HET KRANTENARTIKEL OVER HET HUISJE VOOR EUNICE (8) - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu HET KRANTENARTIKEL OVER HET HUISJE VOOR EUNICE (8) - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

HET KRANTENARTIKEL OVER HET HUISJE VOOR EUNICE (8)

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

12 Januari 2019 | Nederland, Almelo

Hoi iedereen,

Een enorm leuk nieuwtje. In de Tubantia/Twentse krant van vandaag, zaterdag 12 januari, staat mijn artikel over mijn werk in Nyabondo/Kenia en het huisje voor Eunice. Erg trots.

In Nyabondo had ik middels Messinger contact met Anneke D. Anneke is vanwege het sponsoren van een meisje ook betrokken bij Nyabondo. Ze las mijn verhalen en vond ze bijzonder. Zij heeft contacten bij de redactie van Tubantia en bracht hen op de hoogte. Ik wist ervan, maar toch nog ineens kreeg ik een appje. Of ik wilde bellen voor een interview. Dat deed ik begin deze week en gisteren kwam de journalist. Van alles vertelt en een half uur later ging de bel weer. De fotograaf. Nou, op de foto met mijn fotoboeken en met mijn gekleurde baskeds. En zie daar nu staat het artikel al in de krant. Heel mooi geschreven. Geld verkregen via bijdragen voor vrijwilligers werk, statiegeld en de opbrengst van kaarten en tassen verkoop. En....natuurlijk ook van alle sponsoren die hebben bijgedragen. Dat staat er niet bij, maar is wel heel bijzonder.

Helaas staat er een foute internet adres bij.
Dit moet zijn inekerop.waarbenjij.nu
Maar misschien komen geïnteresseerden ook wel zonder dit juiste adres op deze site.

In libelle las ik een kort ingestuurd artikeltje onder het 'kopje' DIT DOE IK....Leuk en ik dacht: "Dit kan ik ook......"
Ook een stukje geschreven over het huisje voor Eunice in Kenia. Via de mail opgestuurd en dezelfde dag hoorde ik dat het wsl over 3 maanden geplaatst wordt. Ik moest nog een foto van mezelf insturen. Ik ben benieuwd.

En hoe is het nu verder met het huisje van Eunice. Voor zover ik nu weet zal ze binnenkort gaan verhuizen, maar ik weet het niet zeker. Het huisje is nog niet klaar. Het pleisteren van de buitenmuren moet nog steeds voor zover ik nu weet. Ik weet niet of ze er in kan wonen als dit nog niet gedaan is. Verder moet het plafond nog geplaatst worden evenals de binnen deuren. In heel veel huizen in Kenia is geen plafond geplaatst en kijkt men tegen het golfplaten dak aan. Dit kan in mijn beleving dus later. De verschillende ruimten worden vaak met een gordijn van elkaar gescheiden. Dit kan ook hier vooreerst en is veel goedkoper. Maar het geld is op en ik heb gevraagd naar een offerte van de noodzakelijkste zaken die nog gedaan moeten worden om er in te kunnen wonen.

Verder zal er in de toekomst een watertank geplaatst worden samen met dakgoten om het regenwater op te vangen, zodat ze water dicht bij huis heeft. Zoals in heel veel huizen is er in het huisje geen waterleiding aangelegd en dus ook geen kraan. Eunice zal gebruik moeten maken van regenwater, water uit de rivier of uit een diepe put nabij het huis van de familie. Er moet dus steeds water naar haar huisje gebracht worden. Met een watertank voorkom je dit en wordt het gemakkelijker er te wonen. En het hebben van genoeg water is van essentieel belang.

Ook wil ik het huisje graag voorzien van solar/zonne-energie. Er is in het huisje wel elektriciteit aangelegd maar zonne-energie is veel goedkoper. De zon schijnt daar altijd. Daarbij heeft Eunice weinig geld en kan ze een flinke elektriciteitsrekening niet betalen. De elektriciteit zal dan ook alleen zijn voor noodsituaties. Verder zal ze werken met kaarslicht-zaklamp en ...in de avond vroeg naar bed gaan om stroom te besparen. Ook het installeren van een zonnepaneel is dus van essentieel belang.

Maar.... het geld is op. Helaas.... Maar..... ik ben opnieuw begonnen met sparen om haar in september verder te kunnen helpen.
Een winkel in Rijssen heeft gespaard met statiegeldbonnen. Twee andere winkels gaan in het voorjaar hetzelfde doen. Vrienden van mij kregen een erfenis die voor Nyabondo/Eunice besteed mag worden. Een vriendin vroeg in haar eigen kring waarvoor een bedrag gestort werd. Prachtig allemaal. De 20 baskeds en mandjes die ik meebracht zijn bijna allemaal bij de eigenaar. Velen van hen gaven iets meer dan het gevraagde bedrag. Heel veel dank allemaal.

Voor de nieuwe mensen op deze site....
Wilt u mij steunen dan kan dat door een bijdrage te storten op
NL26 INGB 0003970344 t.n.v. A.R. Rop o.v.v. Huisje voor Eunice.
Van harte aanbevolen.
Ook mag er gestort worden op rekeningnummer van Bondo Kids.
De donatie is dan aftrekbaar van de belasting.
IBAN nummer: NL92 RABO 0397370830 ovv Huisje voor Eunice.

Mochten er vragen zijn...stel ze dan hieronder bij reageren.
In september hoop ik er weer heen te gaan. Ik hoop van harte dat ik Eunice dan verder kan helpen.

Hartelijke groet namens mij,
Ineke






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 174778

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: