Afscheid - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke

22 Juni 2012 | Kenia, Nairobi

Hallo,

Deze laatste dagen probeer ik er nog veel uit te halen. Ook veel voor het laatst. De laatste keer naar de stad. De laatste keer naar Sondu. De laatste keer in de matattu, al ben ik daar niet rauwig om.

Op dinsdag vertel ik de kinderen dat ik vrijdag naar huis ga. Dan al hoor ik ze zeggen: "Nu al"? en :"Kom je snel weer"? Het liefst zien ze dat ik nog een poosje blijf en ze verwen natuurlijk, met van alles en nog wat. Dinsdag nog even op een neer naar Sondu voor de schoenen voor de man op het centrum. Nog wat rondgekeken. Wanneer kom ik hier terug?

Daarna de kinderen die niet naar school gaan één voor één rondgereden naar en over de marktje hier dichtbij. Geweldig. Buiten de poort. Te gek toch. Elke keer kocht ik één mandasie. Die ging er met smaak in. Nog weer meegeholpen met bruine bonen sorteren en met Nancy adressen uitgewisseld. De kinderen kwamen heel laat van school thuis. Jammer, want er blijft daardoor niet zoveel tijd meer over om samen dingen te doen.

Woensdag naar Kisumu geweest, maar op tijd terug gekomen omdat ik graag terug wilde zijn voor de kinderen van school kwamen. En dat was ik ruim. Ik hoorde tevens dat ze morgen niet naar school hoeven. Ook vrijdag niet. Ik ben blij. Dan kan ik de hele dag aan hen besteden. Wat zullen we doen? Toch weer spelen met water-zeep-zeil ????? Vanavond sprak ik Ludovina. Ze wil regelen dat de kinderen morgen ook de zondagse kost krijgen en dat is rijst met bruine bonen. Voor de meesten van hen is dit de favoriete kost. En dan samen eten. Voor alle kinderen heb ik er een worstje bij, maar dat weten ze nog niet.

En dan is het alweer donderdag geweest. Het was weer een dag met een extra gouden randje. Zo heel veel met en voor de kinderen gedaan. Met water en zeep spelen ging niet door. Het was voor Keniaanse begrippen koud vanmorgen. Dus werd het gewoon alle spelletjes doen die er waren. En ze hebben zich er de hele dag best mee vermaakt. Nog eens samen op de foto. Het worstje was een groot succes. Alle drie de groepen waren vandaag tot en met het avondeten bij elkaar. Ik had daar speciaal om gevraagd om dat ik voor na het avondeten nog kindervuurwerk bij me had. Van die 'sterretjes'. Een nog groter succes. Toen allemaal naar bed. Netten erover. Hier en daar nog praten. Hier en daar verdriet vanwege mijn vertrek. Ik heb ze toch ook wel een beetje verwend volgens mij. Ze zullen het missen al die aandacht. En ik zal hen aandacht ook missen, want straks ben ik ook weer alleen.

Morgen de laatste dag. Voor alle kinderen en meiden van de training heb ik een armbandje meegenomen. Tevens voor de mannnen die hier werken. Voor de vrouwen een ketting. Alles is ingepakt. Ik weet een beetje hoe het gaat. De meesten willen vaak een andere kleur. Nu pakken ze zelf het pakje en weet ik niet wat er in zit. Voor mijn favoriete house-mother Penina heb ik een speciaal pakje en voor Sr. Ludovina en Eunice ook. Om half vier in de middag brengen Eunice en Sr. Ludovina mij naar het vliegveld van Kisumu. Om half zeven vlieg ik en 's nachts door naar Nederland, waar ik de volgende morgen vroeg aan kom.

Veel groetjes van mij,
Ineke

• 22 Juni 2012 - 08:59

Hennie:

Ineke goeie reis terug en in het vliegtuig maar lekker dromen over de mooie tijd die je daar samen met de kinderen en mensen hebt gehad, 'kspreek je snel!

• 22 Juni 2012 - 09:47

Marieke:

Wat is de tijd snel gegaan, Ineke!
    Goede reis! Fijn dat je de kinderen weer zo hebt verwend! Ze zullen je missen, en jij hen vast ook!

Groetjes Marieke Willems

• 22 Juni 2012 - 11:41

Lien Poorterman:

Kom maar gauw een keer langs als je weer thuis bent. Goede reis!

• 22 Juni 2012 - 13:24

Angela Nijhuis:

Hoi Ineke, wens je goeie reis, tot gauw!

• 22 Juni 2012 - 16:00

Corry Van D:

Hartelijk dank voor je prachtige verslag het was net of wij om een hoekje mochten kijken.
    Hartelijk welkom in Nederland en neem het zonnetje maar mee.
    Kom je maandagavond naar koor?
    groetjes, Corry