OOK IN NYABONDO ZIJN ER PROBLEMEN...... - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu OOK IN NYABONDO ZIJN ER PROBLEMEN...... - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

OOK IN NYABONDO ZIJN ER PROBLEMEN......

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

11 Juli 2020 | Nederland, Almelo

Beste allemaal,

Inmiddels ben ik alweer ruim een half jaar terug van deze vertrouwde plaats en mensen die er werken en wonen. Mijn vrienden in Kenia. De kinderen waarmee ik met zoveel plezier de dingen doe die ze zo bijzonder vinden. Toen was er nog niets aan de hand. Maar nu.........

In Nederland is de situatie rond corona momenteel overzichtelijk.
Maar in Kenia...daar lopen de besmettingen op. De aantallen besmettingen stijgen. Er is tot nu geen zicht op verbetering. Daarbij regent het in een groot deel van Kenia veel en heftig met als gevolg overstromingen en onbegaanbare wegen. Huisjes die onbewoonbaar worden of door de heftige regens wegspoelen. Grote problemen.

Momenteel is er vanwege corona de plicht mondkapjes te dragen en is er een avondklok van kracht. Plaatsen waar veel mensen samenkomen zijn gesloten. Toeristische attracties zijn dicht. De scholen zijn gesloten. Afstand houden en handen wassen is daar ook het devies. Maar wat als mensen zo dicht op elkaar wonen en moeten leven van de dagopbrengst van de markt/hun handeltje? Dan gaan ze toch op pad om wat geld te verdienen met alle gevolgen van dien.

Tegelijker tijd zijn de (basis) levensmiddelen heel duur geworden. Niet te betalen voor de gewone man. Zeep en desinfectantia evenzo. Handen wassen ...hoe dan? De wegen zijn deels weggespoeld en op sommige plekken onbegaanbaar. Een ritje naar Kisumu duurt 2/3 keer zolang en is drie keer zo duur momenteel.

De kinderen gaan dus niet naar school maar het centrum (Sr. Ludovena ) heeft wel uit nood kinderen terug gehaald. Kinderen die thuis niet meer kunnen zijn vanwege instorting van hun huis of omdat de ouders geen geld en een plek hebben om hun kinderen te voeden en te verzorgen. Extra monden te vullen dus. En ook voor het centrum Nyabondo geldt.....alles wat nodig is, is heel duur geworden.
Het personeel werkt, maar zonder salaris. De donateur die normaal zorg draagt voor deze gelden heeft niets over gemaakt. Alles...alles is zo schrijnend.

ZIE EN LEES OOK BIJGEVOEGDE FOTO MET ARTIKEL EN FOTO'S VAN BONDO KIDS.

Samen met de hulp van veel donateurs heeft Bondo Kids meer dan 3000 Euro over mogen maken. De eerste nood kon geledigd worden. Heel gelukkig. Want dit prachtig centrum mag niet ten onder gaan. Er zijn te veel mensen van afhankelijk.

Ja, en binnenkort hoopt Bondo Kids weer een groot bedrag naar hun te storten. Opnieuw voor voedsel, zeep, desinfectans en wat hoog nodig is.
Sr. Ludovena en haar medewerkers doen hun uiterste best om het centrum draaiende te houden.

Gelukkig heb ik zeer regelmatig mail en app contact met haar en anderen op het centrum. De eerste vraag is elke keer weer: Hoe gaat het met je? Ben je gezond? Voor hen belangrijk. "Thanks God": zeggen ze dan. We pray for you. En ik bidt voor hen. En heel gelukkig tot nu is er nog geen van mijn vrienden en medewerkers van het centrum besmet. Dankbaar daarvoor.
En wanneer ik er weer heen kan gaan? In mijn planning staat volgend jaar mei/juni. Maar het is van zo veel afhankelijk.

Met Eunice gaat het aardig. Ze komt nauwelijks van haar terrein. Haar jongens zijn thuis van school en helpen haar. Gelukkig hebben ze een tuin waaruit ze mais en meer kunnen oogsten, maar geld om de rest wat nodig is te kopen is er minimaal. Via Sr. Ludovena ben ik aan het regelen dat daar ook wat geld heen gaat.

Allen hier wil ik vragen ook een beetje te helpen. Alle hulp is nodig en zo waardevol. Mocht je ook een donatie willen doen, dat kan. Hier zijn de gegevens

Stichting Bondo Kids, IBAN: NL92 RABO 0397370830 tav Covid19 en Ineke Rop.

Dan weet Christa van Bondo Kids dat het via mij komt.
En allen die na de eerste oproep al doneerden:
ENORM BEDANKT.

En hier en nu ben ik opnieuw druk bezig geld in te zamelen voor het centrum. Door (gekregen) spullen te verkopen via marktplaats. Statiegeldflessen inzamelen van bekenden en vreemden via facebook om ze allemaal eigenhandig weg te brengen. Statiegeldflessen inzamelen met behulp van supermarkten (embalage machines). Dan worden de statiegeldbonnen één maand of langer gespaard voor Nyabondo. Al elf supermarkten uit Almelo en de omgeving deden/doen hieraan mee. En met regelmaat krijg ik ineens weer een donatie op mijn rekening gestort. Zo bijzonder. Ben bij tijd en wijle druk met dit alles. Maar dat geeft niet. Doe het heel graag en het geeft zoveel voldoening.

Tot zover maar. We moeten afwachten hoe het verder in Kenia en met Nyabondo gaat. We mogen hopen en bidden dat het na verloop van tijd beter mag gaan in Kenia en met het centrum, de mensen die er werken en de kinderen die er verblijven.

Allemaal veel groetjes en tot de volgende keer.
Ineke

• 17 Juli 2020 - 09:05

Mirjam Massuger:

Beste Ineke,

Bedankt voor je uitgebreide verslag.
    Ik heb al vaak aan jou en Nyabondo gedacht (daar heb je natuurlijk weinig aan).
    Dit ging ook steeds gepaard met de vraag: Hoe zou het daar nu zijn tijdens deze Covid19 periode?
    Goed dat je dit verslag hebt geschreven.
    Geweldig om te lezen waar je allemaal weer mee bezig bent.
    Ik ga je zeker steunen (doneren).
    Verder hoop ik met je mee dat de mensen in Nyabondo gespaard blijven.
    Jou wens ik heel veel succes met alle acties en blijf gezond!
    Lieve groet uit Oisterwijk!

• 14 September 2020 - 18:07

Joke Schoenaker:

Dat klinkt allemaal prachtig, bijzonder zoals jij je daar voor in zet, complimenten.

• 16 September 2020 - 13:42

Joke Schoenaker:

Prachtig wat je allemaal voor ze doet