EUNICE HOUSE - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu EUNICE HOUSE - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

EUNICE HOUSE

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

28 November 2018 | Kenia, Kisumu

Gisteren ben ik alleen naar Eunice house geweest. Ze waren/zijn met het dak bezig en dat wilde ik graag met eigen ogen zien. En ik had geluk. Ik kon met een private wagen meerijden naar Kisumu. Daaraan gekomen niet echt lang wachten en ik kon verder met de publik. Nog ongeveer twintig minuten bij een beetje geluk. En jawel....rond negen uur was ik op de plek van bestemming. Eunice had eerder al een keer voor me opgeschreven waar ik moest uitstappen. En dat briefje liet ik aan de jongens van de mattattu zien. En het kwam goed. Ze stopten netjes bij de opgeschreven plek. Het was alleen nog maar een stukje van de weg af lopen en zie daar. Het huis. Prachtig.

Een paar werklui op het dak en één op de grond.... aan het werk. De bouw met stenen is klaar. Het hout op het dak waar de golfplaten op komen te liggen, zo goed als. Vandaag kan dit ook afgerond worden en worden dan echt de golfplaten geplaatst. Dan is er weer een deel klaar. In Kisumu gaat men werken aan de deuren en de ramen die dan later geplaatst worden. Jim heeft daar een mannetje voor gevonden. Hij heeft veel connecties en kent de bouwwereld. Daarna worden de muren geplasterd en geschilderd. Ook aan de vloer moet nog egaal gemaakt worden en voor Eunice moet er een schuine oploop komen. In het huis zijn geen drempels. In het huisje wordt elektriciteit aangelegd. Later wil ik zorgen dat er een kleine solar komt zodat ze elektriciteit kan betrekken van de zonlicht. Het toilet komt vooreerst buiten zoals zo heel veel hier. Later wil ik ook graag een grote watertank laten plaatsen zodat Eunice het regenwater kan opvangen en ze niet afhankelijk is van iemand die water komt brengen. Voor het volgend jaar allemaal. In het huis komt een derde kamer die vooral als opslagruimte gebruikt gaat worden. Maar ze zeggen nu ook al dat die voor mij is. Ook is er toch een kleine open waranda voor de voordeur gebouwd. We zo heel erg blij dat de bouw al zover gevorderd is. Jim van het centrum heeft permissie van Sr. Ludovena om zich hier veel mee bezig te houden. Hij houdt de bouw in de gaten en zorgt dat de materialen gekocht en bezorgd worden. Ludo beheert het geld en stort met regelmaat bedragen naar Jim. Ik ben daar zo heel erg blij mee. Zo blij dat ze alle medewerking verlenen. Het ging hun ook aan het hart dat er voor Eunice en haar boys geen toekomst was om samen te zijn en om een leven op een eigen plekje op te bouwen. Eunice straalt aan alle kanten. Ze is zo heel erg blij nu ze ziet dat het er echt van komt. Amazing...a mirakel...zegt ze vaak...zo gelukkig. Haar jongens vertellen overal dat dit huisje voor mammie en hunzelf is. Helaas is Eunice nog steeds op het centrum voor therapie om haar spieren sterker te maken. En dat lukt aardig. Haar jongens verblijven nog steeds bij hun oma en tante's in de nabijheid van het nieuwe huisje. Met Kerst en daarna zullen ze weer samen zijn en hopelijk kunnen ze rond die tijd ook het huisje betrekken. Ik zal het zelf (denk ik ) niet helemaal af zien. Maar dat komt dan het volgend jaar wel. Op het centrum hier weten maar weinig mensen dat er een huisje voor haar gebouwd wordt. We laten dat ook maar voor eerst zo, om gepraat te voorkomen. Waarschijnlijk zal men wel blij voor Eunice zijn maar toch....beter nog even zo. Maar ze moeten hier haast wel denken dat er wat aan de hand is, want Eunice veranderd, aan alle kanten.

Ondertussen komt Jim aangereden in zijn stokoude auto met houtplanken boven op de imperiaal. Gezellig dat we elkaar zien. Ik had er al op gehoopt. Dan volgt natuurlijk het gesprek. Hoe ver is het en wat moet er nog? Samen bekijken we hoe het tot nu is geworden. En natuurlijk weer foto's maken. Nu met mijzelf er op en met Jim natuurlijk. Ik ben zo blij en dankbaar dat hij zoveel doet voor Eunice en mij en hij permissie heeft van Ludo.

Maar na verloop van tijd toch weer terug naar de grote stad. Ik kan slecht mee gaan helpen en op het dak kruipen. Dat laat ik maar over aan de ander. Jim blijft om de bouw in de gaten te houden. Dus terug met de matattu naar Kisumu waar ik om elf uur al weer ben. Toen al voldaan terwijl de dag nog niet half om was..


Ik heb foto's van het huisje tot nu toe en zal ze plaatsen na het plaatsen van dit verhaal. Als dit gaat lukken want er zijn wat problemen met het overzetten van de foto's naar mijn laptop.

Financieel ben ik nog niet helemaal rond en ook in de toekomst zitten er dus nog kosten aan te komen. Denk aan de watertank en de solar. Mocht je nog een klein bedrag willen bijdragen...heel graag...voor een heel goed doel. Dank dank.

Dat kan op NL26INGB 0003970344 tnv A. R. Rop onder vermelding van Huisje voor Eunice.

Nogmaals wil ik hier allen bedanken die bijgedragen hebben. Top.
Nu op naar de ramen en deuren.
Veel groetjes van mij,
Ineke

  • 28 November 2018 - 16:29

    Miny Zandbergen:

    Top Ineke
    Wat gaat het goed ,succes verder

  • 29 November 2018 - 06:46

    Lidyvander Boon:

    ha ineke prachtig om met je op reis te zijn , voor jou denk ik wel raar de vakantie tijd nu in het huis , fijn dat het huisje in opbouw is busje maar weer in notter op de piano geniet nog van de laatste week volg je hoor liefs van ons

  • 29 November 2018 - 15:27

    Lien Poorterman:

    Prachtig Ineke! Wat een voldoening moet dat geven!

  • 29 November 2018 - 17:09

    Andrea Kingma-van Ommen :

    Geweldig ineke!! Wauw het ziet er goed uit.

  • 29 November 2018 - 17:14

    Herwy Scholten:

    Hallo Ineke,

    Weer iets om naar toe te leven. Als je het huis volgend jaar
    af ziet.

    Nog een paar 2 fijne weken.

    Groet uit Almelo

  • 02 December 2018 - 15:56

    Anke Van De Bovenkamp:

    hoi Ien

    wat fantastisch om te lezen, en de foto's van de bouw te zien .wat wordt het mooi!
    en wat zal dit een goede stimulans voor Euceni zijn om te revalideren !!
    doe haar de groeten .
    de tijd vliegt zo wel om he! veel moois toegewenst voor elke dag .

    groet Leo en Ank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 179981

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: