Het Nyabondo Rehabilitation Center - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Het Nyabondo Rehabilitation Center - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Het Nyabondo Rehabilitation Center

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

04 September 2018 | Nederland, Almelo

Hallo allemaal,

Met regelmaat krijg ik de vraag: “Wat is dat voor kindertehuis waar je heen gaat”? En wat doe je daar precies? Daarom toch nog maar even weer een uitleg.
Het Nyabondo Rehabilitation Center is in de jaren ’60 opgericht door de Orde van Franciscanen van Sint Anne en wordt momenteel geleid door een Keniaanse non Sr. Ludovena. Op het centrum staat een z.g. convent/klooster waar meerdere nonnen van deze orde wonen.

Nyabondo is een groot centrum, gevestigd op een groot omheind terrein waar meerdere faciliteiten aanwezig zijn. Het ligt in het westen van Kenia, op een tafelberg, vijf km bij Sondu vandaan. Sondu is de dichtstbijzijnde plaats waar ik mijn boodschappen kan doen. Ik ga daar lopend of achter op een taxi/brommer naar toe.

En dan de kinderen waar ik me mee bezig hou. Twee groepen jongens en één groep meisjes in de leeftijd van ca. 6 tot 16 jaar. Allen verstandelijk en/of lichamelijk beperkt. Vaak ernstig. Dan is er een groep meisjes van 16 tot 20 jaar wat ernstig lichamelijk beperkt is. De groepen slapen in kleine slaapzalen en verblijven in gemeenschappelijke ruimten. Altijd dicht op elkaar. Ze hebben geen privacy en geen eigen speelgoed. Wat ze hebben moeten ze samen delen. Een aantal kinderen die niet kunnen lopen, bewegen zich voort over de grond. Sommigen hebben een rolstoel. Ze krijgen op het centrum verzorging, scholing en voeding.

Op het centrum is een z.g. Vocational Training. Hier krijgen pubers, vaak ook met een handicap, onderwijs in borduren, breien met de breimachine, naaien, sieraden maken en meer. Het grootste deel woont gedurende de schoolperiode op het centrum in meer persoons- kamers. Privacy is er niet.

Op het centrum werken fysio-en ergotherapeuten die de kinderen van het centrum, maar ook kinderen van buiten het centrum, behandelen.
Er staat een klein ziekenhuisje met een operatiekamer. Kinderen van buiten het centrum, met problemen op het gebied van orthopedische en plastisch chirurgie, worden hier door artsen, aangesloten bij Flying Docters/Amref, geopereerd. Deze kinderen worden in het westen van Kenia gevonden middels mobiele poliklinieken. Het gaat dan om kinderen en ook wel volwassenen met brandwonden, hazenlipjes en afwijkende standen van de ledematen. Ze krijgen de nazorg in het ziekenhuisje en later in de daarvoor bestemde verblijven op het centrum.

Op het centrum staat een groot gasten verblijf voor bezoekers en stagiaires. Ook biedt dit gastenverblijf onderdak aan de artsen en verpleegkundigen, die gedurende een operatie week aanwezig zijn.
Verder is er op het centrum een wasserij waar al het wasgoed van het centrum met de hand gewassen wordt en vervolgens in de zon gedroogd. Wasautomaten en drogers kennen ze niet. En natuurlijk de keukens waar nog steeds op hout gekookt wordt. Veel personeel woont op het centrum. Piepkleine huisjes waar ze met hun kinderen slapen eten en wonen. Verder zijn er nog meerdere gemeenschappelijke ruimten die gedurende de dag gebruikt worden. En ook natuurlijk ruimten voor opslag van voedsel en andere zaken die nodig zijn. Het kantoor van Sr. Ludovena, de administratie en aan verwante ruimten ontbreken niet.
Dus er staan heel veel gebouwen en verblijven op het centrum die middels paden met elkaar zijn verbonden. Rondom veel gras en bomen. Daardoor is er veel ruimte om met de kinderen te spelen en te wandelen.

Mijn werk bestaat uit het helpen van de house-mothers met de verzorging van de kinderen. Soms help ik een beetje mee met het les geven. Ook de kinderen extra aandacht geven is prachtig. Met ze in een rolstoel over het grote centrum wandelen of naar het nabije marktje en overal een kijkje nemen. Ze zien dan eens wat anders als hun eigen plekje. Ook breng ik veel speelgoed mee, waar ze heel graag mee spelen. Maar altijd is het weer inzamelen wanneer het etens-of bedtijd is. Ik laat het niet rondslingeren, want dan blijft er niets van over en raakt het zoek. ’s Avond ga ik nog al eens effe ergens op bezoek. Altijd welkom. Afspraken hoeven niet gemaakt worden. Ook doe ik dan vaak met een groepje grote jongens van de Vocational Training een spelletje UNO. En zo ben ik daar de hele dag bezig, maar neem ook wel mijn rust. Soms effe niets doen of lezen. Vaak ga ik even naar Sondu, iets voor de kinderen kopen. Of met Sr.Ludovena op pad om spullen voor het centrum aan te schaffen. Of ik neem een dag vrij om naar Kisumu te gaan, de grote stad, vijf kwartier rijden bij het centrum. Ik mag en kan mijn eigen dag indelen en zelf bepalen wanneer ik wil werken of ‘vrij’ wil zijn. Mooi toch. Ik ben er zo blij mee en alles in het volste wederzijdse vertrouwen.

Het is een lang verhaal geworden maar hopelijk is het boeiend en zijn jullie zo een beetje op de hoogte van ‘mijn stekkie’. Tien weken mag ik daar ‘gaan wonen’.

Opnieuw wil ik hier vragen om een donatie om de wensen van het centrum Nyabondo in vervulling te laten gaan……..vooral eten en drinken…..klamboe’s….nieuwe school- en fleece truien ……lakens.

Mijn banknummer is NL26INGB0003970344 t.n.v. A.R. Rop onder vermelding van ´Ineke voor Kenia´. Ik kan jullie verzekeren dat elke euro op de goede plek terecht komt.
De website van Stichting Bondo Kids is www.bondokids.nl Hun banknummer is NL92RABO0397370830 t.n.v. Stichting Bondo Kids, Zwolle.
Wanneer hier gedoneerd wordt, is het aftrekbaar van de belasting .

Mijn adres ter plaatse is, Nyabondo Rehabilitation Center, t.a.v. Ineke Rop, P.O. Box 75, Sondu via Kisumu, Kenya.
Heeeel veel dank…….Ineke Rop