Vanalleswat - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Vanalleswat - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Vanalleswat

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

15 Mei 2011 | Kenia, Nairobi


Hallo allemaal,

Schrijven is leuk om te doen en het is ook beetje een dagboek bijhouden. Om alles later nog eens terug te kunnen lezen. Van alle verhalen met foto's laat ik een boekje maken. Ik heb nog geen foto's geplaatst omdat dit behoorlijk veel tijd kost en vanwege een moeilijke verbinding met internet nog niet echt lukt. Komt nog.

Vandaag ben ik bij de geopereerde kinderen geweest om ballonnnen te brengen. Spontaan begint een kleine een keel op te zetten. Natuurlijk vanwege die blanke. Ben maar gauw even een ander zaaltje naar binnen gegaan. Armen en benen in verband en gips met meestal hun moeder in de buurt. Bedrukte koppies, maar ook hier weer een beetje plezier vanwege de ballonnen. En dan gaan ze ze overgooien en knappen de eersten al weer. Sommigen houden hem angstvallig bij zich. Iets moois voor hen zelf om te bewaren.?

De geopereerde kinderen wonen niet op het centrum, maar verblijven er tijdelijk vanwege de operatie. Nadien nog ook een aantal dagen. Ze krijgen dan antibiotica, pijnstilling en worden geobserveerd tot het niet meer nodig is. Vervolgens gaan ze weer naar huis waarna de dichtbijzijnde medische hulp post de zorg overneemt.Soms komen ze terug voor controle op het centrum.

Vanmorgen was het rondrij-ochtend. Met telkens een ander kind in een rolstoel het terrein rondrijden. En dan wil je ook weer niet weten hoe prachtig ze dit vinden. En maar rondkijken en iederéén die we tegenkomen groet ze. En allemaal laten ze me weten even in de draaimolen te willen die op het terrrein staat. Dat is dan tillen, in het bakkie en draaien maar. Ook nog voorzichtig doen want er mag er natuurlijk niet iemand uitvallen. Maar ook daar komt weer een eind aan. En als ze dan vervolgens weer uit die rolstoel moeten om plaats te maken voor een ander wordt er één boos en de ander laat de tranen rijkelijk vloeien en allemaal willen ze gewoon nog een keer. We houden het er gewoon in.

Op het centrum zijn nog twee Hollandse meiden van een fysiotherapie opleiding. Met hen heb ik vanavond afgesproken om er zondag voor de kinderen een feest van te maken door ze allemaal naar de draaimolen te brengen en er een kermisuurtje van te maken. Wat zullen ze dit prachtig vinden. Ik verheug me er nu al op.

En dan ben ik vandaag ook nog met bellenblazen bezig geweest. Toen was het helemaal een gekrijs van plezier. En maar bellen proberen te vangen wat natuurlijk niet lukt, al schuivelend over de grond. Maar wel een hoop plezier. En dat voor 29 cent bij Axion. Gelukkig heb ik een heleboel van die bellenblaaspotjes bij me.

Morgen ga ik naar St. Martin de tweede lokatie van het centrum, hier ongeveer 2 kilometer vandaan. Hier wonen twee groepen wat oudere kinderen. Ook is hier de school gevestigd. Ik ben heel benieuwd. Ze kennen me en weten dat ik er ben, maar weten niet dat ik morgen kom. En wat neem ik mee? Kleurpotloden? Ballonnnen? Ik zie nog wel.
Vooreerst maar weer tot de volgende keer.

Dag


  • 15 Mei 2011 - 21:09

    Hennie,:

    Zo te horen ben je weer lekker thuis! Doe je iedereen op St. Martin mijn groetjes, binnenkort zal ik de groten mailen, nu nog even druk met mijn huisje. Ik Krijg wel heimwee als ik alles lees! Lieve groet

  • 16 Mei 2011 - 15:30

    Stijntje :

    Dag Ineke, mooi om te lezen, dat je helemaal op je plekje bent, en de kinderen blij zijn, dat je weer terug bent.
    We hebben een mooie koorreis gehad, Berlijn is een mooie stad, we hebben 3x een concertje gegeven.
    groeten van mij

  • 16 Mei 2011 - 18:23

    JOHNSLIK@HOME.NL:

    Dag Ineke
    Fijn om te lezen dat je weer goed op je plek bent en zo probeert de kinderen daar te vermaken en een beetje plezier brengt. Ik hoop wel voor je dat er nog een paar gloeilampjes te voorschijn komen anders zie ik het donker in voor je.Ikprobeer dagelijks even te kijken of er een verslagje is. groeten van BETSY.

  • 16 Mei 2011 - 19:30

    Stien Meijer:

    Ha Ineke

    Fijn dat je het de kinderen zo naar de zin kunt maken, en er zelf ook van kunt genieten, doe dat ook vooral van deze tijd genieten want voor je het weet loop je weer op de afdeling te wandelen. Kennen de oudere kinderen je nog? Wat zullen ze al groot geworden zijn.
    Geniet maar en tot mails
    groeten Stien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 178499

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: