De heenreis. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu De heenreis. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

De heenreis.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

03 Mei 2012 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik onderstaande bericht geschreven. Ik kon het niet direct plaatsen daar het moeite kost op internet te komen. Maar dan nu toch....

Inmiddels ben ik een dag in Nyabondo. Het is alsof ik niet weg geweest ben. Zeer hartelijk werd ik door iederéén ontvangen en welkom geheten. Men is blij dat ik er ben. Ik hoor er bij, hoor ik steeds opnieuw. Dat geeft een goed gevoel.

Tegelijker tijd is het ook even wennen aan het leven hier. Het verkeer, de mensen, het eten, alles om me heen. Gisteravond, toen ik aan kwam, stond het eten in doeken warm gehouden en warm drinken voor me klaar. En wat had ik daar zin in na een hele dag op twee krentebollen en wat water te hebben geleefd. Ook een grote schaal met mandasie's, een soort oliebollen, maar dan beslist niet vet. Daar heb ik vanmorgen dan maar mee ontbeten. Vanmiddag kwam Ann, de kok met de vraag of ik al had gelunched. Nee dus, en ze kwam met geroosterde boterhammen. Daarna opnieuw lunchen bij één van de medewerkers waar ik even op visite ging. Dat hoort er hier bij, als je op bezoek gaat, wordt je eten en drinken aangeboden. En toen daarnet gewone aardappeles met vlees en koolsalade. Heerlijk. Mijn eten heb ik wel gehad vandaag.

De reis hiernaar toe verliep goed op een enkel klein probleempje na. De treintaxi was een succes. Heel vroeg was ik al op Schiphol, maar de tijd vloog daar eigenlijk wel om. Het vliegen ging ook goed. Zelfs nog wel een paar uurtjes kunnen slapen met zo'n opblaaskussen in mijn nek. En in Nairobi stond de taxichauffeur met een omhoog gehouden naambord op mij te wachten. Maar helaas bij het busstation was geen James te bekennen. Hij zou mij verder begeleiden en had mijn SIM kaart (telefoonnummer)voor de telefoon bij zich. Dus dat werd wachten en natuurlijk het is Kenia, hij kwam wel, maar te laat. De bus van negen uur miste ik daardoor. Eigenlijk maar gelukkig want mijn telefoon met de Keniaanse SIM kaart erin, deed het niet. Hij bleek toch niet SIM lock vrij te zijn, terwijl er in Almelo twee keer naar gekeken is. Gelukkig kon James dit oplossen door op een holletje naar een tefefoonwinkel te gaan.

In de bus van 11 uur had ik een plaatsje op de achterbank in de hoek. Nou dat heb ik geweten. Na zeven uur in de bus was ik dat gehobbel over de slechte wegen en drempels meer dan zat. Ondertussen genoot ik toch wel van de omgeving, want we reden door het Masai gebied . Mooie mensen en prachtige natuur. Zoals afgesproken stapte ik in Ahero bij de Total station uit, waar Jim, de chauffeur van het centrum, zou staan te wachten. Niets van dat alles. Opnieuw Kenian time? Er bleek een probleem met de auto te zijn, waardoor het zo lang duurde. Ondertussen werd ik door velen 'lastig gevallen'. Allen wilden me wel een taxi geven, of men vroeg wie ik was, waar ik vandaan kwam en waar ik naar toe moest. Ik gaf vele handen, maar wimpelde allen vriendelijk maar beslist af. Gelukkig was Jim er dan toch voor het echt donker was, want in de duisternis wachten is maar niets. En het dreigde ook heel hard te gaan regenen. Eindelijk zat ik dan in de auto van het centrum, maar nog was de reis niet voorbij. Er moest nog getankt worden en eten gehaald worden.

En toen, rond acht uur in de avond was ik dan eindelijk hier. Ik werd begroet door Pamela, het tijdelijk hoofd van het centrum en een paar house-mothers. Leuk en fijn. Na het eten even badderen en toen direct naar bed waar ik vervolgens lag te draaien. Een foute kussen en te veel indrukken hielden me wakker.

Gevolg dat ik vandaag enigszins moe was. Veel deed ik dan ook niet. Mijn huisje inrichten, koffers uitpakken en de spullen die in het keukentje staan afwassen. Verder iederéén groeten en een rondje gelopen.De kinderen zijn op een paar na nog met vakantie naar huis. Zij komen de volgende week maandag pas terug. Ik vind het niet erg. Dit geeft mij de gelegenheid naar de stad te gaan, boodschappen te doen en een beetje te relaxen.

Morgen is het mijn verjaardag. Daarom ben ik uitgenodigd om bij Pamela en Rachel en kleine Jan te gaan eten. Jan, die ik vorig jaar nog vaak de fles mocht geven, stapt ondertussen op mijn meegebrachte schoenen behoedzaam in het rond. En echt bang is hij ook niet. Hij is mazungu's (blanken) wel gewend vanwege jou, Hennie.

Maar weer afwachten wat de dag van morgen brengt. Ik ben hier in ieder geval vooreerst weer op mijn plek en zie uit naar alles wat komen gaat.
Veel groetjes van mij uit een bewolkt en regenachtig (hoosbuien) Kenia. P.s.Geeft niet, regen moet hier vallen vanwege de landbouw.

Ineke

3/5 Dank voor jullie smsjes en telefoontjes ivm mijn verjaardag

  • 03 Mei 2012 - 15:23

    Marry V.d. Wetering:


    Hoi Ineke,

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Fijn dat je goed bent overgekomen in Kenia.
    Geniet van deze tijd!

    Groetjes Marry.

  • 03 Mei 2012 - 15:24

    Lien Poorterman:

    Goed om te lezen dat je veilig overgekomen bent. Geniet er maar van. En... natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag! Groeten, Lien

  • 03 Mei 2012 - 15:47

    Lidy:

    fijn dat alles goed verlopen is ,van harte geluk gewenst met je verjaardag ,geniet ervan .

  • 03 Mei 2012 - 16:13

    Hennie:

    Ha Ineke,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Lekker eten bij Pamela en Rachel met Jan, wil je ze mijn hartelijke groeten doen? Jammer voor je dat de kinderen nog niet terug zijn, volgende week nog maar een keer jarig zijn om het met hen te vieren! Liefs Hennie

  • 03 Mei 2012 - 16:52

    Anneke Vredenbregt, :

    Hoi Ineke
    Wat een mooi verhaal. Je hebt nu al een hoop meegemaakt.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, een fijne dag nog en heel veel succes en geluk de komende weken.
    groetjes
    Anneke

  • 03 Mei 2012 - 18:13

    Minie Maneschijn:

    hai ineke,
    fijn dat je goed bent overgekomen!
    en van harte proficiat met je verjaardag.
    eerst lekker genieten en wat uitrusten deze week.
    groetjes minie

  • 03 Mei 2012 - 18:14

    Marianne Van Beek:

    Hoi Inke
    Je verslag leest als vanouds. je kunt er weer 2 maanden tegenaan! Dat zal zeker wel lukken. Geniet maar volop, zodat je weer helemaal bij kunt tanken. Mijn verjaardagsliedje heb je in Kenia al ontvangen. Misschien kun je het de kinderen leren als je met hen een feestje hebt!

    Liefs en groetjes, ook namens Cees
    Marianne

  • 03 Mei 2012 - 19:48

    Lia Van Der Aa:

    hallo ineke,wat een reis heb je gehad,gek hoor dat je moe bent.rust voor je begint eerst even uit.
    En nog van harte hoor met je verjaardag! dapper hoor wat je doet allemaal.zal je volgen.
    hartelijke groeten uit Almelo

  • 03 Mei 2012 - 19:49

    Monique Lubbers:

    Ha die Ineke vorige week zaten we nog samen op kantoor in Tubbergen en zo zit je in Kenia gelukkig ben je goed aangekomen ik wens je een hele fijne verjaardag toe en drink er maar een lekker Afrikaans drankje op !! Groetjes Monique

  • 04 Mei 2012 - 06:50

    Iet Haarhuis:


    Hai Ineke,

    Nog van harte gefeliciteerd!
    Een beetje laat maar ik had het nog niet gelezen.
    fijn dat je goed bent aangekomen.
    Marinus en ik zullen elke dag voor je bidden.

    Heel veel liefs, Marinus en Iet.


  • 04 Mei 2012 - 08:38

    Inge:

    Hoi ineke,

    Alsnog proficiat met je verjaardag.
    Wat heb je je heenreis en je eerste dag weer leuk beschreven.
    Het is altijd leuk om te lezen wat je allemaal beleefd.
    Ik hoop dat je al een beetje bent bijgehouden van je reis en je draai hebt gevonden.
    Fijn dat je zo'n hartelijk ontvangst hebt gehad.

    Groeten Inge

  • 04 Mei 2012 - 19:32

    Corry Van Dijkhuizen:

    Dag Ineke,

    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat een reis was dat, nu maar even bijkomen en wennen aan alles.
    Hoop veel van je te lezen. Een goede tijd gewenst. Groetjes, Corry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 176342

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: