DE BEDDEN WORDEN BESTELD. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu DE BEDDEN WORDEN BESTELD. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

DE BEDDEN WORDEN BESTELD.

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Oktober 2016 | Kenia, Sondu

Hallo allemaal,

Vanmiddag was het lang wachten op 'de man van de nieuwe bedden'. Eerder deze week had ik bij Sr. Ludovina aangegeven voldoende geld te hebben voor nieuwe bedden en toebehoren voor twee groepen kinderen. De jongens en meisjes van house-mothers Penina en Eireen. Ik overlegde met haar om iemand te bellen, die een Workshop had waarin nieuwe bedden gemaakt konden worden. Er bestaat geen winkel waar vandaan deze bedden al kant en klaar geleverd kunnen worden. Ze moeten dus één voor één handmatig gemaakt worden. Sr. maakte een afspraak voor vandaag. De bewuste man zou er rond 11 uur zijn. Maar goed dan is het Kenia. Er was niemand om rond die tijd. Rond 13 uur was de bewuste man er dan eindelijk, maar het duurde nog tot 14 uur toen wij daar achter kwamen. De telefoon van Sr. Ludovina was zoek en deze man kon bellen wat hij wilde, maar de telefoon werd niet opgenomen. Via , via werd Ludevina op de hoogte gebracht en zowaar rond 14.30 uur zaten we samen op een bankje op het centrum te overleggen. Voor de man werd een flesje limonade aangerukt. Hij was immers al heel lang onderweg. Het overleg kon beginnen. Ook bekeken we samen de huidige bedden en ze werden opgemeten. House-mother Penina van de meisjes werd er bij gehaald. En na wat heen en weer gepraat kwamen we er samen uit. Natuurlijk heb ik geprobeerd wat af te dingen en dat is me waarachtig gelukt. Dertig bedden gaan er gemaakt worden. Kleine bedden voor kinderen. De huidige zijn opgemeten en de nieuwe mogen niet groter zijn, anders passen ze niet in de slaapruimte. Ook de hoogte mag niet hoger, daar sommige kinderen nog zelf in bed kunnen kruipen. Later zal ik met Sr. Ludovina op pad gaan, om matrassen en andere toebehoren te kopen. Matrassen op maat. We laten ze waarschijnlijk maken in een fabriek voor matrassen. De lakens worden op het centrum genaaid van grote rollen katoenen stof die we ergens in Kisumu zullen kopen, de dichtstbijzijnde grote stad. Dekens worden weer in een andere winkel gekocht. Synthetisch, waardoor ze gewassen kunnen worden. Geweldig dat dit alles al zo snel in gang is gezet. De man van de bedden kreeg een voorschot mee om daar morgen al materialen van te kunnen kopen. Hij zal dan met zijn medewerkers direct beginnen met het maken van de bedden. Ergens in november kunnen ze geleverd worden. Het kan allemaal niet mooier.

Momenteel slapen de kinderen op hele oude bedden met daarop veel te grote matrassen. Het wordt echt tijd dat deze vervangen worden. De bedden die ik twee jaar geleden kocht voor de eerste groep kinderen, zijn inmiddels wit geschilderd. Toen ik vroeg waarom werd gezegd dat ze dit gewoon mooier vonden. Ze worden ook gebruikt om kinderen op te leggen die alleen kunnen liggen en rollen. Omdat er hekken rond de bedden zitten kunnen ze er daardoor niet uit vallen. Een mooie bijkomstigheid.

En vandaag is het zondag , er is geen school en een mooi moment om met de kinderen te spelen. Hun wat afleiding te bieden. Mijn meegenomen speelgoed komt enorm goed van pas en werd met veel entousiastme ontvangen. Eenvoudig speelgoed maar voor deze kinderen prachtig. Telkens weer herhalen. Telkens weer hetzelfde, maar het deert hen niet. Een paar plastic autootjes er bij voor de jongens. Mooi om te zien hoe ze zich dan samen, zittend op de matten vermaken. En dan daarbij nog wat bellen blazen. Het was weer feest. Allemaal kleinigheden in onze ogen, maar zo groot in de ogen van de kinderen.

Veel groetjes, Ineke

• 18 Oktober 2016 - 15:53

Anke Van De Bovenkamp:

hoi Ien,
    wat fijn dat alles voor de start zo geweldig loopt.
    en wat een mooi uitgebreid verslag hoe het daar toe gaat!
    je bent weer helemaal op je plek zo te lezen.
    en wat heerlijk dat de kinderen zo blij zijn met deze mooie speelgoedacties.
    ook leuk om te lezen dat de bedden wit geverfd zijn. ziet er lekker helder uit, en hier is het ook een soort mode.
    de anderen lekker rood en blauw??
    het is al geweldig dat er voor de kinderen goede bedden komen.
    voor nu een Hollandse groet en veel plezier met de kids.
    Gods zegen !
    ook een groet van Leo , Anke

• 18 Oktober 2016 - 19:19

Ria Wilmink:

Dag Ineke, fijn om te lezen dat je veilig overgekomen bent en zoals ik je ken al volop in aktie! Mooi hoor dat je moeite nu al beloond wordt en dat je beddenproject in gang gezet is. Waarschijnlijk kun je het resultaat nog zien en meemaken. Natuurlijk blijf ik je volgen! Wel bijzonder, jij zit daar in de hitte en hier in Nederland is de herfst ingetreden. Succes met alles wat je gaat ondernemen en geniet ervan. groetjes Ria Wilmink

• 19 Oktober 2016 - 16:22

Jan En Jenny Ter Maat:

Wat fijn dat het al zo voorspoedig verloopt met het bedden project. Van harte Gods Zegen toegewenst met de verder voortgang en voor julli allen. En wij blijven jullie opdragen aan onze Hemelse Vader.
    Hartelijke groeten

Jenny en Jan ter Maat