MASAI MARA - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu MASAI MARA - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

MASAI MARA

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

20 Oktober 2017 | Kenia, Sondu

Hallo allemaal,

Vandaag, voor de zoveelste keer met de piki-piki naar Sondu. Om het laatste geld voor DE NIEUWE SCHOENEN op te nemen. De bestelde schoenen zijn gemaakt in een Bata fabriek in Nairobi en nu onderweg naar Nyabondo. Hoera...het is gelukt. Sr. Ludovena heeft de volledige rekening vanmiddag betaald. Ik ben blij dat ze op tijd geleverd worden en ik ze kan zien. Naar verwachting komen ze begin volgende week. 190 paar hoge veterschoenen van zwart leer, in verschillende maten. Ik ben heel erg benieuwd. Hen die hiervoor gedoneerd hebben....mede namens Sr. Ludovena ..... HEEL HARTELIJK DANK.

In Sondu kocht ik ook wat groente en fruit op de grote waren, groente en fruit markt. Heel veel mensen zitten daar dicht naast elkaar op de grond dezelfde groenten en fruit te verkopen en af te wachten. En wat een prijzen daar. 12 aardappelen voor 20 Ksh....3 grote groene paprika's voor 30 Ksh....4 tomaten voor 20 Ksh.....tros bananen voor 80 Ksh. Samen 150 Ksh, is ongeveer 1,20 Euro. Goedkoper kun je het niet hebben. Wat een verschil met Nederland. Hier in Kenia zijn de prijzen al jaren hetzelfde. Niets wordt duurder. Of dat met de corruptie te maken heeft of met de slecht draaiende economie. Ik weet het niet. Wel weet ik dat ik voor 40.000 Ksh vorig jaar ongeveer 396 Euro moest betalen. Nu voor hetzelfde bedrag 337 Euro. Dus de Ksh is enorm in waarde verminderd. En alles blijft dezelfde prijs. Toen ik hier voor het eerst was , was een ritje met de matattu naar Kisumu 150 Ksh en dat is het jaren later nog steeds. Ik begrijp hier niets van.

En dan MASAI MARA......Wat hadden we drie geweldige dagen vol met verrassingen, zonneschijn en een mooie accommodatie. We (Dada, Marleen en ik) vertrokken zaterdagmorgen om 7 uur met James en een driver van Bonobo Tours, om via heuvels met enorme theeplantages richting het wildpark te rijden. Mooie vergezichten. Een fijne ruime wagen met prettige stoelen. Heerlijk genieten van alles wat voorbij kwam en van wat Kenia te bieden heeft. We volgden eerst een aantal uren een verharde weg wat later overging in een zandweg met hobbels en kuilen. We naderden het Masai gebied en zagen hier en daar al Masai bevolking lopen. In kleurige gewaden en met enorme gaten in de oren en veel kleurrijke sieraden. Onderweg deden we in een supermarkt boodschappen voor de lunch en wat snaaierij voor onderweg. Brood, pinda's, chocolade, sapjes, chips. Alles konden we kopen en werd betaald door James. Hoera. Na verloop van een aantal uren zagen we hier en daar al wat hertachtigen springen en een verdwaalde zebra. Via een kleinere park en een brug over de Mara River bereikten we Masai Mara. En gelijk was het raak. We zagen direct al leeuwen en een luipaard. Het was prachtig weer met hier en daar wolken aan de lucht. Het dak van onze wagen werd omhoog geklapt en daar stonden we gedrieën naar wild te spieden. Heel mooi om hier weer terug te zijn en alles weer te zien en het spannende van 'op zoek naar de wilde dieren' weer te ervaren. We zagen heel veel, maar moesten ook doorrijden naar onze accommodatie want het was niet al te vroeg meer. Daar aangekomen...een prachtige plek met uitzicht over de Masai Mara. We sliepen in tenten met daarin grote bedden met een badkamer erachter gebouwd. De twee meiden samen en ik sliep lekker alleen. Elektriciteit was er niet, maar wel ging elke avond een paar uur de generator aan. Goed voor het douchen (warm water) en opladen van telefoons en batterijen van de fotocamera. En omdat die om 21 uur al weer uit ging was het al vroeg bedtijd. Maar niet erg, want de volgende morgen was het al heel vroeg weer op. Ontbijtje met flensjes en toen vertrokken we om vroeg door het park te rijden. Wat zagen we veel. Allereerst de Big Five. De olifant, buffel, leeuw, neushoorn en de luipaard. Een enorm geluk want dit is niet altijd het geval. En dan ook heel veel bijzonders zoals leeuwen die een buffel verschransden. Krokodillen in de Mara River die een zebra wegwerkten. Leeuwen met kleintjes. Enorm veel Gnoe's die de rivier Mara over gaan trekken. Olifanten met kleintjes en nog heel veel meer. Natuurlijk ook giraffen, kleinere dieren en heel veel verschillende vogels waaronder de secretarie bird en roofvogels die hun deel van de gedode dieren probeerden mee te pikken. En ondertussen steeds maar spieden naar een nieuwe ervaring. Onze chauffeur stond in contact met andere chauffeurs en zo wisten we waar iets bijzonders te zien was. Je kon het ook zien aan de plekken in het park waar veel wagens bij elkaar stonden. En we bleven maar staan en uitkijken vanaf het dak en genieten van de vergezichten met zijn heuvels rondom, de lage bossen en al zijn keuren. We genoten volop. Onderwijl vierden we tijdens de lunch Dada haar verjaardag met een lekker stuk chocolade en cadeautjes. Wie kan nu zeggen dat ze op haar verjaardag een leeuw zag, die een buffel at?! Niemand toch....behalve Dada. Maar overal komt een eind aan. Na de lunch gingen we terug. Nog wel twee uur rijden om weer bij de ingang van het park te komen.

De dag was nog niet voorbij. We bezochten met James een Masaidorp. Een manyatta waar 'de Masai' traditioneel wonen en leven. Een groep van lemen huisjes binnen een haag van doornen struiken, waar één familie samen leeft. We zagen de mannen in hun traditionele kledij dansen en moesten natuurlijk mee doen. Ik kreeg een hoofddeksel van een leeuwenkop op mijn hoofd gedrukt. Waarschijnlijk omdat ik de oudste was. Een toen hooooog springen. Dat kunnen deze mensen! Wij komen lang zo hoog niet. Daarna naar de vrouwen. Weer in kleurrijke kleding en ook weer dansen. Voor toeristen doen ze alles. Toen naar een lemen hutje. Wat leven die mensen simpel. Alles heel klein en boven op elkaar en donker. Het enigste licht komt van het vuur waarop gekookt wordt. Geen meubelstukken. Hun bed is een leeuwenvel. Ze leven voornamelijk van vee. Hun geiten grazen overdag buiten het dorp. s'Nachts worden ze binnen de manyatta gehouden. Verder proberen ze geld te verdienen met de verkoop van allerlei zelfgemaakte prulletjes en ook masaikleden. En er wordt natuurlijk? heel hoog ingezet. Dat werd dus wel erg veel afdingen, want ze vragen in eerste instantie kapitalen voor een klein armbandje. Maar we hebben alle drie iets gekocht en prima zo. En daarna voldaan lopend terug naar onze mooie lodge. Een lekker wandelingetje van 20 minuten langs andere manyatta's en door de Masai wereld met heel veel kinderen. In de lodge vierden we deze dag met een biertje. Heerlijk genieten van alles wat was in deze mooie wereld.

Het gaat goed met me. Blijf bezig met de kinderen vermaken met al het speelgoed wat voor handen is. De verkiezingen komen er aan en het wordt spannend. Als het door gaat!. Odinga (de oppositie) wil hervormingen. Wanneer die niet doorgevoerd worden, doen ze niet mee aan de verkiezingen, terwijl de president zegt dat de verkiezingen gewoon doorgaan en terwijl die geen hervormingen door wil voeren. Volgende week zullen er meer demonstraties zijn en weg onderbrekingen. We wachten maar af. Hier zitten we veilig.

Allemaal veel groetjes Ineke

• 20 Oktober 2017 - 08:51

Els:

Hoi Ineke

Wat een mooie verhaal.
    En de belevenissen super.
    Het is toch niet te begrijpen voor ons, dat de mensen daar boven op elkaar leven.
    Wat hebben wij dan toch een luxe en nog mopperen , en klagen.

Het gaat je goed en geniet er van

Lieve groeten Els en Willem

• 20 Oktober 2017 - 15:53

Andrea Kingma-van Ommen :

Wat mooi weer om te lezen Ineke!.
    Ook fijn dat de schoenen zijn geleverd, dat je het ook zo gelijk gezien hebt. Ik zie zo de mensen nog op de markt kijken naar ons toen ik voor het eerst in Sondu op de markt was. Herkennen de mensen je ook? Nu je al zo vaak bent geweest.
    Ik hoop dat het met de onrusten volgende week mee zal vallen. Groeten uit het nu herfstachtige Nederland.

Liefs andrea

• 22 Oktober 2017 - 17:52

Inge:

Hoi Ineke,
    Wat heb je weer veel meegemaakt de afgelopen weken.
    Het blijft bijzonder om je verhalen te lezen. Wat een wereld van verschil met het leven in Nederland.
    Fijn te lezen dat het goed met je gaat.
    Geniet van je verdere reis.
    Lieve groet Inge

• 23 Oktober 2017 - 12:40

Marianne Van Beek:

Lieve Ineke Wat hebben jullie een leuke mini vakantie gehad, maar met maxi plezier! Fantastisch! Gelukkig komen de schoenen ook nog voor je vertrek, dan kun je ze nog mooi een keertje poetsen! Allemaal! Groetjes van Cees en Marian

• 24 Oktober 2017 - 21:40

Jetty Veldman:

Hoi Ineke,
    Wat heb je veel gezien en beleefd, ben benieuwd naar je foto's ,heb je vast veel gemaakt
    mocht je bij de Masai ook fotograferen?
    Wat de verkiezingen betreft daarover was een tijdje geleden iets over op de televisie er waren onlusten geweest maar hopelijk is dat niet bij jullie in de buurt.
    Mooi dat je zoveel schoenen voor de kinderen kan kopen zullen ze vast erg blij mee zijn.
    Geniet nog van je tijd daar.
    Groetjes Jetty.