De telefoon. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu De telefoon. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

De telefoon.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

19 Maart 2009 | Kenia, Kisumu

Hoi allemaal,

Ook wil ik jullie toch een paar ervaringen die ik had met de mobiele telefoon niet onthouden. Hier heeft bijna iedereen, lijkt het wel, een telefoon. Je ziet en hoort ze overal. Ze staan altijd aan en op de vreemdste plaatsen.

Deze week waren me met een aantal medewerkers van het centrum op stap met de jeep. Met z'n allen achterin. Op een gegeven moment had iedereen een telefoon in de hand. De één om te zien hoe laat het was, de ander om te bellen, weer een ander omdat die beantwoord moest worden en de vierde gebruikte hem als.....zaklamp want de lading in de auto ging aan het schuiven. Van weersomstuit pakte ik ook maar mijn mobiel om te kijken of er een berichtje was maar helaas...

Daar waar je het niet verwacht is een staat de telefoon aan en wordt die opgenomen. In de kerk, tot mijn verbazing, wat hoor ik? Een mobiel die af gaat en nog wordt beantwoord ook. Daar kan dan nog niets gebeuren als het gaat om veiligheid. Maar, vorige week, tijdens een ritje op een piki-piki (motorfiets-taxi) op de 'dancing road', opnieuw een telefoon die afgaat maar nu in de achterzak van de bestuurder. Hand van het stuur, en jawel hoor de telefoon moest worden beantwoord. En dat al rijdend op een hobbelweg met mij achterop. "Slowly, by careful": riep ik, want de piki-piki taxi's zijn niet de veiligste vervoersmiddelen van dit land. Alles ging natuurlijk goed maar ik zat hem wel even te knijpen.

Vorige week zaten we ook weer eens in de Matattu toen met ...22 personen, heerlijk tegen elkaar aangedrukt. En wat gebeurt er dan als er een telefoon in de achterzak van iemand afgaat? Dat wordt waar mogelijk nog dichter tegen elkaar aanzitten zodat die telefoon uit de zak gepeld kan worden. En altijd maar opnemen, ook al is het erg lawaaierig door al het verkeer.En dit gebeurt niet één keer maar meerdere keren per ritje. Dan bij de één, dan bij de ander en....iedereen kan mee luisteren want je zit gewoon bij elkaar op de lip.

Maar ook ....in de operatiekamer staan de telefoons van de personeelsleden gewoon aan en worden ze opgenomen. Een telefoon meenemen naar de ok, wij denken er niet aan en de hygienische dienst zal zich opnieuw achter de oren krabben. Maar hier...ze zitten in de schortzakken van het ok personeel en liggen op de kasten in de ok. Je staat er een beetje raar bij te kijken. Maar ook dit is Kenia zullen we maar zeggen. Zelfs de orthopeet nam een keer de telefoon op. Hij stond toen natuurlijk niet meer steriel. Maar ik zal niet meer gek staan te kijken als dit wel zo was.

Buiten dit....ik heb veel respect voor de orthopeet en zijn team gekregen. Van maandag tot en met vrijdag hebben ze geopereerd. Van 's morgens vroeg (5 uur) tot 's avonds laat (soms 10uur). En altijd met een opgewekt gezicht. Altijd plezierig met een lolletje. Geen enkele keer was er geirriteerdheid wat trouwens voor het hele team gold. Maar ook altijd gaven ze antwoord als je om uitleg vroeg. Deze mensen blijken dit werk ook op vrijwillige basis te doen. Ze zijn ondergebracht bij Amref, een organisatie waar Flying Docters een onderdeel van is. Ik ben van plan om deze organisatie thuis eens op internet op te zoeken.

Wat me nog altijd het diepst trof, is het gebed voor elke operatie waarin de naam van het kind wat klaar lag om geholpen te worden, genoemd werd. Heel bijzonder.

Tot zover ook dit bericht.

Veel liefs allemaal Ineke




  • 19 Maart 2009 - 12:13

    Lien Poorterman:

    Helaas kreeg ik de berichten over 'kerkelijk leven'en "de groten'niet door. Alle berichtjes gingen over 'de telefoon'. Groet, Lien

  • 19 Maart 2009 - 21:04

    Menno:

    Hoi Ineke,
    Zo te horen bevalt het je daar goed. Leuk om te lezen hoe jij geniet van het genieten van de kinderen van dingen die voor ons vaak zo gewoon lijken.
    Bij jullie begint nu de regentijd maar bij ons in Nederland is het eindelijk een beetje lenteweer geworden.
    Zelf ben ik net terug van een skivakantie in de Franse Alpen. Veel sneeuw en heel heel veel zon.
    Ik hoop dat je knie gauw weer aan de beterende hand is! Ook hoop ik dat je gezond en wel weer terug bent zodat ik de verhalen nog eens maar dan uitgebreider uit je mond kan horen.
    Doe alsjeblieft de groeten aan Hennie en zeg haar maar dat ik zeer binnenkort zal mailen!
    Tot kijk en natuurlijk een knuffel van je Andes-vriendje Menno.


  • 19 Maart 2009 - 22:13

    Jan En MinieSchutte:

    Hoi Ineke
    Wat fijn dat je zo veel doet voor de kinderen en dat je er zo van geniet.Kom je eigenlijk nog wel aan slapen toe,wat een bezig bijtje ben je.Wat zul je dat straks missen zeg? Nog 13 dagen dan zit het er weer op,nog een hele fijne tijd.

    Groeten Jan en Minie

  • 20 Maart 2009 - 15:42

    Gea:

    Hé zus,
    Je hebt echt een talent om mooie verhalen te schrijven. Zou je iets mee moeten doen! ha.ha. Fijn dat het zo goed gaat daar, getuige je enthousiaste verhalen.
    Hier is alles goed, eindelijk vandaag een beetje lenteweer en effe buiten in de tuin kunnen zitten. A.s zondag gaan we met schoonmoeder en familie bij VanderValk eten; het jaarlijks terugkerende feestje. Ik neem aan dat je telefoontegoed op is? tenminste smsen kan niet meer? Zal het dan ook niet meer proberen, komt het vast niet over. Nu even zo dus. Heel veel genieten nog en groetjes van Gea en Johan, Robin en Matthijs

  • 20 Maart 2009 - 17:18

    Anita:

    hoi Ineke
    ik geniet elke keer weer van je verhalen.Je beleeft veel daar. wat zal het voor je raar zijn als je weer terug bent in ons kikkerlandje
    maar zover is het nog niet ik hoop eerst nog veel verhalen van je te lezen
    groetjes Anita Cristen

  • 21 Maart 2009 - 18:43

    Stien:

    wat bellef je veel, ja de tel. is hier ook "heilig " bij de jongelui moet je maar denken en het geeft natuurlijk wat status. geniet nog maar de tijd is zo weer voorbij en zit je weer bij ons op de afd. we zien er naar uit dat je terug komt
    groeten Stien

  • 22 Maart 2009 - 19:24

    Saskia:

    Hoi Ineke,
    Leuke verhalen van je en wat lenen wij dan in een luxe vergeleken met daar.
    Zo te zien gaat het goed met veel avontuur wat je meemaakt.
    Ik ga a.s vrijdag de 27ste naar Limburg voor 4 dagen.
    De tuin heb ik al aardig op gang.
    Zo,ik ga koffie drinken.
    Groetjes en tot de volgende keer.

    Saskia.

  • 24 Maart 2009 - 12:52

    Ellen Karssen:

    Hai Ineke wat leuk om jou belevenissen te lezen.
    Helaas zit het er al weer gauw op voor jou. Ik wens jou de rest van jou werkvakantie daar nog een goede tijd. Hier vloog voor mij de tijd vandaar dat dit mijn eerste berichtje is. Maar ik denk dat voor jou daar de tijd ook vliegt.
    Lieve groetjes Ellen Karssen

  • 24 Maart 2009 - 17:16

    Gea:

    Hey Schone zus,
    Ik merk wel dat het goed gaat daar en dat je heel erg veel geniet.
    Je schrijft mooie verhalen, moet je gaan bundelen.
    Geniet nog deze laatste dagen ze vliegen nu zo om.
    Reine is gister geopereerd en vandaag(dinsdag) weer thuis gekomen het ziet er goed uit.
    Hier is het verder allemaal goed.

    Groetjes Roelof en Gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2009

Tot slot.

12 April 2009

Weer thuis en de kinderen.

03 April 2009

Afscheid en terugkijken.

26 Maart 2009

Small Home's.

26 Maart 2009

Kakamega-forrest.
Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 176492

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: