AFSCHEID. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu AFSCHEID. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

AFSCHEID.

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

01 December 2016 | Kenia, Sondu


Dag allen,

Vandaag was het dan de laatste volle dag in Nyabondo. Raar dat ik morgen weer terug vlieg. Ik voel me hier helemaal thuis en heb het gevoel één van hen te zijn. Ik vertelde aan Jim dat ik vaak met de kinderen mee at en ook het Keniaans eten eet zonder darmproblemen. Nauw, dan ben je een echte Keniaanse, aldus Jim.

Vandaag steeds de bedden een beetje in de gaten gehouden. Ze blijven bezig met de bedden wit te spuiten. Ondertussen zijn er zes klaar en opgemaakt. Het staat prachtig.

Ook in de keuken geweest. Daar schieten ze niet echt op, zo lijkt het. Helaas is de keuken niet klaar gekomen. Jammer, maar er zullen foto's gemaakt worden, wanneer de keuken helemaal klaar is. Ann was hier vanavond nog. Zij is zolang als ik hier kom kok in deze keuken. Heel blij is ze met de mooie heldere groen gekleurde keuken, Maar nog fijner vindt ze dat er geen rook meer in de keuken lekt. Ze is trots op het resultaat en ik ook.

De watertank is in ruste. Momenteel staat het werk daar stil. Heb er vanmorgen een blik in geworpen. Inderdaad staat hij vol met vuil water. Dit zal er dus eerst uitgepompt moeten worden. Daarna worden de wanden gemetseld.

Vanavond mijn afscheidsfeestje gehad met warempel toespraken. Wel een beetje door Sr. Ludovina opgelegd volgens mij. Maar toch was ik er ontroerd door. Vooral toen Penina zei: "Mijn dierbare vriendin"..... Ontzettend lief. Het is fijn te voelen en te merken dat alles door iedereen zo heel erg gewaardeerd is. Penina is mij favoriete house-mother. Ze werkt hier vanaf mijn eerste uren hier. Ze is geweldig met de kinderen. Penina ziet slecht. Ik had dit al vaker gemerkt doordat ze bv. tuurt naar foto's. Een bril kost hier in de ogen van de Keniaan heel veel geld. Penina is al eens naar een oogarts geweest maar ze kan een bril niet betalen. Ik heb besloten Penina daar een beetje mee te helpen. Sr. Ludovina zal met haar mee gaan.

Sr. Ludovina en alle anderen bedankten mij en mijn sponsors voor al mijn aandacht voor de kinderen, het werk hier gedaan en geld hier besteed aan de bedden, lekker eten, de keuken en veel meer. Ze zijn enorm dankbaar en blij. "God bless you and God bless your friends" hoor ik steeds weer zeggen. Al dansend en zingend gaf Regina van de medical me namens allen een cadeautje met een dankbriefje. Ook Regina werkt hier al zolang als ik hier kom. Een omslagdoek en een sjaal. Ja, leuk. En daarna met zijn allen eten. Jawel....vis, rijst, aardappelen met vlees, kool en MIJN KIP. En een soda. Het smaakte prima.

Morgenvroeg nog wat helpen met het opmaken van een aantal bedden en na 'de break' is het afscheid nemen. Overal langs. Het zal niet makkelijk worden. Ik raak verknocht aan dit prachtige centrum met aardige mensen en lieve kinderen. Het is een deel van mezelf geworden. Ik ben van deze mensen en van dit centrum gaan houden. Het was een top tijd hier met heel veel prachtige momenten. Dit zal niet de laatste keer zijn dat ik hier geweest ben. Dank je wel allen, Sr. Ludovina, Eunice, Penina, Pamela, Regina de kinderen en alle anderen voor deze enorme gezellige en fijne tijd waarin vriendschappen verdiept zijn. Dank je wel dat ik er echt bij hoorde.
Lieve groet voor jullie allen, hier in NYABONDO REHAB.

Vanavond zal ik vanuit Kisumu vertrekken met een binnenlandse vlucht naar Nairobi. Sr. Ludovina, Eunice en Jim zullen me wegbrengen naar het vliegveld van Kisumu. In Nairobi wacht het vliegtuig die me om 24 uur naar Nederland zal brengen. Rond zes uur land ik op Schiphol.

Allen dank je wel voor het lezen van deze verhalen en natuurlijk voor jullie reacties daarop. Dat was waardevol. Dag en tot ziens.
Ineke

HOERA, hoera......
De bedden voor " The house of Penina" zijn klaar. En wat ziet het er geweldig uit.






  • 01 December 2016 - 11:21

    Andrea Kingma-van Ommen :

    Wauw ziet er echt mooi uit die bedden!! En ook de frisse kleuren uit de keuken. Een hele Gezegende reis terug ineke. En wie weet tot weerziens in Nederland. Ik heb i. I.g wat foto's van je nodig. Deze onderaan je blog zijn te klein om te gebruiken. Ik wil mijn achterban ook heel graag laten zien hoe de keuken ervoor staat.
    Liefs andrea

  • 01 December 2016 - 21:52

    Hennie Berends:

    Geweldig Ineke dat je zoveel hebt kunnen doen, een goede reis gewenst en alvast een welkom thuis, groetjes Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 175921

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: