De kinderen komen terug. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu De kinderen komen terug. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

De kinderen komen terug.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

11 Mei 2012 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal,

En dan is het maandagmorgen en de kinderen zouden vandaag terug komen van vakantie. Maar niets is helaas minder waar. Door de vele regenval zijn de onverharde en soms zandwegen hier naar toe zeer slecht begaanbaar en glibberig. De kinderen kunnen daardoor maar moeilijk verplaatst worden. Vele ouders of verzorgens blijken het brengen van hun kinderen daarom uitgesteld te hebben. Jammer, want ik had me er zo op verheugt alle kinderen vandaag weer te zien. Pamela zegt dat de meesten dinsdag komen. Het is dan maar weer afwachten. Dit kan volgens mij zo weer veranderen.

Een paar kinderen zijn wel terug gebracht waaronder Ouid. Ouid was vorig jaar het ventje wat mij overal achterna kwam. Nu moest hij even de kat uit boom kijken, maar volgens mij leek hij dingen van het vorig jaar nog niet vergeten. Het was maar even en hij ging sjorren en trekken aan een rolstoel. Omdat Ouid niet kan praten is dat zijn manier van iets duidelijk maken. Hij wilde weer rondgereden worden. Het was dan ook maar even en ik liep weer rondjes met hem over het terrein. Inmiddels zijn er zes kinderen terug gebracht. Toen ze kwamen heb ik ze allemaal met een ballon welkom geheten. Even om het ijs te breken. Allen wisten nog wie ik was en dat is wel leuk. Ook Noa kende het rondlopen van vorig jaar. Ook dus maar met hem een blokje om. En dan is is toch direct weer plezier en lachen.

Inmiddels regent het al weer erg hard. Er is in de tijd dat ik hier ben al heel wat water gevallen terwijl het vanmorgen ook een paar uur warm was. Ze blijken hier ondertussen een beetje te veel water uit de lucht te hebben. De weg hier naar toe is daardoor inderdaad moeilijk begaanbaar, modderig en glad.

Inmiddels in het dinsdag en vanmorgen was ik met Eunice, de verpleegkundige van het centrum naar Kisumu om de ballen kopen. Leuk uitstapje.!? Met de matattu naar de grote stad. Met zijn 21gen in een personen busje. In een hoekje achterin hobbelend over de wegen. Een behoorlijke Keniaanse dame zat bijna op mijn schoot. Allen lekker knus tegen elkaar aan. Ik was na vijf kwartier blij toen ik uit mocht stappen. Bij terugkomst hoopte ik veel kinderen opnieuw te ontmoeten maar wederom........er zijn maar twee terug gekomen vandaag. Het is zo jammer, maar ik kan me het wel voorstellen. Op de terugweg vanaf Kisumu regende het en al glibberend achter op de piki-piki (brommertaxi) over de zandweg hierheen, lukte het heelhuids aan te komen. Dit ritje was niet echt leuk, maar verstand maar op nul, want het was niet anders. Onderweg zagen we wel een onderuit gegane piki-piki. Wij bleven gelukkig met beide wielen op de grond.

En dan.....terug naar de kinderen, na een momentje rust voor mezelf, blijken er toch ineens meer kinderen terug te zijn gekomen. En toen werd het als vanouds. Wat ben ik blij dat ik vandaag nog die ballen ben gaan halen, want nu al, na een paar uur is er veel mee gelachen. Wat een plezier. Op de knieen er achter aan. Vechten wie de bal mag hebben. Zo goed en zo kwaad als het gaat vangen en rollen. Er valt weinig ijs te breken. Samuel vraagt tijdens een rustmoment of ik zijn naam op zijn schriften wil schrijven. Natuurlijk doe ik dit. En dan gaat alles terug in een plastix zak. (zijn schooltas) Hij heeft geen schoolrugtas. En ik heb er één bij me. Wat blijft dit fijn geven.

Tot de volgende keer.
Ineke

  • 11 Mei 2012 - 07:40

    Minie Maneschijn:

    goeiemorgen ineke,

    fijn dat de kinderen je zo weer herkennen en blij met je zijn.
    hopelijk wordt de regen wat minder zodat ook de rest snel terug komt.
    is het daar op dit moment een soort van regenseizoen? of kennen ze dat niet in kenia?
    hier heeft het ook een paar dagen flink geregend. hoop dat het komende dagen wat beter gaat, gaan paar daagjes naar nunspeet met de camper/bus.
    groetjes van mij

  • 11 Mei 2012 - 12:34

    Monique R:

    Super dat de kids je herkennen en het fijn vinden je weer te zien.
    Ps: kijk je uit met die levensgevaarlijke piki-piki? Straks lig je met je poki-poki onder de piki-piki in de modder.haha.
    Veel plezier nog,

    kus van mij en de meiden.

  • 11 Mei 2012 - 19:34

    Roelof En Gea:

    Mooi dat het zo goed gaat en dat ze je nog weer herkennen.
    Heel veel plezier daar.
    Groetjes van ons

  • 13 Mei 2012 - 09:04

    Hennie:

    Hoi Ineke, Ik zou haast heimwee krijgen! Leuk om te lezen. Wil je Edwin de groeten doen? Volgende week stuur ik hem een uitgebreide mail. Fijne tijd met de kids!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 179862

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: