dat die al lang niet meer gebruikt kunnen worden vanwege de vele lekkages. De house mothers moeten daarom elke dag elders water halen om de kinderen een wasbeurt te geven. Ze zijn daar echt niet blij mee. Maar straks zijn er weer kranen en douches. Het wordt een enorme verbetering. Ook de tegels aan de muur worden vervangen en er komen tegels op de vloer. En dat allemaal van het flessen en sponsorgeld. Enorm bedankt allemaal. Dit wordt natuurlijk vervolgd.

Er zijn nog niet zo veel kinderen terug van vakantie. De reden daarvan kan van alles zijn. De benzine voor vervoer is veel duurder geworden. Of kinderen zijn ziek geworden en daardoor verzwakt. Het kan ook dat ouders ziek zijn geworden en niet in staat zijn om hen terug te brengen. Of dat er geen vervoersmiddel voor handen is. Of er is geen geld voor het kopen van pampers. Sr. Ludovena probeert in al deze gevallen zoveel mogelijk met de middelen die ze heeft te doen. Ze laat sommige kinderen halen. Ze betaald de pampers. Schoolgeld wordt naar draagkracht betaald. Wanneer sommige van de kinderen n.l. thuis blijven zullen ze in het ergste geval verpieteren, misschien onvoldoende te eten krijgen of niet goed verzorgd worden met alle gevolgen van dien. Kinderen met beperkingen zijn in Kenia en in meer Afrikaanse landen niet altijd gewenst. Ze horen er niet altijd bij. Zo triest.

Vandaag maakte ik wat foto's van mijn huisje. Velen vragen waar ik slaap en hoe dat er uit ziet. Nou zie hier de foto's. Daarbij ook een paar foto's van het complex Nyabondo met heel veel faciliteiten waaronder een vocational training, een ziekenhuisje, een questhouse, workshop voor orthopedie en meer. Omdat het hier dus behoorlijk groot complex is, is het zo leuk om met de kinderen in een rolstoel hier rond te lopen. Ze genieten er zo van. Op veel plekken even naar binnen om aandacht vragen en genieten van de omgeving en het mooie weer. En belangrijk is ook dat ze even weer buiten komen.

Vandaag was ik dus ook weer met een van de kinderen in een rolstoel in de workshop. Daar was Zacharias bezig met het loop klaar maken van aangepaste schoenen. En nu komt het! Deze en meer dan 200 paar schoenen in alle maten, zijn afgelopen zomer gemaakt in een Bata fabriek in Nairobi. Dit geheel is gefinancierd door een groep mensen in mijn omgeving thuis, die stopten met hun gespreksgroep. Zij hadden nog een behoorlijk geldbedrag in kas, die ze aan mij/Nyabondo schonken. Maar wat met dat geld te doen? Omdat Zacharias mij vorig jaar vroeg:" Ineke wanneer er weer geld is denk dan aan onze orthopedische werkplaats". dacht ik daar eigenlijk gelijk aan. Schoenen voor de workshop. Na overleg was het allemaal snel geregeld. Deze hoge veter schoenen zijn speciaal en van steviger leer gemaakt. Ze kunnen aangepast worden. Dat doen ze dus in de orthopedische workshop voor allerlei mensen die ze om wat voor reden dan ook nodig hebben. Natuurlijk ook voor de kinderen hier. Jan, wat waren ze er blij mee. Ik moest jullie opnieuw bedanken voor deze grote gave die zo welkom was. Hierbij ook een paar foto's van medewerkers met een schoen in de hand.

Laat in de middag zocht ik Sali op. Sali ken ik vanaf dat ze heel klein was. Ze woonde toen met haar familie op het centrum. Haar vader Jim werkt hier nog steeds. Sali zit in groep 8 op een dag/nacht lagere school voor meisjes hier vlakbij. Met Sali heb ik een speciale band. Toen ze kleiner was kroop ze met regelmaat bij mij even in bed. En bij Sali in het gezin is 4 jaar geleden een zusje geboren wat mijn naam kreeg. Sali zocht ik dus op, om af te spreken om naar haar moeder en zussen te gaan. Maar wat was het daar even een happening. Om mij heen allemaal schoolmeiden die ons/mij zo heel veel vroegen. Allemaal donkere gezichten en kroeshaar. Allemaal heel dichtbij en over elkaar heen. Allemaal in dezelfde schoolkleding. Allemaal leken ze op elkaar. Het waren er veel. Maar even heel erg leuk. En het uitstapje met Sali naar haar moeder en zusjes Sister en Ineke Akoth is zo goed als geregeld. Alleen moet ik nog toestemming aan het hoofd van de school vragen. Duimen maar want Sali zit in haar laatste (examen) schooljaar.

Het gaat mij goed hier. Ik voel me op mijn plek en ik voel me welkom. Ik probeer elke dag in Sondu geld op te nemen voor de werkzaamheden in de slaapverblijven van de kinderen. Zie ook dat op nog meer plekken vervanging of aanvulling van materialen nodig is. Zoals b.v. nieuwe plastic kuipstoelen voor de fysiotherapie ruimte. Elke dag wordt daar de dag begonnen met zingen, Bijbellezing en gebed, maar er zijn daar nog maar weinig stoelen om op te zitten.

Tot zover maar even weer. Al weer een te lang verhaal maar er is ook zoveel te vertellen. Bedankt voor de reacties. dat doet me goed en stimuleert nog meer te vertellen.

Veel groetjes en tot de volgende keer.

Ineke Atieno, Mazungu Mama Rop. ( de naam die de kinderen mij gaven}

• 24 September 2023 - 09:09

Harry Wauters:

Hoi, Ineke,

Leuk om je enthousiaste verslag te lezen.

Het ga je goed.

Hartelijke groeten,

Harry Wauters

• 24 September 2023 - 09:14

Aafke:

Wat een heerlijk verslag weer. Prachtige foto's, hebben we enig idee waar je bent. Wat zullen ze blij zijn met jou en jij met hen. Ik snap waarom je daar zo graag naar toe gaat, zulke lieve en dankbare mensen. Geweldig dat je dit doet Ineke. Fijne tijd nog daar.

Lieve groet, Aafke

• 24 September 2023 - 16:19

Herwy Scholten:

jouw hele verhaal weer gelezen. kijk er altijd weer naar uit. het gaat je er verder goed en nog lekker genieten in jouw vrije uren daar.

• 24 September 2023 - 19:39

Marika Klintworth:

Wat mooi allemaal, Ineke! Wat doe je toch goed werk er!

Ik ben benieuwd naar meer verhalen.

Groetjes,

Marika

• 25 September 2023 - 19:28

Marry V D Wetering:

Hoi Ineke,

Het ga je goed in Kenia, een hele fijne tijd daar!!

Veel werkplezier bij en voor de kinderen!!

Groeten Roelof en Marry.

• 26 September 2023 - 19:36

Ali Woudenberg :

Hallo Ineke. Wat heb je al weer veel meegemaakt in een week ik wens je nog een hele goede en mooie tijd toe geniet ervan Gr.Ali ze

• 30 September 2023 - 21:16

Andrea :

Hallo ineke

even een late reactie van mij. Ik kon je verslag eerst niet lezen. Maar nu wel weer.

Wat een Zegen ben je toch!

Mooie foto’s zodat we een beetje met je meereizen.

liefs Andrea

• 01 Oktober 2023 - 20:51

Miny Zandbergen :

dag Ineke

wat een leuke foto,s

hebben we enig idee hoe je daar verblijft ,

wat fijn dat je daar zoveel kan helpen ,

je doet fantastisch werk ,super goed ,

wens je nog een fijn verblijf daar,

groetjes van mij ,