De eerste dagen. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu De eerste dagen. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

De eerste dagen.

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

15 Mei 2011 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal,

Vanmorgen werd ik wakker door baby en kindergehuil. Mijn onderkomen staat tegenover het ziekenhuisje waar men vanmorgen al vroeg was begonnen met opereren. Nog wat meimeren in bed en na genieten van de eerste dag.

Gisteren mocht ik hetzelfde onderkomen als twee jaar geleden betrekken. Mijn huisje was geschilderd en opgeknapt maar.... geen pannen en andere spullen om te kunnen koken en een huishouden te voeren. Ik heb mijn tassen gedropt want kon het ondanks de moeheid niet laten naar de kinderen te gaan en de anderen te begroeten. Een fijn weerzien. Bij een aantal kinderen een blijk van herkenning maar de meesten zaten wat apatisch en triest voor zich uit te kijken. Ik schrok opnieuw van de handicaps. Wat een hoop verdriet ligt hier bij elkaar. En wat hebben ze weinig om blij mee te zijn. Ik hoop de komende weken met alle ballonnen en bellenblazen en spullen weer wat blijheid op de gezichtjes te kunnen toveren.

En ondertussen iemand opgezocht die me even verder kon helpen met wat broodnodige spullen. Maar kwam toen ook Ann, de kokkin tegen. Gelukkig wilde zij gisteravond voor mij nog wel een lekker maaltje koken. En het smaakte zoals het twee jaar geleden smaakte.


Vandaag ben ik bij de operaties geweest. Vanaf vanmorgen heel vroeg tot vanavond acht uur zijn ze bezig geweest. Plastische chirurgie. M.n verminkingen door brandwonden werden verholpen. Wat gaat het er hier toch anders aan toe. Alles kan in de operatiekamer. Telefoneren, krantje lezen, foto's maken, Ook is het qua hygiene toch anders als bij ons. Maar ze doen zoveel goed werk. En dat allemaal op vrijwillige basis via Flying Docters. Ik heb er weer van genoten en mocht overal met mijn neus bovenop staan. Zelfs nog even helpen bij het gipsen.

En dan ook maar wat inkopen doen op het piepkleine markje naast het centrum. Wat tomaten, uien en paprika. Rijst had ik nog van gisteren over. Alles in de koekepan die ik vandaag kreeg en wat nassikruiden erbij en klaar, een lekkere simpele hap. Op het markje ook nog een paar plastix bakken gekocht voor mijn wasje en de afwas. Een paar pannen om water in te koken brachten ze vandaag. En zo komt toch alles goed.

Daarnet nog even begonnen met het ophangen van de kaarten die ik kreeg. Om toch een beetje eigens van mijn huisje te maken. Maar het vertrouwde gevoel is ondanks dat toch al wel terug.

Ik ga slapen. Moet eigenlijk ook nog douchen maar dat kan nog niet omdat ook daar de lamp het niet doet. Dan gewoon maar effe wassen bij de wastafel bij kaarslicht. Geeft niet.

P.s. Dit verhaal is van een paar dagen geleden. Toen ik hier net aan kwam. Het heeft wat overeenkomsten met de andere verhalen maar er staan ook nieuwe ervaringen in.

Dag
Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 175973

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: