EERSTE WEEK... - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu EERSTE WEEK... - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

EERSTE WEEK...

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

28 September 2017 | Kenia, Sondu


Hallo allemaal,

Wat ik echt heel mooi is om te zien, dat ik heel veel zaken terug zie, die er ooit gekocht zijn van alle sponsorgelden. Kijk naar de nachtkleding. De jongens van house-mother Eireen dragen nog steeds de shirts die ik ooit uit Nederland mee nam of hier kocht. De meiden van house-mother Penina dragen de nachtponnen die ik veelal in Kisumu op de markt kocht. Tweede hands maar o zo draagbaar. Enigszins versleten en hier en daar stuk, maar ze dragen ze. Ook alle fleece truien voor de zaterdag en zondag worden steevast gedragen. Deze kocht ik in Sondu, het dichtstbijzijnde dorp. Rommelen en trekken tussen hopen fleece truien tot ik een mooie in de juiste maat vond en natuurlijk voor weinig geld, door afdingen. Heel mooi. Zelfs broeken van jaren geleden zie ik nog terug. Ze zijn er wel zuigen op. De shirts voor het weekend hadden de jongens van house-mother Alice ook afgelopen zondag aan. Ik kocht ze vorig jaar ook in Nederland in de kringloopwinkels en in Sondu. Fijn om heel veel terug te zien. De keuken ziet er nog steeds goed uit al blijft het wat rokerig door de houtkachel. Voor de keuken hebben ze de grond betegeld. Ziet er nu helemaal netjes uit. De nieuwe bedden, die vorig jaar gemaakt werden van de sponsorgelden zien er fantastisch uit. De dekens en lakens worden gebruikt. De kinderen kunnen er daar waar mogelijk zelf in klimmen.

Verder vergaat het me goed. De perikelen van mijn stress reis zijn achter de rug. Als vanouds ben ik weer overal mee bezig. 's Morgens helpen in de klas van teacher Margareth. Een ongeregeld zooitje. De dag start met zingen waarbij de al eerder meegebrachte muziekinstrumentjes van harte geluid produceren. Leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen hier mee bezig zijn. Dan helpen met de kinderen die nog iets kunnen. De meesten kunnen hun handjes niet gebruiken of hebben een mentale handicap waardoor het leren moeilijk is. Anderen proberen te werken aan hun werkstukjes. Ondertussen soms een geschreeuw en onrust onder de anderen. Een echte schoolklas is het niet. Ze schuifelen door elkaar en het is één wanorde. Maar wat wil je met kinderen met ernstige lichamelijke en geestelijke beperkingen door elkaar. Teacher Margareth is blij met mijn hulp om af en toe wat orde te brengen in deze wanorde.Tenslotte moet ook hier gepresteerd worden, daar waar mogelijk, want allen krijgen aan het eind van het schooljaar een soort van rapport mee naar huis.

Verder ben ik veel met de kinderen aan het spelen. Meestal begint dit al na break time om 11 uur. Mijn meegebrachte onbreekbare autootjes zijn bijzonder in trek. Heel leuk om te zien hoe ze zich daar mee vermaken. Ook de stapelbekers zijn in trek. Telkens opnieuw en dan onder grote hilariteit om gooien. Er zijn maar een tiental kinderen die deze bekers kunnen stapelen. Soms gaat het heel langzaam maar het lukt en het is goed voor de coördinatie. Wat zijn ze hier snel tevreden. Een paar autootjes en een paar stapelbekers. Meer niet. En ze kunnen zich er lang mee vermaken. Soms is het even vechten om wie met welke auto mag spelen maar dat is vaak maar even. Ook andere speelgoed waaronder simpele puzzels doen gretig aftrek. Heerlijk om ze zo bezig te zien.

Inmiddels ben ik al druk bezig geld op de nemen voor de schoenen. Ze zijn in bestelling. Ze worden gemaakt en geleverd door een bedrijf in Nairobi. Hoge veterschoenen. De leverancier is argwanend en bang dat hij zijn geld niet krijgt. Het gaat dan ook wel om heel veel euro's, maar ik heb Sr. Ludovena verzekerd dat het geld er is. Afwachten maar of ze geleverd zijn voor ik hier weer vertrek. Inmiddels ligt hier veel geld onder mijn bed en zal ik Sr. Ludovena aankomende week nogmaals laten weten dat het geld er echt is, zodat zij weer kan overleggen met de leverancier.

Verder is het hier elke dag heerlijk weer en geniet ik van de zon. Om 7 uur komt die al op en schijnt die in mijn kamer. Heerlijk wakker worden.Vanwege de droogte is de dancing road soms wat stoffig door opwaaiend zand. Vooral zittend achter op de piki-piki (brommer) is dit merkbaar. De dancing road wordt zo door Sr. Ludovena zo genoemd omdat het een zandweg is met veel kuilen. Om naar Sondu, de dichts bijzijnde plaats te kunnen, is een ritje van 5 km. naar beneden met de piki-piki onontbeerlijk. Nyabondo ligt op een tafelberg. Lekker achterop zitten en het landschap aan me voorbij zien gaan. Wat een mooi leven hier, maar ook wat een contrast met ons schoon landje. Hier ligt overal troep en wat vandaag niet is komt het morgen wel. Mijn licht in de badkamer en keuken doen het niet. De hele week zou Jim al komen om te maken en elke dag zegt hij 'vandaag' maar het moet nog steeds gebeuren. Dan maar in het donker (af) wassen. Maakt ook niet uit. Het is Kenia.

Groeten voor allemaal, Ineke

  • 28 September 2017 - 19:01

    Minie Maneschijn:

    Hallo Ineke, fijn om te horen dat je weer als vanouds meedraait.
    En dat je weer veel leuke dingen met de kinderen kunt doen.
    Hopelijk gaat het met Eunice ook wat beter.
    Benieuwd naar je volgende verhaal.
    Pas goed op jezelf en tot horens.
    Groetjes Minie.

  • 28 September 2017 - 20:01

    Els:

    Hoi Ineke

    Fijn om te horen dat het goed met je gaat .
    Leuk je verhaal te lezen.
    Fijn dat je er veel betekend voor de mensen daar
    Wij kijken uit naar je volgende belevenissen
    Het gaat je goed en zorg goed voor je zelf

    Groetjes Els en Willem



  • 28 September 2017 - 22:45

    Betty Kolvoort :

    Hallo Ineke
    Net je verslag gelezen. Fijn dat je je draai gaat vinden
    Mooi dat we zo kunnen meeleven
    Groetjes Betty Kolvoort

  • 29 September 2017 - 21:33

    Inge:

    Hoi Ineke,
    Wat heb je alweer veel meegemaakt de afgelopen week. Wat zul je blij zijn geweest toen je eindelijk op de plaats van bestemming was. En de kinderen ook want ze keken zo uit naar je komst.
    Fijn dat je je rust weer hebt gevonden na de lange reis. Wat een onderneming.
    Bijzonder om te lezen wat je allemaal onderneemt en wat je in gang hebt gezet, bestellen van goede schoenen. Meedraaien in de klas.
    Lieve groet,
    Inge

  • 02 Oktober 2017 - 08:51

    Paulien :

    Ha Ineke,
    Top hoe al je investeringen zo goed worden gebruikt.
    Geniet van elke dag.
    Groetjes uit nu een heel nat Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 174797

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: