Sondu - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Sondu - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Sondu

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Mei 2011 | Kenia, Nairobi

Hallo Iedereen,

Vandaag opnieuw om zeven uur opgestaan. Je wordt hier vanzelf vroeg wakker vanwege het vroege licht worden en de bedrijvigheid op het centrum. Ook schijnt de om acht uur al volop. Gelukkig niet in mijn huisje want dan zou het al snel veel te warm worden. En het is hier warm. Luchtige kleding is het beste om aan te hebben. En niet te veel lagen. En daarbij je tempo wat laten zakken. In de loop van de dag komen er dan ineens wolken die een behoorlijke regen/stortbui met zich meebrengen waarna de zon weer schijnt en alles weer frisser is. Heel veel regen heb ik nog niet gehad terwijl het toch het regenseizoen is ( zegt men ) . Onderweg naar hier, afgelopen maandag, regende het wel soms even behoorlijk. Toen dacht ik nog "dat wordt wat", maar na het uitstappen uit de bus is het alleen maar meegevallen. En net als bij ons moet hier soms regen vallen want de waterputten op het centrum moeten gevuld blijven en het is natuurlijk veel beter voor het land.

Straks ga ik naar St. Martin, de tweede lokatie van het centrum. De kids die daar wonen met een bezoek vereren. Ze zullen wel op kijken. Ook zij weten dat ik er ben en kennen me nog van twee jaar geleden. Heb wat kleurspullen in mijn rugtas gedaan om ze te vermaken en een paar spelletjes. Ik ben zelf ook benieuwd hoe ze daar wonen, want dat is ook nieuw voor mij. Twee jaar geleden woonden alle kinderen nog op deze lokatie, maar toen al werd er gebouwd met de bedoeling groepen kinderen naar daar te verhuizen. Hierdoor is er op deze lokatie meer ruimte gekomen voor de kinderen die geopereerd moeten worden.

Deze week ben ik op een ochtend naar Sondu geweest een plaatsje hier vijf kilometer vandaan. Om wat boodschappen te doen in het kleine supermarkje aldaar. Nou, dat stelde niet zoveel voor. 'k Heb alleen wat rijst gekocht en wat zakjes oploskoffie. Dat hadden ze dan toch wel. Met de "piki-piki" er naar toe. Dit is een taxi-motor. Achterop. Voor 40 cent wordt je er naar toegebracht. Ik roep wel heel hard "be careful" want ze rijden vaak hard en ik heb geen zin om een slipper te maken en met mijn blote bennen over het rode zand te schuiven. We rijden over de "dancing road" , de weg vol kuilen die Nyabondo met Sondu verbindt. Ondanks dat het een beetje eng is geniet ik van de mooie vergezichten over het groene heuvellandschap. Om me heen veel bedrijvigheid en wandelende mensen. Opnieuw hoor ik "mazungu, mazungu"? Het ritje duurde kort en even later direct na het afstappen werd ik 'overvallen' door mannen die me de Matattu in wilden hebben om me naar Kisumu te brengen. Een Matattu is een klein personenbusje die ze volstouwen met mensen, die dan vervolgens naar een andere plek gebracht worden. Vriendelijk, maar ook duidelijk lukte het me de mannen van me af te schudden, om mijn weg naar Sondu lopend te vervolgen. Weer een kleine belevenis op zich. Het leven heeft hier stil gestaan. Kleine zeer simpele winkeltjes waar ik nergens iets kan krijgen om mee af te wassen. Het kopen van een dweil lukt helemaal niet. Men doet dit gewoon met de vuile kleren wordt me gezegd. Een dweil vinden ze daarom niet nodig. Op straat overal mannen en vrouwen. Ze doen niets behalve zitten, lopen, kijken en praten. Ik wordt redelijk met rust gelaten. Een enkele jongeman vraagt waar ik naar toe wil, hoe ik heet, waar ik vandaan kom en wat ik zoek. De straat zelf is één en al kuil en rood zand. Rommel laten ze overal liggen. Een vuilniswagen kennen ze hier niet. Af en toe zie ik een vuurtje waar ze de rommel verbranden. Ook dit is allemaal moeilijk te beschrijven. Vergelijk het een beetje met de middeleeuwen. (denk ik).

Maar ondertussen wordt het warm en ik wil weer terug, maar besluit toch het eerste stukje over de 'dancing road' te lopen. Gewoon onder de mensen zijn en genieten van wat ik onderweg tegenkom. Een afwassponsje heb ik ondertussen voor 10 cent in mijn bezit. Een dweil kan ik schudden. Die heb ik trouwens nodig voor lekkage onder de deur door in mijn huisje. Moet het dan ook maar met vuile kleren doen. Op de terugweg hou ik toch halverwege maar een 'piki-piki' aan. Omdat Nyabondo op een heuvel ligt moet die mij omhoog terug rijden. Nou jammer dan. Dat lukt niet. De benzine is bijna op. En ik zat er al achterop met mijn tas tussen de benen van de piki-piki driver. Honderd keer sorry van hem maar ik moet mijn weg lopend vervolgen. Een half uurtje later lukt het dan toch een piki-piki te pakken met benzine.

Moe maar voldaan kom ik weer thuis. En dan....... nog even naar de kids, zingen, eten geven en ga maar door. We genieten.

Dag Ineke

  • 17 Mei 2011 - 08:25

    Christa:

    Ben je ook bij de supermarkt geweest in Sondu achter 2e tank station vanuit Nyabondo gezien, het is tegenover THIKA (nieuwe uitgaancentrum). Dat is nog wel een redelijke supermarkt, wordt beheerd door indier. Heeft o.a. ook grotere flessen water. pasta, jam, gezondheidsartikelen etc.
    en een tweede supermarkt, als je verder loopt vanaf eerste supermarkt aan de linkerhand. Staat ook op gevel groot Supermarkt!!! Deze heeft iets minder dingen, maar wel weer anders dan 1e. Succes met zoeken.
    Groetjes,
    Christa

  • 18 Mei 2011 - 19:26

    Inge:

    Hoi Ineke,

    Wat schrijf je toch weer levendig. Zie je zo zitten op de piki-piki. Leuk om te lezen dat de kinderen genieten van de kleine dingen die je met ze onderneemt en dat jij daar dan ook weer veel plezier aan beleefd. Indrukwekkend om te lezen wat je de afgelopen twee weken allemaal hebt gedaan en hoe je daar leeft. Het is een totaal andere wereld. Als je het leest is het al onverstelbaar, laat staan dat je er echt bent.

    Zal je verhalen blijven volgen.

    Groeten Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 179944

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: