HUISJE VOOR EUNICE (10) - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu HUISJE VOOR EUNICE (10) - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

HUISJE VOOR EUNICE (10)

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

07 Februari 2019 | Nederland, Almelo

Hallo allemaal,

Na een poosje hier dan toch weer een up date van Eunice huisje. Ondertussen komen er nog steeds donaties voor het huisje binnen, waar ik erg blij mee ben. Heel veel dank daarvoor. De bouw gaat momenteel verder maar daarover straks.

Op het centrum gaat het leven door maar er gebeurt ook veel. Goede zaken maar ook verdrietige. Onverwachts is één van mijn beste vrienden gestorven na een kort ziek bed. House-mother Penina. Ze was zeer geliefd en verzorgde ‘haar’ meisje al jaren. Na mijn vertrek in december klaagde ze over ernstige vermoeidheid. Daarom werd ze rond de Kerst opgenomen in het ziekenhuis van Kisumu. Daar kon men zogezegd niets vinden. Ze werd ontslagen, de vermoeidheid bleef en ze ging naar haar familie, waar ze eigenlijk alleen maar in bed lag. Sr. Ludovena heeft haar gehaald om op het centrum verzorging te krijgen. Iets waar ik heel blij mee was. Ze leek, ondanks de vermoeidheid, wat op te knappen tot ze op een dag, halverwege januari, in de nacht stierf. Zo onverwachts en wat een schrikken. Penina was zeer geliefd en had veel vrienden. Ze was een bescheiden en gelovige vrouw die niets voor haar zelf vroeg en haar leven in het teken van de kinderen op het centrum stelde. Zelf had ze geen kinderen en nu… is ze er niet meer. Onverwachts gehaald door haar Hemelse Vader. Sr. Ludovena belde me kort na haar overlijden om het slechte nieuws te vertellen. Ze klonk terneergeslagen en verdrietig. Weer één van haar medewerkers gestorven. Ik kende Penina 10 jaar. Vanaf mijn eerste stappen op het Nyabondo centrum was zij er ook. Vaak hielp ik haar vorig jaar extra met ‘haar meiden’ want haar werk was zwaar. En veel. En begin november was ze ook al een keer ziek, moe en beroerd. Verkouden en grieperig. Voorboden? Ik weet het niet. Maar toch doorwerken tot het klaar was. Mijn eerste reactie was…ik wil er heen. Haar nog zien. Maar daar heeft Penina niets meer en het kost veel geld. Dus al snel liet ik dat idee varen. Met mijn gedachten erbij zijn wanneer de begrafenis is, is het enigste wat kan. Gelukkig hebben we samen nog mooie momenten gehad. Na het werk ’s avonds zaten we vaak buiten bij de slaapzaal nog wat te eten of te drinken. Rustige momenten en wat praten, in het donker bij elkaar. Ze kwam een dag voor mijn vertrek eerder terug van vakantie. Om mij/elkaar nog even te zien en spreken. Wat kan ik daar nu blij mee zijn. De herinneringen blijven, aan een lieve vriendin …Penina… die ik altijd zal blijven koesteren.

Eunice haar moeder verblijft nog steeds op het centrum. Ze knapt iets op heb ik begrepen. Eten gaat weer beter. Maar ik weet niet hoe het met de mobiliteit en spraak is. Of ze ooit weer naar huis kan…het is me niet duidelijk, maar we zullen het hopen. Voor Eunice, haar jongens en andere familie.

Momenteel is er op het centrum een vrijwilligster die zich ook ‘het lot’ van Eunice aantrekt en daarom ook investeert in het ‘huisje van Eunice’. Ze besloot in overleg met haar sponsors een deel van het aan haar gesponsorde geld aan ‘het huisje’ te besteden. En zo kan het gebeuren dat Jim eind januari verder is gegaan met de bouw. Inmiddels zijn de binnendeuren en het plafond geplaatst. Ziet er mooi uit. Jim en Eunice stuurden foto’s. Geweldig. Ook zal het buitentoilet afgemaakt worden. Hennie enorm bedankt voor je inzet. En dit geldt ook voor je sponsors. Top.

Ondertussen ben ik natuurlijk nog steeds bezig sponsorgeld in te verzamelen. Zoals al gezegd komen er nog steeds bedragen binnen. Ik ben bedrijven aan het aanschrijven, wat jammer genoeg nog niet zo heel veel oplevert. Wel hebben al weer vier supermarkten in de omgeving toegezegd statiegeldbonnen te willen sparen. Ook krijg ik voor mijn vrijwilligerswerk kleine vergoedingen voor benzine, wat ik achter uitleg voor ‘het huisje’ Via FB was er een inzamelings actie. Ik heb twee Stichtingen aangeschreven die helpen om goede doelen te financieren. Het is nog afwachten of dit iets oplevert. Ik hoop het maar. Mensen geven mij soms gewoon geld in de hand of in een envelop. Anderen proberen in hun eigen kring sponsors te zoeken. Zo bijzonder. Ik blijf er vertrouwen in houden dat ‘het huisje’ met gekregen en gesponsorde geld afgemaakt kan worden. Ik doe er mijn best voor.
Ik ga ervoor want…….

…….er moet nog zoveel gebeuren. Het huisje moet buitenom nog gepleisterd worden. De muren moeten van binnen geschilderd. Er moeten dakgoten komen met een watertank. Zodat Eunice het regenwater op kan vangen en water niet van ver gehaald/gebracht hoeft te worden. Ook wil ik het huisje heel graag van een zonnepaneel voorzien zodat Eunice zo weinig mogelijk elektriciteit hoeft te gebruiken. Daar zijn n.l. weer kosten aan verbonden en geld heeft ze weinig. En dan zullen er waarschijnlijk nog onvoorziene werkzaamheden zijn waar niet aan gedacht is. Ik denk dan nu aan de grond rondom het huisje wat geëgaliseerd moet worden en misschien bouwrijp om wat groente te kunnen verbouwen. En als ze er eenmaal woont zal ze ook nog wel het een en ’t ander nodig hebben. Nu woonde Eunice op het centrum al in een piepklein twee kamer huisje en heeft daarom al meubels, een bed en andere toebehoren. Maar er is veel nodig om een echte huishouding te kunnen draaien. Ook wil ze graag in de toekomst een handeltje aan de weg starten. Daar zal ze ook financiële hulp bij nodig zijn. Er moet nog zo veel, maar….. er is ook al zo heel veel klaar en daar ben ik zo blij en dankbaar voor. En Eunice met mij. Dankbaarheid overheerst.

Voor de nieuwe mensen en allen op deze site....

Wilt u mij en Eunice met de bouw van het huisje steunen dan kan dat nog altijd…..heel graag zelfs…..door een bijdrage te storten op
NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop o.v.v. ‘Huisje voor Eunice en Ineke’
Van harte aanbevolen.
Ook mag er gestort worden op rekeningnummer van Bondo Kids.
De donatie is dan aftrekbaar van de belasting.
IBAN nummer: NL92 RABO 0397370830 ovv ‘Huisje voor Eunice en Ineke’.

Nogmaals een dank je wel voor hen die de laatste weken gedoneerd hebben, in de hand, middels FB, via de bankrekening van Bondo Kids en naar mijn bankrekening. Top......

Mochten er vragen zijn...stel ze dan hieronder gerust, bij reageren. Je kunt ook mijn andere verhalen over 'Eunice huisje' gaan lezen. (zie hiernaast).

Allemaal veel groetjes,
Ineke