DONATIE.....HEEL GRAAG.... - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu DONATIE.....HEEL GRAAG.... - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

DONATIE.....HEEL GRAAG....

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

04 Augustus 2019 | Nederland, Almelo

Hallo allemaal,

En dan schiet het op. Nog een vijftal weken en dan mag ik opnieuw naar Nyabondo/Kenia vertrekken. Naar de kinderen die ik dit jaar al tien jaar ken. De kleine kinderen van toen zijn grote jongens en meisjes geworden. Een aantal zijn vertrokken of niet terug gebracht door de ouders/familie. Maar een hoop kinderen zijn er nog. Het is en blijft een blij weerzien. Ik kijk er naar uit.

In Nyabondo verblijven 3 groepen ernstig meervoudig gehandicapte kinderen die daar onderdak, verzorging, scholing en eten krijgen. Ze wonen daar gedurende 3 x 3 maanden per jaar. De resterende tijd gaan ze naar huis.
Op het centrum is een opleiding voor jongeren gevestigd. De z.g. Vocational training. Jongens en meiden van rond de 15 jaar, vaak met een beperking, krijgen hier onderricht in het breien met de breimachine, naaien, sieraden maken, tassen maken enz. In de hoop dat ze na deze opleiding werk kunnen vinden in wat ze geleerd hebben.
Op Nyabondo werken medewerkers die gespecialiseerd zijn in het maken van aanpassingen bij het lopen en protheses in de zg Workshop.
Ook is er een ziekenhuisje met operatiekamer waar kinderen met problemen op orthopedisch gebied gedurende 1 week per maand geopereerd worden. Ook kinderen op het gebied van plastische chirurgie kunnen geholpen worden. Denk dan bv aan kinderen met brandwonden en gespleten lipjes.
Deze kinderen worden middels mobile poliklinieken in de brede omgeving gevonden.
Ik krijg vaak de vraag:"Is Nyabondo een kindertehuis". Nee zeg ik dan met nadruk, het is een groot centrum met veel ruimte, waar wandelingen gemaakt kunnen worden. Ik doe dit dan ook graag met de kinderen. Ik 'woon' zelf in een klein 'appartement' op het centrum. Zeer eenvoudig maar voorzien van een toilet, douch en koelkast ( voor de yoghurt waar ik meestal op trakteer). De andere stagiaires die er zijn en de dokters en verpleegkundigen die tijdens de operatieweken aanwezig zijn, verblijven in het guesthouse. Een groot gebouw met kamers en een keuken die volledig vanuit Nederland gefinancierd is. Een prachtig project was dat.

Nu terug naar de realiteit. Het huisje van Eunice.
Ik heb inmiddels van Sr. Ludovena een overzicht gekregen van de kosten van het plaatsen van dakgoten en een watertank. De kosten vallen mee. Als het een beetje mee zit hoop ik binnenkort het geld over te maken. Jim kan dan zo snel mogelijk beginnen met het plaatsen ervan. Het zal een complete verrassing voor Eunice zijn, want ze weet nog van niets.
Inmiddels lijkt er ook voldoende geld te zijn voor twee bedden inclusief matras, lakens en dekens voor Vincent en Thomas,de jongens van Eunice. Hier zal ik tijdens mijn verblijf in Kenia aandacht aan besteden.

Inmiddels ben ik 'druk' met het inzamelen van statiegeld. Vorige week kreeg ik bericht van de A.H. in Wierden. Er zijn daar in 4 weken voor maar liefst 238 Euro statiegeld bonnetjes ingeleverd. Morgen hoop ik dit geld op te halen. Een geweldig bedrag.
Inmiddels zijn er steeds meer mensen die hun statiegeldflessen naar mij brengen. Een oproep op een 'Durf te vragenhoek' op faceboek bracht boven verwachting veel reactie op.
In Nijverdal spaart de JUMBO momenteel bijna drie maanden statiegeld voor de kinderen in Nyabondo. Voor de Nijverdallers.....lever je bonnetje daar in. Prachtig allemaal.

Andere leuke reactie's......
- Ik kreeg van vrienden opnieuw een deel van een erfenis voor de
kinderen van Nyabondo.
- Mijn autogarage, Hyunday in Harbrinkhoek, steunt me met een
prachtig bedrag.
- Vrienden hebben hun kerk gevraagd een bedrag ter beschikking te
stellen. En deze vraag is gehonoreerd. Er wordt door de Zending van
deze kerk een bedrag naar Bondokids gestort.
- En ineens staat daar weer een bedrag op mijn rekening omdat iemand
wel statiegeldbonnen heeft ingeleverd, maar niet in de buurt woont.

Heel mooi allemaal. Dank jullie wel.

Inmiddels heb ik ook van Sr. Ludovena gehoord wat ik met de eventuele gedoneerde bedragen kan gaan doen. Ze vraagt om steun bij het volgende.

* Zoals andere jaren vraagt ze ook weer om hulp bij het kopen van levensmiddelen zoals bonen, rijst, mais enz. Daarbij denk ik zelf aan yoghurt, een stukje vlees, een lolly en een flesje limonade voor de kinderen. Dat moeten we er in houden.
* Een machine om voedsel te malen. Er zijn momenteel veel kinderen die moeilijk kauwen en slikken. Voor deze kinderen wordt het eten momenteel met de hand gestampt. Tijdrovend en het resultaat is minder. Zo'n machine zou een uitkomst zijn.
* Nieuwe drinkbekers en borden voor alle kinderen. Momenteel eten ze van oude metalen borden. De bekers zijn wel vaker vervangen omdat ze meer worden gebruikt en zijn zodoende sneller aan vervanging toe.
* Stoelen voor de jongens en meiden van de Vocational training. De huidige houten stoelen zijn stuk, zeer oud en aan vervanging toe.
* Hoezen voor de matrassen en beddengoed. Alles slijt snel.

Een hele opsomming. Ter plekke zal ik bekijken wat het eerst nodig is. Ik denk in ieder geval hulp bij het kopen van levensmiddelen en lekkere dingen voor de kids.

Het geld wat vanaf nu gedoneerd wordt gaat naar het centrum.

Willen jullie mij steunen om bovenstaande te verwezenlijken?
HEEL GRAAG.
Stort dan op een onderstaande IBAN nummer....

NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop o.v.v. "Voor Ineke en Nyabondo".

Ook kan en mag er gestort worden op rekeningnummer van Bondo Kids.
De donatie is dan aftrekbaar van de belasting.
IBAN nummer: NL92 RABO 0397370830 o.v.v. "Voor Ineke en Nyabondo"
Het hier gedoneerde geld wordt naar mij doorgestort.

Mocht je toch Eunice huisje nog willen steunen doe dit dan onder vermelding van "Voor Eunice huisje en Ineke"
Het huisje moet van binnen nl nog geschilderd worden. Iets voor dit jaar of het volgend jaar. Ik moet dat nog zien. Het geld daarvoor moet nog gespaard worden.

ALLES VAN HARTE AANBEVOLEN.

Ben je geïnteresseerd in mijn andere verhalen kijk dan hiernaast.
Je kunt ook je mailadres hiernaast invoeren. Dan krijg je automatisch bericht wanneer ik weer een verhaal geplaatst heb.

Dit was het vooreerst. Allemaal heel erg bedankt voor het kijken op deze site. Tot op heden ruim 450 lezers van één verhaal.

Lieve groet van mij,
Ineke

• 10 Augustus 2019 - 06:51

Joke Schoenaker:

Mooi verslag Ineke, ga je volgen
    Hoe kan ik doneren?

• 23 Augustus 2019 - 22:50

Herwy Scholten:

mooi en een indrukwekkend verhaal. Zal graag de verslagen automatisch
    ontvangen. Je hebt nu mijn email adres