Naguru National Park. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Naguru National Park. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Naguru National Park.

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Juni 2014 | Kenia, Sondu

Dag allemaal,

Vanmorgen dacht ik maar weer eens naar Kisumu te gaan om potloden en gummetjes voor de klas van teacher Margareth te kopen en metalen borden voor de kinderen. Ook heb ik ergens nog een paar schooltruien te goed als een extraatje voor een dure koop met Sr. Ludevina. Maar de plannen veranderden ineens. Tijdens het ochtend opening hoorde ik van James dat we morgen (zaterdag) naar Lake Naguru en het omliggende wildpark gaan. In het Lake Nakuru verblijven veel rose flamingo's en in het wildpark Afrikaanse dieren. Ik ben heel benieuwd. Sr. Ludevina geeft toestemming om met de wagen (een soort bestelbusje met veel ramen voor het uitzicht) van het centrum te gaan en James gaat mee als chauffeur en Jareth (uit de keuken) als een zo nodige hulp. Verder natuurlijk Eunice en dan Tim. We zullen vroeg vertrekken. Rond zeven uur. Het is een heel eind rijden en ter plekke willen we natuurlijk van alles gaan zien. Ik ben heel benieuwd.

Daarom vanmorgen het zaterdagse programma met de kinderen gedaan. Allemaal samen naar het middenterrein. Gewoon lekker zitten. De jongens spelen met een bak vol water. Allemaal een lolly en later weer ballonnen, die na het opblazen direct weer kapot knappen om de grassprieten. Hilariteit alom. Wanneer de laatste ballon opgeblazen is de rest al weer kapot geknapt. Geeft niet. Ze hadden er lol om. En daarna allemaal weer terug naar hun plek. Een heel getil en getrek. Gelukkig werd ik veel geholpen. En het was opnieuw de moeite waard.

Gisteren naar St. Martin geweest om house-mother Evalien te zien. In het weekend is zij meestal afwezig, Daar gezellig thee samen gedronken en brood gegeten. Het weekend komt ze toch en brengt ze haar dochter weer mee. Op de terugreis trof ik en bekende piki-piki driver. Geoffry, de zoon van opnieuw een Margareth van de laundery in Nyabondo. Hij bracht me terug naar Nyabondo. Het is een aardige jongen en hij wilde we wel wat meer van de omgeving laten zien. En daar was ik wel voor in. Hij vertelde dat er in de buurt een aardig plaatsje is, Sigoti voor de ingewijden, met een marktje. Hij wilde me er wel naar toe brengen. En dat deden we. Op de piki-piki er heen. Blijkt dat het marktje alleen op dinsdag en zaterdag is. Geeft niet, de volgende week proberen we het opnieuw. Toch verder rond gereden. Geoffry liet me de omgeving zien. Daar we hier op hoogte op een heuvel/plateau verblijven, hadden we op een gegeven moment een ver uitzicht over land en het Victoria meer. Ik vroeg Geoffry waar hij woonde. Hij vertelde: "Hier in de buurt, bij mijn moeder. Zullen we er even heen gaan"???? " Ja, leuk, maar Je moeder is er niet:" zei ik. O, dat gaf niet. Wij er naar toe en toen zag ik het huisje van Margareth. Wel speciaal. Haar gelijk even gebeld en ze vond het prachtig. Daarna verder rond gereden over hobbelige zand-en steenwegen. Hier en daar nog veel met water, daar het de dag er voor zeer hard geregend had met hagelstenen. Soms moest ik even afstappen om een stukje te wandelen. Onderweg stopten we om een klein meisje, gekleed in alleen een oude T shirt, een paar schoentjes en fleece truitje te geven. Gevolg.... een grote glimlach. En zo gingen we verder. Voor nog geen twee euro had ik een geweldige rondrit door dit gebied. Volgende week doen we het nog eens dunnetjes over en gaan we het marktje bezoeken.

Eerder deze week was ik ook al met Sr. Ludevina in Kisumu om stof voor lakens voor de bedden te kopen. Deze lakens worden vervolgens op Nyabondo hier genaaid. Ook kochten we twee grote balen rijst en twee balen suiker. Daarbij had ik nog een idee voor een andere goede besteding van de giften. De was wordt hier vaak gedroogd door alles over omheiningen te hangen m.n. de was van 'mijn' kinderen. Ik stelde voor om waslijnen te maken en spullen daarvoor te kopen. Goed idee. Ze hadden er zelf ook al eens aan gedacht maar gebrek aan geld......! En daar gingen we weer op pad. Twee dikke lange buizen en andere nodige materialen werden gekocht en boven op de wagen vastgebonden. Momenteel zijn ze in de workshop druk bezig met het lassen en het maken van de stellages.

En dan........ is het zaterdag, half tien in de avond en we zijn weer thuis. Na een lange reis over slechte wegen met hobbels, auto's zonder lichten, voetgangers en zeer langzaam rijdend verkeer, dan eindelijk weer op bekend terrein. Vanmorgen vertrokken rond acht uur voor onze trip naar Naguru National Park. Het was nog spannend of het wel door zou gaan omdat het vanmorgen flink regende. Maar James, de chauffeur van het centrum, had er zin in en kwam vol goede moed rond half acht aan de deur, dat we gingen vertrekken. Mooi. Alles gepakt, inclusief de flesjes soda, die ik haalde van Edwin en we gingen. James voorin met Jareth en Eunice, Jim en ik achterin. Het werd een lange reis. Het duurde een keer zo lang vergeleken met dezelfde afstand in Nederland. We zagen Kenia aan ons voorbij gaan. Passeerden Karicho met rondom enorme theeplantages op de heuvels en bergen rondom. We zagen rommelige plaatsen die we passeerden met overal mensen die proberen hun waren te verkopen. Gewoon aan de kant van de weg. Plaatsen met heel veel bedrijvigheid van mensen dieren en vervoersmiddelen en rommel. Onderweg dronken we een cola en moest er getankt worden. En daar gingen we weer. En toen, wat een schrik, een klein ongelukje. Er was een dikke ketting hoog over de weg gespannen door wegwerkers. Geen waarschuwing vooraf. James zag die te laat en reed er tegen aan. Gevolg, een beschadiging aan de auto. Wij kwamen er gelukkig allen goed van af. En dan is het gek, er wordt gewoon doorgereden. Geen gedoe met verzekeringen en invullen van papieren. Dat kennen ze hier niet. Maar even afwachten wat de kosten zijn voor herstellen.
Van ver zagen we Lake Naguru al liggen. Ik zag geen flamingo's en hield 'mijn hart vast'. In Naguru even vragen en snel vonden we de intree van het park. Intree kaarten kopen en we konden eindelijk het park binnen rijden. Onder begeleiding van een gids op speurtocht naar dieren. We zagen wilde zwijnen, die met hun staart kaarsrecht omhoog weg renden. We zagen buffels die lagen te badderen in de modder. We zagen giraffes die de toppen van de bomen probeerden te eten. We zagen heel veel apen met jongen op de rug. We zagen veel kuddes impala's, een soort hert. Veel zebra's die voortdurend lopen te grazen. We zagen een witte neushoorn die lag te rusten en twee zwarte die naar ons stonden te kijken. En flamingo's. Er waren er niet veel en van echt dichtbij jammer genoeg niet te zien. Lake Naguru treedt buiten zijn oevers waardoor de weg onderlangs onbegaanbaar is. Ook veranderd het zout en mineralen gehalte van het meer, waardoor ook hier minder flamingo's komen. Verder zouden ze naar Tanzania zijn vertrokken? Maar geeft niet, alles was zeer de moeite waard. Ook kwamen we bij een uitzichtpunt over het grote Naguru meer. En dan steeds maar weer verder. Ik maakte me een beetje zorgen over de lunch, want we hadden nog steeds niet gegeten. Nu is dat niet zo erg voor mij, maar voor de heren voorin wel. Met name James. Onze gids vertelde dat het restaurant in de buurt was. Maar Kenian time.......! Het duurde nog even, maar rond half vier zaten we dan toch in een prachtige lodge, met uitzicht over een savanne, aan de lunch. De mazungu's vis met friet en de anderen ughali met vis of vlees. We lieten het ons prima smaken. En toen weer verder. Nog een uur voordat we het park weer uit waren. Opnieuw even rusten en nog wat yoghurt gekocht en toen begon de terugreis al weer. Deels tijdens licht maar de laatste twee uur in het donker. En dan valt op, dat rijden niet zonder gevaar is. Veel auto hebben geen licht of rijden met groot licht. Voetgangers lopen gewoon op de weg. Fietsers ook hier zonder licht. Er zijn geen verkeersborden en er is geen straat verlichting. Onderweg moest er ergens bij een kraam aan de weg nog aardappelen gekocht worden. De keuken van hier had gebeld of we dit nog even wilden doen. Natuurlijk. Hele zakken vol bij ons achter in de wagen. Gelukkig, we kwamen veilig thuis met dank aan James. Het was hele onderneming, maar het geheel was enorm de moeite waard, door datgene wat we gezien hebben, maar ook om gewoon samen als elkaars gelijken, uit te gaan. En we genoten allen.

Het is inmiddels dinsdagmorgen en mijn tijd schiet hier op. Nog ruim een week te gaan.Volgende week donderdagavond vlieg ik weer naar huis. Ik denk er nog maar niet teveel aan.

Hart. gr. Ineke

.



  • 17 Juni 2014 - 18:17

    Trees En Cor:

    Hallo Ineke,

    Ja omdat we nog niet gereageerd hebben op je prachtige verhalen is het nog moeilijk om te beginnen.
    Ik (Cor) lees meestal je verhalen voordat ik met mijn werk begin. Ik word daar heel blij van en kan de dag daarmee goed laten beginnen. waar maken we ons dan toch soms druk over denk ik.
    En als we een ding wel lezen uit je verhalen is de blijheid van de kinderen met hun handicaps en die heel weinig hebben. En met heel weinig extra zo geholpen zijn en dankbaar en gelukkig. Dat leert je wel relativeren.

    We genieten van je verhalen over de lastige omstandigheden van dingen die wij gewoon vinden.
    We bewonderen je om je inzet voor het centrum en de kinderen. We zien dat iedere cent van de giften 1-op-1 direct nuttig is voor de kinderen en dat het lukt om met improvisatie gedaan te krijgen wat je voor ogen hebt.

    We vinden je verhalen over de uitstapjes in Kenia bijzonder en geven een indruk wat een mooi land het is.

    Je verhalen lezen als hoofdstukken in een boek en misschien is het een idee om je verhalen ook te bundelen en als boekje uit te geven. Een betere indruk van wat je met giften kan doen en reclame voor dit soort stichtingen is er niet lijkt mij.

    We wensen je nog een hele mooie week en geniet ze.

    Liefs,

    Trees en Cor


  • 17 Juni 2014 - 21:57

    Marry V D Wetering:

    Hallo Ineke,

    Wat gaat de tijd snel.
    Je hebt je tijd in Kenia goed besteed, wat een prachtige verhalen.
    Geniet nog even volop, want je bent zo weer terug in ons kikkerlandje.
    Knuffel de kids nog maar eens extra.
    Nog mooie dagen toegewenst!!

    groetjes Marry

  • 17 Juni 2014 - 22:36

    Annet:

    Hey meid geniet van je laatste week.wat zal het wennen zijn om weer op pad te gaan voor je werk weer racen tegen die eeuwige westerse klok.Ik hoop dat je niet meteen overvallen wordt door het werk.Ik hoop je wel gauw weer te mogen zien als jij terug bent dan heb ik vakantie.Joost is geslaagd voor zijn havo..en elise haalt erg goede cijfers op de i.c.Ze doet het erg goed.
    Tot gauw en geniet er van liefs
    Annet

  • 18 Juni 2014 - 10:36

    Jen:

    Hallo Ineke,

    Wat gaat de tijd snel he..dan denk 2 mnd..heerlijk..maar voor je het weet sta je weer voor de terug reis.
    Maar even nog niet aan denken.
    Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen. Wat een indruk heeft het gemaakt. En de mensen daar doen zo goed werk.
    Neem mijn petje ervoor af.
    Ik hoop d art je nog even kubt genieten van alles.
    Misschien zie ik je nig als he weer in almelooo bent.

    Gr. Jen

  • 18 Juni 2014 - 16:44

    Jan De Vries:

    ik lees dat je volgende weekweer naar huis komt , ik hoop dat je vlucht goednverloopt

    met lien gaat het een stuk beter.

    de groeten van ons en tot kijk

    blikkenburg 1 almelo

  • 18 Juni 2014 - 19:01

    Ha Ineke,:

    Nederland - Australie in rust 1- 1 krijg je iets mee van het WK voetbal daar? Waarschijnlijk niet. Is het de grote meisjes gelukt om mandjes te maken voor de verkoop? Wilje hen in het bijzonder mijn hartelijke groeten doen? En Edwin natuurlijk. Leuk je uitstapje naar Nakuru, alsof ik op herhaling ben van mijn eerste keer Kenia. 'k Zag het allemaal weer voor mij, doei een knuf voor jou en alle kinderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 824
Totaal aantal bezoekers 177328

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: