DE DAG VAN DE INEKE'S - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu DE DAG VAN DE INEKE'S - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

DE DAG VAN DE INEKE'S

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

29 November 2016 | Kenia, Sondu

Hoi allen,

Het is de laatste zondag. Vanmorgen eerst naar de kerk. Een belevenis op zich. De kerken zitten hier vol en het geloof wordt intens beleeft. Baby's en kleine kinderen gaan gewoon mee. Soms is er gehuil en soms lopen kinderen in en uit. En dan als enigste blanke in een volle kerk met donkere mensen met een stelletje kinderen om me heen en op schoot. Heel bijzonder. Daar geniet ik elke keer opnieuw van. De meeste mensen uit deze omgeving hebben een Katholiek geloof. Tijdens de mis wordt er veel gedanst door groepjes kinderen, alle mensen komen twee keer naar voren om als eerste de communie in ontvangst te nemen en voor de tweede keer voor de collecte. Natuurlijk ontbreekt de preek niet. Die is deels in het Engels en deels in het Swahili. Ik kan het met regelmaat hier en daar volgen maar wordt soms ook wel weer afgeleid door alles wat er om mij heen gebeurt. En gedurende de hele mis is er zang van het koor. En ze kunnen hier echt mooi zingen. Na de mis met aan elke hand een paar kinderen terug naar huis.

Toen met een paar house-mothers naar Eireen en de kleine pas geboren Ineke. Met de piki-piki over de 'dancing road', 20 Ksh hier vandaan. Om mijn naamgenootje opnieuw te zien en te kijken hoe het met Eireen en haar gaat. Leuk hoor en nog altijd heel bijzonder. Ik voel me nog steeds heel vereerd en gezegend.

En vanmiddag kwam de andere Ineke op bezoek met haar moeder Evalien. (was house-mother in Nyabondo) Net zo leuk. Lavinia-Ineke is ook naar mij vernoemd en is nu drie jaar en nieuwsgierig naar mij, maar ook een beetje stilletjes als mij ziet, de grote mzungu. Ik had ook de andere house-mothers en het keukenpersoneel uitgenodigd, om samen met hen bij mij een cola te drinken met cake en ananas. Nou zijn dat hier allemaal lekkernijen, dus dit ging er in als koek. En allen kenden Evalien en waren nieuwsgierig naar de kleine Ineke. Nou, wat was het even gezellig en leuk. Dolphina zat er gewoon tussen ook te genieten van alles wat haar overkwam. En Lavinia-Ineke zat te spelen met wat speelgoed. Een top middag. En ik kreeg een afscheidscadeau en wat.........

Heel bijzonder....een LEVENDE KIP in een doos die net een ei had gelegd. Ik heb maar heel hartelijk bedankt maar dacht ondertussen: Wat nu?? Ben na het bezoek er mee naar de keuken gegaan. Het blijk heel bijzonder wanneer je een levende kip cadeau krijgt. Maar ze nemen bijna aan dat ik dit beest wel mee naar Nederland kan nemen. Dat dit gewoon is. Nou nee. We besloten maar het beest te gaan slachten en hem samen a.s. woensdagavond op te eten.

Ondertussen wordt er ook voor mij gekookt omdat de elektriciteit al een poos is uitgevallen. In de keuken wordt dan op hout gekookt. Gewoon hoor. Simpel. Wat ze allemaal eten. Rijst met bonen maar wel lekker. Ze kwamen ook nog een thermoskan met warm water brengen. Top.

Ja Andrea, we zijn nog steeds aan het UNO-en. Eerst met jullie. Toen met Videl en Ben er nog bij. Die zijn naar huis. Toen met Moses er bij, maar ook hij is vertrokken. Nu nog met Erik en Edwin en vanavond heb ik een keer weer dik gewonnen. Niet altijd hoor. Ik verlies ook wel eens dik. Voor jullie de hartelijke groeten van beide.

En nu zit ik in mijn bed na te genieten van vandaag. Nog een paar dagen en dan zit mijn tijd er hier op. Donderdagavond zal ik weer vertrekken om vrijdagmorgen op Schiphol aan te komen. Ik denk er nog niet te veel aan. Wat zal ik deze mensen allemaal missen. Maar eerst nog een paar dagen genieten. En nogmaals....BEDDEN ZIJN ER.

Dag Ineke

• 29 November 2016 - 08:13

Anke Van De Bovenkamp:

hoi Ien

weer een prachtige belevenis ,met mooie foto's.

Wat bijzonder dat je vernoemd bent . waardevol. en wat een gezellige groep mensen met elkaar.
    ook fijn dat de bedden gearriveerd zijn. is het jullie naar wens gegaan?
    we wensen je nog een laatste aantal intens mooie dagen toe , van beleven en afscheid nemen ook.
    veel zegen toegewenst. hartelijke groet Leo en Ank

• 29 November 2016 - 08:32

Jenny En Jan Ter Maat:

Wij volgen jouw verhalen met spanning, Ineke. Hoe wonderlijk mooi daar alles verloopt. Wij wensen jou nog een paar fijne dagen daar, en een behouden thuisreis. Maar bovenalles Gods Zegen voor allen daar, maar in het bijzonder toch ook voor de drie Ineke's
    Hartelijke groet Jenny en Jan

• 29 November 2016 - 11:07

Marianne Köpp-Derksen:

Hoi Ineke, ik heb jouw bevinden allemaal gevolgd. Wat een geweldig werk doe je daar en je geniet er zelf ook nog met volle teugen van. Grandioos.