Bondo Kids. - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Bondo Kids. - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Bondo Kids.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

18 December 2008 | Nederland, Almelo

Hallo allemaal,
Graag wil ik jullie iets vertellen over het revalidatiecentrum waar ik 6 februari naar toe hoop te vertrekken. In het westen van Kenia nabij het Victoriameer, ligt het dorpje Nyabondo. Een uur rijden ten zuiden van Kisumu. Hier is het Nyabondo Rehabilitation Center gevestigd. Het is een centrum voor gehandicapte kinderen, bestaat sinds de jaren '60 en wordt geleid door Keniaanse nonnen van de orde van Franciscanen van Sint Anne.
Er verblijven ruim 100 verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen. Sommigen zijn dubbel gehandicapt. Aan het centrum is een school verbonden waar de meeste kinderen naar toe gaan.

Op het terrein van het centrum staat een ziekenhuis. Hier worden eens in de drie maanden kinderen met orthopedische problemen, die van buiten het centrum komen, geopereerd door vrijwilligers van Flying Docters. Vaak worden botten gebroken om weer in een andere stand aan elkaar gezet te worden. Soms worden ledematen onder spanning gegipst om de spieren te rekken. Het is duidelijk dat de kinderen veel pijn lijden. Na deze behandeling blijven ze zolang als nodig op het centrum voor de nazorg. Wanneer het verantwoord is, gaan deze kinderen met hun familie, die in de meeste gevallen ook meegekomen is, terug naar huis waar gestart wordt met de revalidatie. Ze blijven onder behandeling van de dichtsbijzijnde hulppost.

Mijn werk zal bestaan uit zeg het maar 'alle voorkomende werkzaamheden'. Van kinderen naar bed helpen tot kinderen troosten. Van helpen bij het eten tot kinderen afleiding bieden. Het allerbelangrijkste zal zijn, de kinderen wat liefde en aandacht geven zodat hun situatie wat draaglijker wordt.
Het centrum is geheel afhankelijk van giften. De overheid draagt niets bij. Van de ouders wordt een bijdrage gevraagd, maar de meesten kunnen dat niet betalen. Sinds 2004 is stichting Bondo Kids officieel opgericht als een goede doel stichting. Bondo Kids zet zich in voor revalidatie van jongeren en kinderen in Kenia, Afrika. In het bijzonder voor het Nyabondo Rehabilitation Center.
Meer over het centrum kunt u lezen op website: www.bondokids.nl
Wilt u Bondo Kids financieel steunen dan kan dit door een gift te storten op bankrekeningnr.: 397370830 Rabobank Zwolle.

Of op postbanknr. 3970344
tnv A.R.Rop
De Wheer 76
7603DD Almelo
onder vermelding van Bondo Kids.

Persoonlijk zal ik er voor zorgen dat het binnengekomen bedrag overgedragen wordt aan de leiding van het centrum.
Mijn adres in Kenia is:
Nyabondo Rehabilitation Center
Ineke Rop
PO Box 75
Sondu via Kisumu
Kenya

Ik hoop en bidt dat dit alles jullie aandacht heeft.
Heel veel groetjes,
Ineke

• 19 December 2008 - 09:57

Hennie:

Ineke een goed stukje zeg! Fijn!