HUISJE VOOR EUNICE (11) - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu HUISJE VOOR EUNICE (11) - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

HUISJE VOOR EUNICE (11)

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

28 Februari 2019 | Nederland, Almelo

Hoi Allemaal,

Ondertussen zijn we weer een paar weken verder. Ruim 260 mensen hebben het voorgaande verhaal bekeken en/of gelezen. Dus tijd voor een update.

Allereerst is er opnieuw iets droevigs te melden. In mijn laatste verhaal vertelde ik over Eunice haar moeder. Opnieuw had ze een hersenbloeding doorgemaakt. Ze verbleef ondertussen op het centrum en knapte heel geleidelijk wat op. Maar er bleken ook problemen met de longen te zijn en dit werd haar helaas fataal. Eunice haar moeder stierf nog onverwachts op het centrum in bijzijn van een dochter. Eunice was er niet bij aanwezig. Naast de blijdschap van haar nieuw huisje nu een groot verdriet. Familiebanden zijn daar sterk en betrokkenheid enorm. Zaterdag a.s. wordt Eunice haar moeder naast het huis waar ze haar hele leven heeft gewoond begraven, in aanwezigheid van familie, vrienden en staf en medewerkers van het centrum. Leden van het kerkkoor van de Katholieke Kerk in Nyabondo, waar Eunice lid van was, zullen een muzikale bijdrage geven. Een verdrietige dag. Gelukkig kan ik met Eunice appen. Toch een steun voor haar. Ook met Sr. Ludovena mail ik ondertussen met regelmaat in deze ook voor haar en haar medewerkers verdrietige tijd. In gedachten zal ik zaterdag bij de begrafenis aanwezig zijn en in mijn gebed deze familie gedenken. Zo ver weg maar hopelijk dan ook dichtbij.

Ondertussen gaat de bouw en afwerking aan Eunice huisje verder. Zoals al eerder gezegd zijn de binnendeuren en het plafond geplaatst. Ook is het buiten toilet afgewerkt. (zie foto’s) Nu is het pleisteren van de buitenmuren aan de beurt. Ondertussen heb ik daarvan een offerte ontvangen. Ook dit karwei blijkt toch nog behoorlijk prijzig te zijn. Een deel van dit bedrag is al bij elkaar gespaard, maar lang nog niet het hele begrote bedrag. Maar ik heb goede hoop en vertrouwen dat ook dit voor elkaar komt. Daarna rest het schilderen van de binnenmuren en t.z.t. het plaatsen van een toilet binnen. Daar is ruimte voor. Maar vooreerst zullen er dakgoten geplaatst moeten worden en een watertank om het regenwater in op te vangen. Dit kan als drink/was/kookwater gebruikt worden. Daarna is de wens om een zonnepaneel te plaatsen zodat Eunice zo weinig mogelijk elektriciteit hoeft te gebruiken. Dit kost immers weer geld.

Ondertussen is men begonnen met het inrichten van het huisje. (zie foto’s) Jim en Sr. Ludovena hebben geholpen de grote meubelstukken te verhuizen. Meubels en de nodige spullen heeft Eunice gelukkig al. Ze woonde immers op het centrum ook al in een twee-kamer woning. De inrichting is voor zover ik nu weet nog niet voltooid. Telkens weer brengen ze er spullen naar toe. Maar het geheel stagneert ook enigszins vanwege het regelen van de begrafenis. Ook is de familie veel bij elkaar om het verdriet om het verlies van hun moeder samen te verwerken.

En dan na de begrafenis zal Eunice er met haar twee jongens, Vincent en Thomas gaan wonen. Hoe zal het gaan? Zullen ze zich kunnen redden? Ik zal er zo graag nu even om het hoekje willen kijken. Een bedrag aan geld heeft Eunice, via Sr. Ludovena opnieuw van mij gehad, om de eerste weken/maanden door te komen. Om met name eten te kopen. We zullen zien. Het zal voor hen vooreerst wel wennen zijn aan een nieuw ritme en werk. Nu samen wonen. Niet meer gescheiden. Samen in één bed slapen. Maar ook zich zoveel mogelijk samen alles doen met de familie op de achtergrond voor eventuele hulp. Ik heb er vertrouwen in dat het lukt.

En nu blijven sparen ………..
Vandaag had ik een idee. Inmiddels zijn er al zes supermarkten waar dit jaar statiegeldbonnen gespaard gaan worden voor dit goede doel. Maar….ik kan de plasticflessen natuurlijk ook zelf gaan sparen en ze eigenhandig naar de supermarkt brengen. Maar dan moeten er wel mensen zijn die mij daarbij gaan helpen.

Dus vraag ik hierbij….geef/breng mij jullie lege frisdrankflessen en bierflesjes zodat ik ze naar de supermarkt kan brengen. Het bijeengebrachte geld komt dan ten goede aan het huisje van Eunice. Ik wil de flessen ook wel komen halen als het tenminste niet te ver weg is. ALLE BEETJES HELPEN…… ELKE FLES HELPT.
ZO AANBEVOLEN!!!

Wilt je Eunice en mij met de (af)bouw van het huisje FINANCIEEL steunen dan kan dat nog altijd…..heel graag zelfs…..door een bijdrage te storten op
NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop o.v.v. ‘Huisje voor Eunice en Ineke’
Van harte aanbevolen.

Ook mag er gestort worden op rekeningnummer van Bondo Kids. De donatie is dan aftrekbaar van de belasting. IBAN nummer: NL92 RABO 0397370830 ovv ‘Huisje voor Eunice en Ineke’.

En dan rest mij te zeggen …. DANK JE WEL voor hen die de laatste weken gedoneerd hebben. Ik ben er zo blij mee. Top......
Allemaal veel groetjes,
Ineke




  • 01 Maart 2019 - 12:50

    Anke Van De Bovenkamp:

    hoi Ien

    wat een verdrietig bericht ,ook ons medeleven toegewenst voor jouw als betrokkene en naar Eunice
    en de kids.
    leuk idee om een flessenactie te organiseren. alle beetjes helpen !
    wat ziet het huisje er al mooi uit, fijn dat het al zo ver is dat ze er met elkaar kunnen wonen.
    wens hen goeds toe van ons.

    hartelijke groet Leo en anke

  • 01 Maart 2019 - 13:31

    Andy Scholten:

    Ineke
    Ga zo door. Bewonderingswaardig jouw inzet. Je kunt in een individuele situatie het verschil maken.
    Vele druppels op een gloeiende plaat helpen ook !

    een warme groet en mee-leven voor de Eunice en familie.


  • 04 Maart 2019 - 11:42

    Christa:

    Dank voor je update.
    Wat meubels al wel niet doen.. Het wordt al een echt huisje! Vreugde en verdriet liggen dichtbij elkaar.
    Succes met de flessenactie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 178916

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: