HUISJE VOOR EUNICE - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu HUISJE VOOR EUNICE - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

HUISJE VOOR EUNICE

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

24 Oktober 2018 | Kenia, Kisumu

Beste allemaal,

Een bijzonder verhaal en een vraag! Hoe nu te beginnen? Maar gewoon met de deur in huis vallen??!!!

Wie wil mij helpen met het financieren van een huisje voor mijn vriendin Eunice Olwal???

Eunice was tot twee jaar geleden de verpleegkundige hier op het Rehabilitation Centrum Nyabondo. Een goede baan en een tweeling, Vincent en Thomas, die ze alleen opvoed omdat haar toenmalige vriend de zorg voor de jongens niet op zich wilde nemen. Ze woonden hier samen op het centrum in een piepklein huisje van het centrum. Ze had het voor Keniaanse begrippen goed voor elkaar en was tot dan tevreden.

Twee jaar geleden sloeg het noodlot toe. Eunice kreeg op jonge leeftijd een hersenbloeding. Van het ene op het andere moment veranderde haar leven en die van haar kinderen. Ze was een periode erg ziek. Haar jongens werden door anderen opgevangen. Eunice bleek een knokker en kwam er weer bovenop. Maar helaas er waren restverschijnselen. Haar linker arm/hand kan ze niet meer gebruiken en ze loopt met een kruk omdat haar linker been deels verlamd zal blijven. In de afgelopen twee jaar is ze wel wat vooruit gegaan maar veel verbetering zal er nu niet meer zijn. Eunice verblijft hier nu voor therapie en revalidatie om met name haar spieren sterker te maken.

In haar huisje op het centrum kan ze niet meer wonen. Haar baan is opgezegd en het vak van verpleegkundige kan ze nooit meer uitoefenen. In Nederland kom je dan in aanmerking voor een WAO uitkering. Hier dus niet. Hierin Kenia is daar niets voor geregeld. Ze heeft nog een paar maandsalarissen uitbetaald gekregen en dat was het. Een inkomen is er niet. Ze krijgt af en toe wat geld van familie en anderen. Zelf probeer ik haar financieel te ondersteunen door haar jongens naar school te laten gaan.

Haar kinderen wonen nu in de directe nabijheid van haar familie en worden dagelijks opgevangen door een nichtje. Ze gaan ook daar naar school. Ze zien hun moeder weinig. Gedurende de vakanties slaapt Eunice bij haar moeder in huis. Een eigen onderkomen hebben ze niet. T.z.t. zal de therapie stoppen en zal ze hier weg moeten. En dan is ze afhankelijk van haar familie. Waar moet ze dan met haar kinderen wonen? Zullen ze weer samen kunnen zijn?

Wat zou het mooi zijn als ik samen met jullie hulp een huisje voor Eunice kan laten bouwen. Een klein huisje voor Eunice en haar jongens, die ondertussen 6 jaar zijn. Een klein huisje in de nabijheid van haar familie zodat ze eventueel op hen terug kan vallen.
Een klein huisje met een kleine woonkamer, 2 kleine slaapkamers een keukentje en een toilet/badkamer.
Een klein huisje op het lapje grond dat er al is.

Wat zou het prachtig zijn als we dit kunnen realiseren.

Zelf heb ik de aanzet al gegeven. Met een deel van het geërfde geld van mijn moeder zijn we gestart. Wat zou mijn moeder dat mooi hebben gevonden. Bestellingen voor bouwmaterialen zijn geplaatst en volgende week gaan we er heen om het eerste deel te betalen. Sr. Ludovena van het centrum werkt fijn mee en coördineert een beetje. Het laat haar ook niet onberoerd en ik weet hier tenslotte niet de wegen te bewandelen. Eunice haar broer kan zelf bouwen en dat scheelt veel geld. Ook maakt hij zelf de bouwstenen, wat het geheel ook weer goedkoper maakt. Maar toch is er veel geld nodig. Lang, maar dan ook lang niet zoveel als in Nederland. Hier zal het bouwen van een kleiner huisje rond de 4 duizend euro gaan kosten.

En dan wil ik jullie allen nogmaals vragen..........
Wie wil mij helpen om een huisje voor Eunice en haar jongens te financieren??????
Van harte aanbevolen.

Mijn banknummer is NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R.Rop onder vermelding van 'Huisje voor Eunice'.
Heel veel dank.
Lieve groet van mij,
Ineke


  • 25 Oktober 2018 - 08:55

    Heleen:

    Ineke wat lief van jou om dit voor hun te doen,Dennis en ik dragen graag een steentje bij.

  • 25 Oktober 2018 - 14:19

    Ineke Nep :

    Hallo Ineke wat een trieste situatie voor Eunice zal een kleine bij drage geven veel sukses. Suzanne stuurt alles door . Ben nu helemaal op de hoogte . Dag Ien.

  • 27 Oktober 2018 - 07:28

    Andrea Kingma-van Ommen :

    Ik kan me eunice alleen nog maar herinneren als een vrouw die de kinderen hielp en nu ik het zo lees....zo kwetsbaar is. Wat kan een leven dan veranderen.
    Ik heb inmiddels Geld overgemaakt ineke!
    Doe ze de groeten van mij.

    liefs andrea

  • 27 Oktober 2018 - 07:37

    Hennie Berends:

    Ineke , mooi initiatief! 'k Zit nu in Ghana maar je kunt ook op mijn steentje rekenen! Succes met alles! Groetjes aan Eunice

  • 27 Oktober 2018 - 18:10

    Herwy Scholten:

    Hallo Ineke,
    Wat een indrukwekkend verhaal. Wat hebben we het in Nederland eigenlijk toch
    goed al zitten de mensen hier soms nog te mopperen. De zorg voor mensen zit
    toch altijd nog in je.
    Mijn zus en zwager zitten nu in Oeganda. Ik heb een kleine bijdrage gestort. Alle kleine
    beetjes helpen. Zo is het toch. Het ga je er goed. Groetjes Herwy Scholten

  • 29 Oktober 2018 - 16:20

    Marry V D Wetering:

    Hallo Ineke,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en zoveel goed werk kunt doen, bij de kinderen.
    Een hele goede tijd daar en dat je tot zegen mag zijn.
    Ook fijn dat je er zo van kan genieten.
    Inmiddels heb ik een bijdrage overgemaakt voor het huisje voor Eunice.

    Hartelijke groeten Marry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 174730

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: