Vervoersmiddelen. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Vervoersmiddelen. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Vervoersmiddelen.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

22 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

Voor in de matattu zitten is ook wel eens aantrekkelijk. En dat overkwam me vanmorgen. Voor dezelfde prijs voor in. Dan zie je veel meer en het hele landschap gaat aan je voorbij en ook 'het leven' zoals dat hier is. Niet zo dicht op elkaar, al zit je wel met zijn tweeen naast de chauffeur, met de rugtas op de schoot. Kisumu ligt ongeveer anderhalf uur met de matattu hier vandaan, maar als je pech hebt duurt de rit langer. En dat overkwam me vanmiddag. Wel weer voorin, maar de rit duurde en duurde, doordat de chauffeur overal willekeurig stopte om eventueel mensen in te laten. Om het busje maar zo vol mogelijk te krijgen. Voor vertrek had hij ook al wel een half uur staan wachten op eventuele nieuwe passagiers. En tijdens dat wachten wordt aan alle kanten gevraagd of je pinda's, lolly's, koekjes, ananas enz wilt kopen. Terwijl de motor stond te draaien en de radio op hoge frequentie muziek produceerde. Ondertussen stond de verwarming in het busje aan die niet meer uit wilde. Lekker warm dus als de zon ook al schijnt. Ik betaalde gewoon zonder iets te zeggen de 150 shilling. Zei de bijrijder ineens:" 200 shilling". Hij dacht natuurlijk, een mazungu, even proberen. Wie weet, krijg ik meer. Maar die vlieger ging niet op. Voor het ritje naar Kisumu is 150 genoeg, wat ik dan ook netjes vertelde. En daar bleef het dan ook bij. Wanneer er iemand tijdens een stop uit wilde stappen, moesten eerst de mensen die er voor zaten uitstappen.Reizen met de matattu is een belevenis op zich. Maar eerlijk gezegd niet het allerleukste.

De rit naar Kisumu ondervindt momenteel hinder van een wegomlegging. En niet een nette aangelegde, zoals bij ons, maar er is een zandweg neergelegd. Al het verkeer gaat daarover. Dat worden dus kuilen, gaten en hobbels en houdt enorm op. Want alles wil bij elkaar langs, maar dat gaat niet omdat deze weg daar op sommige punten te smal voor is. Ook het grote vrachtverkeer, wat niet mag, gaat er toch over. Die chauffeurs hebben de politie geld betaald om door te mogen. Omkoping dus. Vanmiddag werden de kuilen met zand gevuld om de weg wat begaanbaarder te maken. Dat was dus wachten tot de bult zand met een machine wat was verspreid. Weer wachten en iederéén maakt zich echt niet druk en laat alles gelaten maar over zich heen komen.

Zeer geregeld staat de politie aan de weg te controleren. Geweren in de hand. Iedereen moet de vaart inhouden of stoppen. Ook hier is veel omkoping. Als de politie iets ontdekt wat niet in de haak is moet er betaald worden. Ook al gaat het maar om een kleinigheid. Als de chauffeurs iets van de politie gedaan willen hebben betalen ze gewoon wat geld.

In Kisumu uit de Matattu gestapt, even gelopen om bij te komen en vervolgens met de boro-boro verder naar het centrum. De boro-boro is een fietstaxi. Gewoon achter op de fiets bij een tanige jongeman die op die manier zijn kost probeert te verdienen. En zittend op een stevige kussen. Niet duur. Een ritje van ongeveer 10 minuten kost 30 cent. Zouden ze in Nederland ook moeten doen. Een paar dagen geleden probeerde zo'n fietstaxi-jongeman het ook ineens uit. 60 shilling vroeg hij. Mooi niet. Ben maar naar een ander gestapt. Ze staan er toch bij bosjes te wachten op wat klandizie.

Eerder deze week zat ik in de tuk-tuk. Bij velen wel bekend. Een gemotoriseerd wagentje op drie wielen. Ook goed zitten en hij gaat wat sneller, maar is vanwege de benzine wel duurder.

En natuurlijk is daar ook de piki-piki waar ik al eerder over schreef. De brommer waar ze soms met zijn tweeen achter op zitten. Vandaag glibberde ik weer lekker, op de terugreis naar Nyabondo volgepakt met spullen die ik gekocht had in Kisumu. Weer ging het op een beetje slippen na goed. Gelukkig.
Veel over dat reizen te vertellen dus. Elke keer beleef ik het weer anders en altijd gebeurt er wel weer wat anders.

Veel groetjes van mij,
Ineke







  • 22 Mei 2012 - 20:12

    Lia Van Der Aa:

    Hallo Ineke,lijkt me wel een belevenis op deze manier te reizen maar erg vermoeiend.
    En je wordt natuurlijk helemaal door elkaar geschud.vanmorgen naar de begrafenis geweest van Hermien Broekhuis van ons koor heb je wel gehoord denk ik.vaste rots van mijn behoud gezongen met ons koor er waren er best veel.ook nog veel te jong maar 47 jaar,wordt niet naar gevraagd.
    Het is hier erg warm vandaag,wel 28 graden morgen ook nog en met de pinksterdagen wordt het ook goed weer.goede berichten van Jan,voet is na anderhalf jaar dicht,de vlag mag uit.verder alles in rustig vaarwater. het ga je goed blijf je volgen hoor. Lia

  • 22 Mei 2012 - 20:36

    Minie Maneschijn:

    hallo Ineke,
    zo te lezen beleef je weer veel daar. het is een heel andere wereld daar. kunnen wij ons niet voorstellen ws. en je moet wel haast engelen geduld hebben volgens mij.
    hier ist inderdaad heerlijk warm geworden inmiddels.
    blijf lekker genieten met de kinderen . ik zie al weer uit naar je volgende verhaal.
    groetjes, minie

  • 22 Mei 2012 - 20:37

    Monique Lubbers:

    Ha die Ineke wat schrijf je weer leuke verhalen en je maakt van alles mee ! Isa vond het zo leuk dat y had gereageerd op haar stukje. Hier is alles goed, Hanneke is ook een leuke collega die we er bij hebben gekregen. We blijven je volgen, groetjes Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 177731

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: