Werken op Nyabondo. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Werken op Nyabondo. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Werken op Nyabondo.

Blijf op de hoogte en volg Ineke

25 Mei 2014 | Kenia, Sondu

Hallo allemaal,
Het lukt me bij Edwin van het centrum de verhalen te plaatsen. Gelukkig.Ik ben dus wel een beetje achter.

Inmiddels zijn alle kinderen terug en ik begin groot respect te krijgen voor de house mothers. Wat veel werk verrichten ze hier met veel en moeilijke kinderen. Ze blijven het grootste gedeelte van de tijd geduldig. Al ontlopen ze de groep kinderen volgens mij ook wel eens. De handicap maakt dat kinderen vaak nauwelijks te corrigeren zijn en telkens opnieuw dingen doen die niet mogen. Er is een jongen die continu op de tafel timmert en behoorlijk schreeuwt als hij niet krijgt wat hij wil. Anderen zijn daarbij ook zwaar lichamelijk beperkt en moeten overal mee geholpen worden. Met name enkele spastische kleine meisjes en jongens. De groteren moeten zichzelf toch ook proberen te redden met bv. naar het toilet gaan. Wanneer iedereen in de leefruimte is, is die eigenlijk te klein voor zoveel kinderen. Daarbij huilt de een, maakt de ander een hoop kabaal, zitten twee elkaar in de haren en de anderen worden daardoor alleen maar luidruchtiger en dan toch.........staat de tv ook nog aan op storend geluid en strepenbeeld. Dat maakt het alleen nog maar onrustiger. Ik zet hem een keer uit, maar even later staat die weer aan. Ondertussen mollen ze het knikkerspel en willen ze er allemaal tegelijk mee spelen. Wat de een wil moet de andere ook. Ze kruipen bij elkaar over de benen en drukken elkaar omver alsof het heel gewoon is. Ook als een niet krijgt wat die wil is het brullen. Vanmiddag werd het me even te veel en ben ik de zaak even ontvlucht. Vond het even best. Tenslotte ben ik zoveel herrie ook niet gewend. Daarbij was de teacher naar huis gegaan en de house-mothers in geen velden of wegen te bekennen. Toen al het speelgoed mee genomen naar mijn plekje, even lucht happen en alleen met de bal terug. Effe buiten met de bal spelen, maar al snel begon het te gieten en zat ik weer met een dertigtal? rumoerige kinderen in een te kleine ruimte. Ondertussen was het etenstijd en ze daarom maar allemaal naar een plekje aan de lange lage tafel met kinderstoeltjes gedirigeerd. Al schuivend vechten ze om een plek. Ondertussen zitten ze ook nog te plagen en te stangen. Wat dat betreft zijn het gewone kinderen. Een deel blijft op de kussens op de grond zitten mede omdat er aan tafel onvoldoende ruimte is. Met name de wat groteren en de kleineren die zich nog niet over de grond kunnen voortbewegen of niet kunnen zitten. Een stuk of vier kunnen wat lopen, maar dan niet zoals wij. Meer ongecontroleerd. Toen eten, maar eerst handen wassen. Een bakje met water gaat hiervoor rond. Een hoop gespetter en geklieder. De kinderen eten voor het merendeel zoals alle Kenianen, met hun rechterhand. Bestek komt er niet aan te pas. Dan is het opnieuw wachten, maar dan komt toch de ughali en sukomo-wiki. Heel snel weten sommigen het met hun hand naar binnen te werken. De een maakt er een kliederbende van en de ander eet netjes. Weer anderen moeten geholpen worden. Zo ook een klein slap meisje wat gesteund kan zitten, maar vooral ligt en niet kan praten en Quinta die ik als een van de langsten ken en inmiddels 18-20 jaar? is. Ik help er vanavond drie. Drie meisjes van mother Penina en daarna allemaal naar bed.

Weer een groot karwei. Allemaal kruipend of schuivend op hun billen naar de slaapkamer, waar alle bedden aan elkaar vast staan. De kleren uit. Opnieuw schuivend naar het toiletje aan de grond. Zo goed en zo kwaad als het gaat, kan een deel zichzelf redden of ze helpen elkaar. Het duurt allemaal lang maar toch lukt het veelal. De kleineren hebben opnieuw hulp nodig. Sommigen kinderen dragen luiers. Anderen zijn al nat omdat het toiletje te ver weg is en ze het niet meer konden ophouden. De nachtponnen liggen al klaar en gaan weer aan. Opnieuw zie ik hoe blij ze er mee zijn. Als eindelijk iedereen in bed ligt gaan de klamboe's er over. Het geheel herhaald het zich bij de jongens van mother Eireen. Die zitten al te wachten. Zijn aan het dollen en willen niet naar bed. Ouid ligt te gieren van het lachen en te spartelen op een bed. Wie moet in welk bed? Ze houden me voor de gek. Dan maar even niet hé. Soms loop ik ook heen en weer van de meisjes naar de jongenszaal. De house-mothers wassen ondertussen af onder de pomp en ruimen de bende in de leefruimte op. En dan is het dan eindelijk toch goodnight, slaap lekker en welterusten zeggen. De een zegt:" I love you" en de ander geeft een kushandje. Vermoeid en met nog meer respect voor de house mothers vertrek ik rond acht uur naar mijn eigen keuken, om daar nog een warme hap klaar te maken. En dan doet mijn licht het niet. De tl buis is kapot, zo lijkt. De kaarsen gaan dan maar aan. Morgen vragen of ze het repareren.

Vanmorgen ook opnieuw geholpen in de klas van Margareth. Normaal zijn er twee teachers maar de één heeft verlof vanwege ziekte in de familie. Dus moet Margareth het alleen doen. Een groot karwij. Vol entousiasme begint ze de dag met het zingen van liedjes. De nieuwe muziekinstrumenten worden volop gebruik. De een probeert te fluiten en de ander te rammelen. Van weersomstuit timmert weer een ander dan maar op de tafel. Ook blijft ze elke dag vertellen welke dagen van de week er zijn, welke maanden er zijn, wat grote en kleine letters zijn enz. Ondertussen zakt de een van de stoel om naar het toitet te kruipen en dan moet de ander natuurlijk ook. Vervolgens geven twee elkaar een lel en trek de een de ander bijna uit zijn stoeltje. Maar Margareth gaat gesta door hier en daar een reprimande uitdelend. Weer een ander begint te schreeuwen, want die krijgt zijn zin niet enz. Zo gaat het door tot het tien uur is wanneer de kinderen porrige krijgen. Daarna is het ook met het klassegebeuren gedaan. Langer kunnen ze hen aandacht er toch niet bij houden, voorzover dat al lukte. Margareth zegt blij te zijn met mijn hulp. Orde houden met zoveel kinderen is voor haar ook een karwei. Maar ze doet het wel. Ook voor haar mijn oprecht respect.

Tussen alles door was me al eerder opgevallen dat het schoolbord niet meer zwart is, maar eerder grijs uitgeslagen. De woorden en sommen waren daardoor steeds onduidelijker te lezen. Heb maar eens in de workshop gevraagd of ze ook zwarte schoolbordverf hebben. Niet dus, maar niet getreurd, de schilder was bereid in Sondu te gaan kopen. heb hem een paar euro/shilling meegegeven en zie daar.........nu is het bord mooi zwart geverft.

Groetjes Ineke

  • 25 Mei 2014 - 12:20

    Wim:

    Ha Ineke, bedankt voor de beschrijvingen van alle gebeurtenissen. Het is meekijken over je schouder in zo'n andere wereld dan wij ons kunnen voorstellen. Wat moet het moeilijk voor deze kinderen zijn om toekomstverwachtingen te hebben. Des te begrijpelijker dat ze genieten van iedere afleiding die ze op hun dagelijks bestaan tegenkomen. Ik blijf je volgen; succes aldaar.

  • 26 Mei 2014 - 14:18

    Annet De Vries:

    wat een heerlijke verhalen,wat lijkt het me mooi om daar te zijn,geen computers,geen drukte van deze wereld.Geniet er van je doet het met veel passie.liefs annet

  • 26 Mei 2014 - 22:28

    Johan En Liesbeth:

    Hallo Ineke. we hebben nu je verslagen gelezen en zijn onder de indruk van wat jij daar kunt betekenen voor deze mooie mensen. Liefde ,blijdschap, een nachtpon en een zwart schoolbord.....er is vast nog wel meer dat nodig is. we storten weer even wat op je rekening voor hen. Johan laat t ook lezen aan zijn klas...
    sterkte met alles en ook plezier tijdens je uitstapjes.
    we denken aan je en bidden voor je Groet van Johan en Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 176711

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: