NYABONDO CENTRE FOR PERSONS WITH DISABILITIES. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu NYABONDO CENTRE FOR PERSONS WITH DISABILITIES. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

NYABONDO CENTRE FOR PERSONS WITH DISABILITIES.

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

05 Oktober 2022 | Kenia, Sondu

NYABONDO, CENTRE FOR PERSONS WITH DISABILITIES.

Vandaag, weer bijzonder. Vanmiddag had ik een afspraak met Geoffry, de zoon van Margareth die al lang op het centrum werkt. Ik leerde Geoffry kennen toen ik ook al weer langer geleden een ritje met hem met de piki-pikimaakte. Van het een kwam het ander. Nu bezoek ik hun thuis altijd als ik in Nyabondo ben. En opnieuw weer een mooi ritje over het plateau waar op Nyabondo ligt. Geoffry heeft ondertussen gestudeerd voor leraar maar kan helaas nog geen werk vinden. Zijn gezin woont in een klein huisje met oudere spullen op het compound van zijn moeder. Ik zal hier ook wel willen helpen maar alles kan niet. Ik had wat kleren en wat speelgoed meegenomen. Hij huurde de piki-piki. Dat bedrag zal ik hem met winst ook geven. Het minste wat ik kan doen. Zijn zoontje vroeg nog om een speelgoedautootje als ik de volgende keer weer kwam. Laat ik die nu hier nog hebben liggen. Dus die gaat ook morgen die kant op. En ook hier loopt een Ineke rond. Toch wel bijzonder.

Vanmorgen ben ik weer een poosje naar Sondu geweest voor puntenslijpers en lepels voor het centrum. En om pampers te kopen voor een aantal kinderen hier. Op het centrum Nyabondo worden kinderen met vaak ernstige beperkingen opgevangen en krijgen scholing en verzorging. Soms hebben ouders geen geld om de opvang te betalen of voor pampers of medicijnen te zorgen. Sommige kinderen worden daarom niet terug gebracht en blijven noodgedwongen thuis zonder goede zorg. Het is mooi te weten dat Sr. Ludovena het hier niet bij laat zitten en toch deze kinderen naar hier haalt. Ze zouden anders thuis verslechteren. De kosten van vervoer, pampers, schoolgeld nemen ze dan zelf op zich. Zo zijn er hier inmiddels een aantal kinderen die dit betreft. Dan te weten dat de pampers en medicijnen erg duur zijn. Een extra financiële belasting voor het centrum die het al moeilijk heeft vanwege de hoge kosten van voedsel en meer. Vandaar dus ook mijn uitstapje naar Sondu om een paar pakken pampers te kopen voor Ouid. En later waarschijnlijk nog een keer voor Joanna. Ook een vriendin trok zich het lot van deze kinderen en het centrum aan en leverde een financiële bijdrage voor pampers.Sr. Ludovena vertelde very greatfull te zijn. Ze is ontroerend blij met alle giften. Vandaag vernam ik dat er aan veel meer een gebrek is. De oudere kinderen kunnen niet goed een vak leren vanwege een gebrek aan materialen zoals breigaren, kralen, stoffen om te leren naaien en meer. Dit alles doordat sponsors zich hebben terug getrokken en nogmaals zo heel veel hier ook veelduurder is geworden. "Mijn " kinderen dragen b.v. geen schooluniformen meer omdat er geen geld is om stoffen te kopen om ze hier te naaien. En de oude uniformen zijn tot op de draad versleten. Ze dragen geen schoolschoenen meer omdat de oude te klein of versleten. Er is geen geld om een partij nieuwe schoenen te kopen. Ik zou zo graag nog meer hier willen helpen!

Het Nyabondo centrum is niet alleen een centrum voor kinderen met beperkingen. Er zijn hier ook veel activiteiten op medisch gebied. Mensen komen hier met hun lichamelijke problemen om advies en/of behandeling. Soms blijven mensen hier tijdelijk ter observatie of revalidatie. Daarvoor zijn speciale verblijven ingericht. Verder vinden hier nog steeds operaties op orthopedisch gebied plaats. Maar ook op het gebied van plastische chirurgie. Momenteel niet meer door Amref/Flying Docters. Deze organisatie heeft zich terug getrokken vanwege verminderde inkomsten.

Ook is er hier een z.g. workshop waar hulpmiddelen en aanpassingen op het gebied van mobiliteit en prothese gemaakt worden. Daar hoorde ik vandaag dat ze heel graag weer schoenen willen. Om de huidige aanwezige kinderen opnieuw te voorzien. Tenslotte groeien kindervoeten en groeien ze dus ook uit hun schoenen. Maar ook om ze te geven aan kinderen die met hun ouders poliklinisch om raad komen vragen. De eerder door mij aangeschafte schoenen zijn dus zo goed als allemaal vergeven. Wellicht voor mij een volgend project! Ik heb in ieder geval al om een offerte gevraagd.Het zou mooi zijn om voor een derde keer het centrum te mogen verblijden met een groot aantal hoge Bata veterschoenen.

Verder krijgen oudere kinderen veelal met beperkingen hier een opleiding aangeboden. Iets wat lijkt op een huishoudschool. Het gaat dan om leren breien, naaien, manden maken, sieraden maken en meer. Na zo'n opleiding is er de hoop dat zo'n kind later gemakkelijker zichzelf in onderhoud kan voorzien. Maar dat is ook maar weer afwachten want hier in Kenia is veel werkloosheid.

Verder staat hier een questhouse gefinancierd door donaties aan Bondo Kids in Zwolle. Hier slapen artsen en verpleegkundigen wanneer ze langer aanwezig zijn na operaties. Ook stagiaires en visitors komen krijgen hier een plek. Ik heb hier een aparte huisje met een zeer eenvoudige kitchen en douche.

Het centrum waar ik het altijd over heb is dus geen kindertehuis maar een groot complex waar veel activiteiten plaatsvinden. Daarom is het ook zo leuk om hier met "mijn" kinderen rond te lopen. Overal even langs, overal een praatje, overal aandacht en lekker buiten zijn.

En dan morgenmiddag de kinderen trakteren op chipjes. En zo blijf ik hier bezig en van alles ondernemen. Het is zo mooi om hier weer te zijn. En gewoon verder te gaan waar het een paar jaar geleden eindigde. Ik val hier in een warm bad en er is veel waardering.De warmte van de medewerkers hier te voelen doet me goed. En ik vind het fijn om met de kids bezig te zijn. Hun blijde gezichten te zien als ik 's morgens in hun verblijf binnen kom. Ze allemaal een voor een begroetend. Het is leuk om ze steeds Ineke te horen roepen. En hun blijheid te zien als ik met hen bezig ben. Een klein meisje praatte bv niet. Maar ze blijkt ineens heel goed Engels te kennen en heel goed te kunnen praten. Zo mooi om te zien dat zo'n meisje opknapt. Ja, ik zit hier vooreerst nog een poosje op mijn plek.

En doneren mag nog steeds. Geld is hier momenteel zo nodig. Naast geld voor voedsel en medicijnen nu ook voor de aanschaf van pampers, stoffen om schooluniformen en gewone kleren van de (leren) naaien, garens om met de breimachine te leren breien, kralen om kettingen van te laten maken en meer.

Ik realiseer me hier steeds meer hoe goed wij het nog steeds hebben. Wij geven met gemak 3 Euro uit voor een kopje koffie in de stad. Voor ons is dat "geen geld".Voor datzelfde bedrag wordt hier met schroom gevraagd of ik iets wat ze nodig hebben wil gaan kopen omdat ze zelf dat geld daarvoor bijna niet kunnen missen. Echt met schroom omdat ik bekend voor hen ben. Want vragen is moeilijk.

Pannenkoeken bak ik hier niet meer omdat dat teveel elektriciteit kost. Ook hier kort douchen. Alleen in mijn slaapkamer en lamp, in de keuken en badkamertje doe ik het met zaklamp of kaarsjes. En zo meer. Hier probeer ik dus ook te sparen op hun uitgaven om maar te kunnen helpen.

Hieronder opnieuw de rekeningnummers. Alle kleine beetjes helpen. Met alle donaties klein en groot zijn Sr. Ludovena en alle anderen hier heel erg blij en ik natuurlijk ook. Ik kan niet genoeg zeggen hoe belangrijk dit voor dit prachtig centrum is.

Mijn rekeningnummer is: NL26 INGB 0003970344 tnv A.R. Rop onder vermelding van "Voor Kenia"

Je mag ook doneren naar Stichting Bondo Kids die het centrum Nyabondo financieel en op adviserend gebied ondersteund. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting. Hun rekeningnummer is:

NL92 RABO 0397370830 tnv Stichting Bondo Kids onder vermelding van " Voor Ineke naar Kenia".

Het is zo nodig.

Tot zover vooreerst maar even weer. Veel groetjes. Ineke


  • 06 Oktober 2022 - 08:26

    Annetta Overweg:

    Wat een aangrijpend verhaal weer van jou en je kinderen daar in het verre Kenia. Je hart stroomt over van liefde en wat zou je graag nog meer doen als dat wat je al doet. Topper. Blijf daar nog lekker even genieten en helpen.

  • 06 Oktober 2022 - 21:32

    Mirjam Massuger:

    Met veel plezier lees ik je reisverslagen Ineke.
    Je bent zo enthousiast en betrokken.
    Geweldig!
    Wat heerlijk dat je daar weer kunt zijn.
    Geniet van je verblijf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 176437

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: