THE MARGARETH'S - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu THE MARGARETH'S - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

THE MARGARETH'S

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

11 November 2017 | Kenia, Sondu


Hallo allen

Opnieuw ging ik op pad, nu naar de binnenlanden rond Homa Hill om de 'old house-mothers Margareth's met een bezoekje te vereren. De oudere Margareth is nu 69 jaar en was hier house-mother toen ik hier, nu al weer jaren geleden, voor de eerste keer was. Ze lijkt veel ouder maar lijkt en is nog een krasse dame.Tijdens mijn tweede bezoek hier ging ze met pensioen. Ik zie haar vertrek op de piki-piki in gedachten nog voor me. Ze was enorm aardig en lief voor 'haar jongens'. We hadden een klik en onze bijzondere aandacht was voor een autistisch jongetje van rond 7 jaar waarvan ik toentertijd het vertrouwen heel langzaam won. Ik mocht hem een jaar sponsoren. Na dit jaar werd Simon vanwege waarschijnlijk ziekte niet naar het centrum terug gebracht. Ik heb hem nooit weer terug gezien. Dat spijt me tot op heden nog altijd. De andere Margareth werkte wisselend in Nyanbondo en op St. Martin als house-mother en ging een jaar later met pensioen. Beiden wonen met hun families in een klein dorpje op 'het platteland' nabij Homa Hill/Homa Bay wat hier een behoorlijk eind vandaan is.

Deze week was het dan zover. Ik dacht er al langer over na, hoe dit te ondernemen. Het vorig jaar ging ik met Eunice, maar dit is niet meer mogelijk omdat ze nog steeds niet goed loopt en haar linker hand niet kan gebruiken. En ze mag niet meer mee omdat ze hier voor revalidatie is. Maar met wie moest ik dan wel op pad gaan en hoe? Kan ik de weg zelf vinden en is het veilig alleen te gaan? Dit laatste leek me in ieder geval niet. Dus vroeg ik een house-mother, die met de Margareth's bekend is, met me mee te gaan. Ik kwam uit bij Risper die hier ook al vele jaren werkt. Maar helaas spreekt ze weinig Engels en kan daardoor niet vertalen, wat er in het Luo of Swahili gesproken wordt. Toen kwam ik op de oudere James een kwieke man van rond 70 jaar. Eén van de chauffeurs van het centrum en een beetje manusje van alles. Hij kent de Margareth's en spreekt Engels. Nou, en graag wilden ze mee. Natuurlijk eerst met Sr. Ludovena overleggen of dit mocht en of ik met 'de private' van het centrum mocht gaan. Maar daar waren de papieren nog niet van in orde en deze auto mocht daarom de weg niet op. Toen dacht ik aan een trip met Joffrey op de piki-piki maar dit was volgens Sr. niet zo'n goed idee vanwege alle recente problemen. Het veiligst is reizen met de mattattu.

Dus vertrokken we donderdag al vroeg om gedrieën eerst met de piki-pike naar Sondu te gaan, waar James onverwachts een luxe wagen voor de prijs van een matattu regelde. Mooi...en we vertrokken vanaf daar direct naar Katitu een klein half uurtje verder. Daar overstappen op een overvolle matattu naar Kendu Bay, waar we weer op een piki-piki stappen. James alleen en ik samen met Risper. Knusjes achterop. Toen begon het echt mooi te worden. Na een paar km. over een verharde weg reden we rechtsaf een onverharde weg op. Door het 'platteland' van Kenia. Hier komen weinig mazungu's en her en der hoorde ik dan ook met regelmaat kinderen en ook volwassenen 'mazungu' roepen. Vaak riep ik hartelijk iets terug of stak mijn hand op. We reden met wind om de oren terwijl het zonnetje scheen door het prachtige Keniaanse landschap. Na een dik half uur kwamen we aan in een gehucht waar de house-mothers zouden moeten wonen. Na een keer vragen vonden we de weg en zie daar..... de krasse oudste house-mother kwam ons al op blote voeten door de modder tegemoet lopen. En zo blij dat ze was ons te zien. Ze had gebeden en gehoopt op een weerzien.Telkens weer kwam ze in de benen om effe te knuffelen. Wat bijzonder. De andere Margareth werd na overleg met de piki-piki drivers, die een paar uur zouden wachten, door één van hen gehaald. Weer blijde gezichten en vele malen welkom heten. Het was maar even en het kleine rommelige huisje stond vol nieuwsgierige mensen en kinderen. Veel kinderen. Eigen kleinkinderen maar ook van anderen. Blij en dankbaar dat een mazungu hen met een bezoekje kwam vereren. Voor de twee house-mothers was het natuurlijk ...Sinterklaas. Zeep en suiker had ik meegenomen en voor hun kleinkinderen een stapeltje kleren. En voor de kids natuurlijk een lolly en ballonnen. Blijde momenten. Er zouden soda's gebracht worden maar de winkel was gesloten. Nu vond ik dat wel best, want de mensen hier zijn arm en dat hoeven ze voor ons niet te betalen. We gingen later wel ergens wat drinken. Na een klein uurtje de fotomomenten. Natuurlijk eerst één voor één en daarna samen. En toen met Risper en mij en met de schare kleinkinderen. Leuke momenten. Wat ging de tijd snel en wat was het fijn de dames weer te zien. Ik genoot net zoveel als dat zij genoten. Deze mensen in hun eigen omgeving te mogen ontmoeten. Dankbaar en blij dat ik ze weer gezond mocht aantreffen. Maar overal komt een eind aan. Volgens James moesten we weer weg. We hadden nog een lange terugreis voor de boeg en wilden het liefst voor donker en de regen thuis zijn. Heen verliep de reis voorspoedig maar terug...je weet maar nooit. En jawel...10 minuten op de piki-piki en één van de banden raakte lek. Die moest dus gerepareerd worden. Hadden wij even de kans ergens de eerder genoemde soda te drinken. We zaten toch volgens mij wel ruim in de tijd. Toen het probleem was opgelost weer verder door het Keniaanse land met Homa Hill op de achtergrond. In de verte zagen we Lake Victioria liggen. We waren daar dichtbij en ik had er nog wel graag effe heen willen tuffen maar opnieuw volgens James kon dit niet vanwege de tijd. Goed dan niet. Wellicht komt dit een volgende keer. Uiteindelijk waren we rond drie uur weer terug op het centrum in Nyabondo. Voor het donker maar helaas het regende. Maar de herinnering aan een welbestede fijne dag blijft.

Het gaat mij goed. De laatste week is ingegaan. Tijd om zaken af te ronden. Hopelijk lukt het. Voor Bondo Kids ben ik nog bezig planken en een bureaublad in de kamers van het nieuwe guesthouse te laten maken. Dat had nogal wat voeten in de aarde en verliep niet echt naar wens. Maar hopelijk komt daar volgende week wel schot in. Ook zal ik hopelijk nog stoelen voor bij het bureaublad kopen en een bank met stoelen voor in het guesthouse. Tot op het laatst bezig. Mijn volgend en misschien laatste verhaal zal gaan over al datgene wat er van het sponsorgeld gekocht is, zodat ieder die gesponsord heeft nogmaals kan lezen waaraan het geld besteed is.

Doei doei Ineke

  • 12 November 2017 - 11:41

    Els:

    Ho Ineke

    Weer een leuk verhaal
    hoe krijg je het voorelkaar. super
    De tijd gaat opschieten , het is snel omgegaan.
    Nog een fijne week.

    Lieve Groetjes Els en Willem

  • 12 November 2017 - 13:36

    Christa:

    Wat een mop zeg... dat je James in de matatu hebt gekregen. Heel bijzonder!

    Fijn om weer een foto van Margreth te zien!

    Volgende keer moet ik daar ook maar eens heen gaan!
    Succes met de laatste week....

    Christa

  • 12 November 2017 - 13:38

    Marian:

    Hoi Ineke Heel veel plezier in je laatste week. Haal er uit wat er in zit! Sterkte bij het afscheid nemen later. Lieve groet van ons Marian en Cees

  • 12 November 2017 - 15:41

    Jetty Veldman:

    Hoi Ineke,
    Wat een onderneming je reis naar de oude house-mothers, maar leuk om die mensen terug te zien en nu komt het afscheid en je terugreis naar Nederland steeds dichterbij.
    Sterkte bij het afscheid nemen van alle mensen die je daar dierbaar zijn geworden en een goede terugreis.Groetjes van Jetty.

  • 12 November 2017 - 22:27

    Andrea Kingma-van Ommen :

    Lieve Ineke,
    Wat een avontuur weer. Jij beleeft nog eens wat zeg!
    Weer. Leuk om te lezen.
    Groetjes Andrea

  • 13 November 2017 - 11:29

    Marry V D Wetering:

    Hallo Ineke,

    Wat gaat de tijd snel,
    maar je hebt hem goed besteed!!
    Mooie verhalen, zodat we met je mee konden leven!

    Nog een fijne laatste week in Kenia,
    geniet er nog van!

    Behouden thuiskomst!!

    Groeten Roelof en Marry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 174737

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: