HET IS OVER EEN WEEK ZOVER...... - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu HET IS OVER EEN WEEK ZOVER...... - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

HET IS OVER EEN WEEK ZOVER......

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

10 September 2023 | Nederland, Almelo

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik allen enorm bedanken die hebben gedoneerd voor mijn prachtig centrum in Kenia. Het is veel en wat kan ik er veel mee doen. Wat kan ik het centrum daarmee goed helpen. Vorige week heb ik alvast via Bondo Kids geld gestuurd om voedsel en medicijnen van te kunnen kopen. Ter plekke zal ik uitzoeken waar ik nog meer in kan betekenen. Nogmaals dank je, dank je wel.

En dan is het nog een week te gaan! Morgen over een week mag ik voor de 9de keer naar Kenia vertrekken. Ik kijk er naar uit al mijn vrienden in Nyabondo weer te ontmoeten. De kinderen weer te zien. Wie is er nog? Zijn alle kinderen van verlof terug gekomen? Zijn er nieuwe kinderen bijgekomen? Ik ben zo benieuwd. Hoe zal het met de naar de mij vernoemde meisjes zijn? Ik hoop ze allemaal weer te zien.

Vanmiddag ben ik alvast met het inpakken van de koffer begonnen. Wat moet mee....wat kan ik mee nemen....wat moet thuis blijven liggen voor een volgende keer? In Kenia heb ik een grote metalen kist waar spullen inzitten die ik alleen maar daar gebruik en nodig heb. Zelfs heb ik vorig jaar wat kleren achter gelaten. En ook sandalen en teenslippers. Dat scheelt nu heel veel ruimte in de koffer.

Vorige week ben ik naar Roosendaal geweest waar de Zusters Franciscanessen van Oudenbosch wonen. Naar Zr. Vita de Wild en Zr. Christa. En waarom hoor ik u zeggen? Wat heeft dat hier mee te maken?

Hier de uitleg.

Nou Sr. Ludovena, het Hoofd van Nyabondo in Kenia, is lid van dezelfde Kloosterorde. Ze had het tijdens mijn verblijven in Nyabondo vaak over Zr. Vita de Wild in Oudenbosch. Eens beloofde ik haar Zr. de Wild te gaan bezoeken. Dat deed ik nu voor de derde keer.

Lang geleden bestond de Orde van Franciscanessen alleen in Oudenbosch. In die tijd, toen deze orde hier in Nederland nog floreerde besloten de Zusters de Orde van Franciscanessen in het buitenland uit te breiden. Het buitenland werd Kenia. Zr. Vita en Zr. Christa zijn toen beide naar Kenia verhuisd om aan hun doelstelling te werken. In die tijd sloot Sr. Ludovena als jong meisje zich bij deze Orde aan. Nu is deze Orde van Franciscanessen in Kenia een levende gemeenschap waar nog steeds jonge meisjes zich bij aan sluiten.

In Nederland daarin tegen bestaat de groep nog uit rond 15 oudere Zusters die sinds kort allen samen wonen in een verzorgingshuis in Roosendaal. Tot voor kort woonden een aantal zusters nog in Oudenbosch waaronder Zr. Vita. Daar bezocht ik haar een paar jaar geleden voor het eerst in het dagverblijf van het huis waar ze toen woonde. Een beetje afwachtend. Maar al snel was het ijs gebroken toen ik begon te vertellen en foto's liet zien. Het waren verhalen over een bekende omgeving waar zij 20 jaar woonde en de congregatie leidde als Moeder Overste.

Langer geleden woonden alle Nederlandse zusters in het Klooster en meisjes pensionaat St. Anna van Oudenbosch. Dit meisjes internaat werd alweer langer geleden door hen gesticht. De oude gebouwen van die tijd bestaan nog en het is daardoor mooi te zien waar deze zusters gewoond en geleefd hebben. Het meisjes internaat bestaat natuurlijk al lang niet meer.

Dit is dus de connectie met Kenia/Nyabondo en Sr. Ludovena.. En het was zo leuk deze zusters weer te ontmoeten. Hun verhalen over Kenia en de Orde waartoe ze behoren te horen en mijn verhalen te kunnen vertellen. Ze horen mede daardoor ook dat het leven in Kenia duurder is geworden. Dat het centrum waar een van hun zusters (Sr. Ludovena) werkt het moeilijk heeft. Het doet hun verdriet dat ze niet meer financieel kunnen helpen. Zuster Vita heeft meegegeven wat ze kan missen. Ik zal het Sr. Ludovena persoonlijk overhandigen. Ja, het centrum Nyabondo heeft financiële hulp nodig, vooral met het kopen van basis benodigdheden.

Mijn vraag is daarom opnieuw: "Willen jullie mij helpen door een donatie te storten voor dit prachtig centrum Nyabondo. Om hulp te kunnen bieden op een plek waar het zo nodig is.

Elke Euro is belangrijk, met elke Euro zijn zij en ben ik blij.

Mijn rekeningnummer is:

NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop onder vermelding van "Voor Kenia"

Naar Stichting Bondo Kids overmaken mag ook. Dit is de stichting in Zwolle die het centrum financieel en op adviserend gebied ondersteund. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting. Hun rekeningnummer is: NL92 RABO 0397370830 t.n.v. Stichting Bondo Kids onder vermelding van " Voor Ineke naar Kenia".

Hiermee sluit ik vooreerst weer af.

Veel groetjes van mij en alvast enorm bedankt.

Ineke


  • 15 September 2023 - 12:18

    Annemieke Jaartsveld:

    Mooi verhaal Ineke. Goede reis en succes met je goede werk daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 176491

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: