EN IK MAG ER WEER ZIJN. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu EN IK MAG ER WEER ZIJN. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

EN IK MAG ER WEER ZIJN.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

21 September 2023 | Kenia, Sondu

Hallo allemaal,

Het is woensdagmiddag en het regent cats and dogs met grote hagelstenen. Maar het kan mij eigenlijk niet deren.

Ik ben er weer. Weer in Nyabondo de plek hier in Kenia waar ik van hou. Het was geweldig iedereen weer te zien. Ik werd met alle liefde ontvangen. En nu zijn we 2 dagen verder en is het alsof ik hier alweer veel langer rondloop. Zo als vanouds met al deze lieve mensen om me heen.

De reis verliep goed maar was vermoeiend. Geen problemen met het vliegtuig...gelukkig. James stond bij aankomst in Nairobi op me te wachten en we vertrokken direct. Onderweg kochten we in een supermarkt boodschappen voor mijzelf . Ook kocht ik gelijk 2 grote zakken pampers en yoghurt voor de kinderen. We hadden nog wel een vervelend oponthoud. We werden bij Sondu aangehouden door de politie. Ze keken wat rond de auto en zagen in hun ogen mankementen. Of we maar even 5000 Ksh wilden betalen/40 Euro. En... er mankeerde niets aan de auto. James en de chauffeur hebben zich er uit gepraat door te zeggen dat er een dokter in de auto zat die ze naar het ziekenhuisje hier nabij moesten brengen. Dat was ik. Dus ineens gepromoveerd. Maar ze hebben zich er uit kunnen praten en er is niets betaald.... gelukkig. De corruptie hier is overal aanwezig.

Ondertussen en ik al weer begonnen met de 'Nyabondo tour'. Dat wil zeggen wandelen met de kinderen in een rolstoel over het hele terrein. Ze genieten er van.

Vanmorgen was ik in Sondu om materiaal te kopen waar manden van gemaakt worden. Een aantal kleuren zijn n.l. op. Ze kunnen dus niet verder en ik kreeg ook van een aantal mensen in Nederland de vraag of ik weer manden mee wil brengen. Deze verkoop ik dan weer voor het goede doel/voor hier. Sondu zou onrustig zijn hoorde ik in Nederland. Dit vanwege het steeds duurder worden van de levensmiddelen en de benzine. Mensen pikken het niet meer en komen in opstand. Natuurlijk heb ik daarom aan verschillende mensen hier gevraagd of het safe is om alleen door Sondu te lopen en naar Kisumu te gaan. Sr. Ludovena vertelde ook dat het nu weerecht veilig is. Ik kan gewoon gaan. En vanmorgen merkte ik eigenlijk niets van onrust. De rust is na overleg en afspraken met de coferment weer gekeerd. Maar ik probeer wel alert te zijn en te blijven. De mensen zijn vriendelijk en ik wordt niet lastig gevallen.

Zaterdag ga ik met Sr. Ludovena en Jim naar de kinderen van Eunice. Mijn Keniaanse vriendin die anderhalf jaar geleden stierf. Ik kijk er naar uit en de kinderen tellen de dagen af. Het is fijn dat zij met me mee gaan omdat wij er samen voor konden zorgen dat Eunice met haar kinderen samen kon wonen. Samen mochten we in het verleden een huisje voor hen bouwen. Het afgelopen jaar is het buitenom nog geschilderd en er zijn een soort van plavuizen in gelegd omdat de cementenvloer hier en daar mankementen vertoonde. Ook is Eunice haar graf nabij haar huisje met tegels mooi gemaakt. Zo blij mee en ook dat hoop ik nu met eigen ogen te zien.

Inmiddels zijn we hier van het sponsor en flessengeld begonnen met een project om de slaap en badkamers van de kinderen te renoveren. Daarover later meer.

Ongeveer drie weken geleden stuurde ik via Bondo Kids geld naar het centrum om voedsel en medicijnen van te kunnen kopen. Ze waren er zo blij mee. Er bleek een moment te zijn geweest dat er maar een zak mais meer was. Ook de mais, rijst, bonen en zoveel meer is hier veel duurder geworden. En dat vooral denk ik door de oorlog in Europa. Althans daar begon het mee.

Zo met een ga ik nog een poosje met Edwin Uno spelen. Een leuk kaartspelletje voor de ontspanning. Daarna douchen en naar bed. Mijn douche doet het goed en het toilet kan goed doorgetrokken worden. Dat was vorig jaar wel anders. Toen was de douche de eerste week defect en het toilet....vul maar in....moest met emmers water gespoeld. Maar nu is alles oké. Af en toe valt het licht nog uit maar daar zijn kaarsen en zaklampen voor.

Wilt u nog sponsoren? Voor dit prachtig centrum Nyabondo. Om hulp te kunnen bieden op een plek waar het zo nodig is. Het kan altijd nog.

Elke Euro is belangrijk, met elke Euro zijn zij en ben ik blij.

Mijn rekeningnummer is:

NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop onder vermelding van "Voor Kenia"

Naar Stichting Bondo Kids overmaken mag ook. Dit is de stichting in Zwolle die het centrum financieel en op adviserend gebied ondersteund. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting. Hun rekeningnummer is: NL92 RABO 0397370830 t.n.v. Stichting Bondo Kids onder vermelding van " Voor Ineke naar Kenia".

Hiermee sluit ik vooreerst weer af.

Veel groetjes van mij en alvast enorm bedankt.

Ineke

• 21 September 2023 - 18:53

Herwy Scholten:

weer een prachtig verhaal. gelukkig is nu alles weer beter verlopen dan de laatste keer. goed om zelf te zien dat alles goed op zijn plaats is gekomen maar dat twijfelde jij ook niet aan. nog een prettige voortzetting

• 21 September 2023 - 23:05

Siny Pots:

Mooi hoor en fijn dat je dit kan/mag doen! Wij bewaren alle flessen etc. voor jou.

• 22 September 2023 - 10:01

Miny Zandbergen:

Dag Ineke

wat fijn dat alles goed verlopen is ,

en dat je weer op je plekje bent ,

geniet er weer lekker van ,

je verhaal was prachtig ,

wacht op de volgende .

groetjes van MIny Zandbergen.

• 22 September 2023 - 10:44

Christa:

Hi Dokter Ineke,

Wat fijn dat je er weer bent.

We gaan je weer volgen.

Groetjes uit Zwolle

• 22 September 2023 - 10:52

Lien Poorterman:

Een heel goede tijd gewenst!

• 22 September 2023 - 11:01

Annemarie Meesters :

Hoi Ineke

Fijn dat je een goede reis hebt gehad. Geniet van de de kids en blijf veilig. Ik lees je verslagen met plezier....top wat je allemaal doet.

Groetjes Annemarie

• 22 September 2023 - 11:34

Annemieke Jaartsveld:

Wat een mooi verhaal Ineke. Gelukkig wat je veilig kunt reizen. Succes met je goede werk.

• 24 September 2023 - 15:41

Andy Scholten:

Dag Ineke

Geweldig voor je dat het zo mooi loopt en je zoveel donaties hebt ontvangen om daarmee van betekenis te kunnen zijn.

En dat je zelf zo in conditie blijft om dit werk te kunnen blijven doen :-)

Flessen en blikjes rapen en verzamelen en inleveren is veel arbeid....en levert goede conditie voor een mooi doel voor prachtige mensen.

• 27 September 2023 - 23:01

Lia Van Der Aa:

Hallo Ineke, net tijd gevonden om je verhaal te lezen.wat beschrijf je alles toch goed.en goed dat je mooie dingen kunt doen daar met het opgehaalde geld.het komt waar het hoort. Geniet er maar van want de tijd vliegt voorbij. Lieve groet .