FLYING DOCTERS/AMREF - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu FLYING DOCTERS/AMREF - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

FLYING DOCTERS/AMREF

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

20 Oktober 2016 | Kenia, Sondu


Hallo allemaal,

Het is inmiddels erg druk op het centrum. Veel vreemde gezichten. Veel moeders, vaders en verzorgers met kinderen met een aandoening op het gebied van plastische chirurgie zijn gekomen. Waarom? Ze zullen de komende week geopereerd worden. Op het centrum is een ziekenhuisje met operatiekamer waar maandelijks door chirurgen en verpleegkundigen op vrijwillige basis en aangesloten bij Amref/Flying Docters, geopereerd wordt. De ene maand vnl kinderen met orthopedische aandoeningen en de andere maand kinderen met problemen op gebied van plastische chirurgie. Al deze kinderen en familieleden krijgen hier voor zolang nodig onderdak en eten. De kinderen zijn middels mobiele poliklinieken getraceerd en hen werd gevraagd afgelopen zondag en maandag naar het centrum te komen. Hier werden ze opnieuw onderzocht en werd er besloten of ze geholpen kunnen worden of misschien niet. Er moesten daardoor toch een aantal kinderen met ouders weer vertrekken. Ruim 30 kinderen en een enkele ouderen zullen de komende dagen geholpen worden aan hun problemen. Het gaat hierbij bv om kinderen met littekens na brandwonden. Er zijn schrijnende gevallen. Bv een klein meisje die haar rechter voet gedeeltelijk en haar linker onderbeen moet missen door brandwonden. Kinderen die hun ledematen niet goed kunnen gebruiken vanwege trekkende littekens. Het komt hier in Kenia vaak voor dat kinderen brandwonden oplopen. De grote boosdoener is open vuur waar ze in vallen of een pan met heet water die om valt. Hier proberen ze iets aan de brandwonden te doen, om de kids een aangenamer en mobieler leven te bieden. Ook kinderen met gespleten lipjes zijn hier veel. Zelfs kleine baby's. En ze hebben heel veel geluk, om het zo maar eens te zeggen, want de plastische chirurg maakt er een waar kunstwerk van. Dezelfde arts van twee jaar geleden is er weer en ik heb dit toen zien gebeuren.

Morgenvroeg zal ik er heen gaan om mee te kijken en misschien wat te helpen. Vandaag was ik er ook al even, maar drie medewerkers van Amref en hun nieuwe directeur in Kenia waren hier op bezoek, om zich te laten informeren over de hele gang van zaken rond de operaties, die door hen gesponsord worden. Heb mijn plek aan hen maar even afgestaan. Voor mij zijn er nog voldoende mogelijkheden. Maar leuk...de drie medewerkers bleken Nederlanders te zijn. Wel gek om ineens weer Nederlands te praten. Heb een paar dingen vertelt over het centrum en de kinderen en ze gevraagd ook even bij de kinderen te komen kijken. Ze waren vol enthousiaste over alles wat ze zagen.

Het is inmiddels twee dagen later en vanmorgen in alle vroegte ben ik opnieuw in de operatiekamer geweest om aanwezig te zijn bij de operatie van een meisje van 3 maanden met een split-lip, zoals ze dat hier noemen. Heel klein op de operatietafel. Zeer vakkundig werd dit gedaan. Heel bijzonder om het geheel te zien. Van de anaestesie tot en met de uitslaapruimte. Er werd liefdevol met het meisje om gegaan en de moeder kon haar na anderhalf uur weer in haar armen nemen.

In de operatiekamer lijkt het een beetje een rommeltje en veel gebruiksvoorwerpen zijn oud of doen het niet goed meer. Ik heb het idee dat ze soms moeten 'roeien met de riemen' die ze hebben. Ook nemen de artsen van Amref zelf spullen mee waaronder apparatuur die ze denken nodig te hebben. En net als alle voorgaande keren.......de telefoons liggen gewoon in de operatiekamer en worden zo nodig opgenomen. Soms wordt er door de omloop of een ander wat gelezen. Het is een komen en gaan van mensen. Ze gaan in en uit. Dat gaat tijdens het opereren gewoon door. Niemand die zich er aan lijkt te storen. De ontsmetting is goed en men houdt de hygiënische richtlijnen goed in het oog. Er is duidelijk een steriel gebied waar je niet binnen mag komen. Verder allen een mondkap voor, hoofd bedekt en schone kleding over eigen kleding. De chirurg en assistente staan natuurlijk in steriele kleding. Verder de eigen schoenen uit en slippers aan die alleen daar gebruikt worden. Wat ik ook terug zag was de bekende stof van de operatiekleding. Deze stof kocht ik in het verleden samen met Sr. Ludovina van de sponsorgelden. Mooi dat dit nog steeds terug te zien is.

Omdat er momenteel zoveel mensen op het centrum zijn draait de keuken overuren. Ze werken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Koken voor de kinderen, medewerkers, operatiekinderen en hun ouders/familie en voor het team artsen en verpleegkundigen. En niet zo als bij ons. Met beperkte middelen en op o.a. een houtkachel. Gisteravond waren ze echt tot negen uur 's avonds nog aan het werk. Normaal is het dan al lang rust en is ieder naar huis. Ann, Linda, Beatrice en Margareth uit de keuken waren allen behoorlijk uitgeteld, maar moesten toch nog door. Daarna op het centrum slapen in vrije bedden en de volgende ochtend weer zeer vroeg op. Zo gaat het de hele week. Toen kwam bij mij het idee om de andere morgen ook maar een keukenschort om te doen. Nou, daar stond ik vanmorgen vanaf 9 uur een zeer grote hoeveelheid groente te snijden. Soma-wiki, een soort spinazie, wat heel fijn gesneden moet worden. Ben een paar uur aan het snijden geweest. Ze waren er geloof ik wel blij mee. Kreeg onderwijl een bordje vol met bonen en een beker zoete melk thee. Ze drinken hier veel suiker in de thee en altijd met melk. Wij eten daarbij koek maar hier bruine bonen, aardappelen, pinda, cassave. Daar heb ik dan altijd geen zin in. Probeer daar dan toch vaak op een nette manier weer van af te komen. Of eet soms een klein beetje. Dit keer heb ik de bonen maar gewoon terug in de pan gedaan. Tijdens mijn snijden was Ann, een wat oudere kokkin van mijn eerste uren hier, mandasie beslag aan het kneden en daarna aan het bakken in olie. Mandasie's zijn een soort oliebollen, maar dan niet vet en lekkerder. Het hele centrum werd hier vandaag op getrakteerd omdat het een nationale vrije dag is. Mij werd onderwijl een lekkere warme mandasie toegeschoven. Daar had ik wel zin in. Beter dan bonen bij de thee toch.

Nu maar weer stoppen want dit verhaal wordt al weer te lang. Mocht je mij nog willen sponseren om o.a. samen nieuwe bedden en toebehoren voor de kinderen te kopen, dan kan dat natuurlijk altijd nog. Heel graag. Lees dan mijn eerste verhaal. Daar staat beschreven hoe je dit kunt doen. Dank je wel.
Tot zover dan maar. Veel groetjes van mij.
Ineke



  • 22 Oktober 2016 - 14:47

    Minie Maneschijn:

    hallo Ineke,,
    wat een prachtig en imponerend verhaal.
    geweldig wat amref/flying docyters daar doet. :)
    ook de foto`s van dat kleine kindje...
    fijn om te horen dat jij daar weer zulke leuke dingen kunt doen voor de kinderen.
    en een paar uur groente snijden, ook geen onverdeeld genoegen denk ik. Maar wel fijn voor de andere dames.
    Ineke ik hoop op nog veel mooie verhalen en foto`s .
    groetjes Minie

  • 01 November 2016 - 12:10

    Cecile:

    Dag Ineke!
    Wat leuk om jouw blog nu te lezen! Heel bijzonder om jou daar te ontmoeten bij het Nyabondo Rehabilitation Centre en wat doe je goed werk!! Zo fantastisch om te zien hoe jij de kinderen daar aan het lachen maakt. Met zo iets kleins, in dit geval een balllon. Echt veel bewondering voor je. Zo bijzonder om het hele AMREF team daar bezig te zien. Wat hebben ze weer veel kindjes (en dus gezinnen) weer kunnen helpen. Een super samenwerking tussen AMREF en het Centre. Ik zal je blog blijven volgen! groetjes Cecile

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 175455

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: