(Joshua) Ouid. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu (Joshua) Ouid. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

(Joshua) Ouid.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Mei 2011 | Kenia, Nairobi

Hallo iederéén,

Vanmiddag is na een onweersbij de elektriciteit uitgevallen. Dat houdt in dat er van koken vanavond niets komt, want ik kook op elektrisch. Ook is het zetten van een kopje thee niet mogelijk. Dan hou ik me maar bij brood en een cola. En wassen bij de wastafel. Geeft niet. Op tijd naar bed en nog even lezen bij de zaklamp. Gelukkig heb ik ook wat kaarsen bij me dus ik zit niet geheel in het donker. En morgen is er weer een dag. Vandaag kwam ik een Keniaan tegen die zei in een gesprek: "Leven is wat de dag je geeft". Een wijs woord.

Inmiddels kan ik normaliter goed koken met mijn pan en koekepan. De andere pan gebruik ik alleen om water te koken. Water uit de kraan kan een niet Keniaan hier niet drinken. Of de lampen in de keuken en badkamer het nu inmiddels doen, weet ik niet. Er is ja geen elektriciteit. Vandaag zijn ze er wel mee bezig geweest. De lamp in de kamer was inmiddels al wel gemaakt.

Vanmiddag, na mijn bezoek aan St. Martin, even weer naar het markje hier vlakbij geweest. Vier tomaten, drie uien, twee paprika's, acht aardappelen en lenteuitjes gekocht voor 70 cent. Op welke markt in Nederland kan dat nog. Ik heb ook niet het gevoel dat ze proviteren van mijn Mazungu zijn. Het wil nog wel eens gebeuren dat de blanken meer betalen voor hetzelfde. Ze zeuren niet, vragen niet, geen extra aandacht. Ik kan er gewoon rondlopen. Toch wel prettig.

Daarna weer naar de kinderen hier. Met ze gezongen en samen op de matten op de grond gelegen. En dan buitelen ze allemaal over me heen en raken ze me aan en voelen mijn huid. Zien elk bobbeltje en plekje die afwijkend is. Nieuwschierigheid, hoe zal dat voelen. Anders als bij hen?? Ook een stukje aanhankelijkheid en vraag om aandacht is het natuurlijk. En wat een plezier. Op een gegeven moment liggen ze over me heen, zit er één tussen m'n benen en ligt m'n hoofd op de schoot van een spastisch jochie.

En dan........(Joshua)Ouid van 6 jaar?, kleinste van het hele spul, zie ik vanuit mijn ooghoeken naar de deur schuiven en op zijn billen naar buiten gaan waar de rolstoelen staan. Even later komt hij trekkend aan een rolstoel weer naar binnen. En het lukt hem. Hij krijgt de rolstoel binnen, trekkend, zittend op zijn billen en half liggend. Ouid is een taai klein jochie. weet heel goed wat hij wil maar heeft een probleem met zijn tong en kan daardoor niet praten. Maar wat wil hij met dit gebaar nu zeggen??? Niet anders als dat hij weer rondgereden wil worden in een rolstoel over het terrein. Al schuivend op zijn billen komt hij naar me toe en kijkt me met een vragende blik aan. Ik kan niet anders als hem voor zijn inspanning belonen. Samen lopen we nog een rondje en hij geniet. Eh, Eh, Eh, zegt hij en wijst naar de draaimolen. Ook dat dan nog maar even. Het zijn van die kleine dingen die het hem doen,toch! Ik probeer het wel uit te leggen aan de anderen en ze lijken het te begrijpen.

Morgen wil ik samen met de Nederlandse meiden alle kinderen naar de draaimolen brengen en ze daar dan vier aan vier in laten ronddraaien. Ik hoop heel erg dat ons dit lukt en dat het een feest wordt.

Dag Ineke

  • 17 Mei 2011 - 10:31

    Christa:

    Hoi Ineke,
    We zijn weer helemaal bij met je verhalen. Leuk en fijn dat je het naar je zin hebt. Je bent van betekenis voor ieder kind......
    Nog even een tip mbt je appartement. Er moeten 2 kooktoestellen zijn op olie. Dat is prima om mee te koken. Ook bij Ann hebben ze warmhoudbakken, die zijn heel goed. (ze hebben toendertijd nieuwe voor ons gekocht)ochtend warm er in, sávonds nog steeds heet!!
    Lamp; er moeten nog 2 grote lampolies zijn, heb je geen kaarsen meer nodig. En geeft meer licht. Olie kan je op de markt kopen voor weinig. (kerosine heet het volgens mij) Vraag even de meiden wat zij hebben, zodat je ook wat kan verdelen... succes met het vergemakkelijke van je levensstyle van dit moment.
    Groetjes uit Zwolle

  • 17 Mei 2011 - 13:56

    Hennie,:

    Ineke leuk om te lezen, heb je de groten mijn ghroeten gedaan? Die warmhoudbakken waar Christa het over heeft zijn na mijn vertrek bij Pamela terecht gekomen.

  • 17 Mei 2011 - 14:47

    Gea:

    Hoi ineke,

    Fijn dat je het weer zo nar de zin hebt en dat sommige kinderen je weer herkennen. Geniet er maar lekker van.

  • 17 Mei 2011 - 16:12

    Rahela Lahdo 3oost:

    Dag Ineke,
    wat interessant om te lezen waar je opdit moment bent en aan het doen bent, het zal wel weer wennen zijn daar. het moet een erg dankbaar maar zwaar werk zijn.
    Ik wens je verder nog veel succes met je werkzaamheden daar.
    groeten,
    Rahela.

  • 17 Mei 2011 - 18:17

    Marianne :

    Hoi Ineke
    Fijn, dat je het zo naar je zin hebt. Je verslag wordt weer een documantaire. Zo verwerk jij je indrukken en houdt je ons van de straat. Leuk die tips van iedereen.
    Je hebt je draai al helemaal gevonden.
    Hier alles o.k. Veel liefs van Cees en moi.

  • 17 Mei 2011 - 18:18

    Sabine:

    Ha die Ineke,
    Zo zitten we nog samen in de nachtdienst....en zo zit je in Kenia!
    Raar idee hoor dat je daar helemaal zit...en dan in zo'n ander leven.
    Heb je een goede reis gehad?? (heb nog niet alle verslagen terug gelezen) Zijn er nog dingen die je je anders had voorgesteld? Ben erg benieuwd naar al je verhalen....ga je volgen!
    Echt zooo knap dat je dit weer doet! KLASSE!
    Liefs Sabine

  • 18 Mei 2011 - 17:52

    Paulien:

    Hoi,

    Wat een boekwerk heb je al weer geschreven. Het lijkt of je er al weer helemaal thuis bent. Volgens mij genieten de kinderen er met 200 % van.
    Pas goed op je zelf

    groetjes van ons alle 5

  • 19 Mei 2011 - 02:38

    Marieke Willems:

    Hoi Ineke,
    Wat mooi om je verhalen te lezen! Heb deze nacht(ben aan het werk) alles maar eens gelezen, wat een ervaring! Hopelijk is het gelukt met de draaimolen!
    Groetjes Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 179682

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: