MATRASSEN KOPEN. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu MATRASSEN KOPEN. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

MATRASSEN KOPEN.

Door: Ineke Rop

Blijf op de hoogte en volg Ineke

29 Oktober 2016 | Kenia, Sondu


Hallo allemaal,

Vandaag was er een vervolg op het bedden project. Afgelopen week had ik al vaker gevraagd of ze al iets gehoord had van de beddenman. Ja, inderdaad. Er worden foto's via de mail opgestuurd van de eerste bedden die klaar zijn en de maten zijn nu echt duidelijk.

Dus vandaag op stap voor de matrassen. Nou, dat had heel wat voeten in de aarde. Allereerst, hoe laat vertrekken we? Nou, ongeveer rond half tien. Goed ik de broek aangetrokken, de kinderen vertelt dat ik er niet ben en toen.... Nee hoor.....half tien werd 13 uur. Kenian time. Jim, de chauffeur had eerst nog iets anders te doen. Ondertussen ben ik maar weer met de kinderen bezig gedaan en al het speelgoed uitgedeeld. Ik kwam in een kast ook nog spullen tegen van eerder. Mooi meegenomen. Rond twaaf uur alles weer bij elkaar gezocht want de lunch tijd was in zicht en dan moet er geen speelgoed tussen het eten komen. ... en toen ineens kwam toch het sein.....

WE GAAN. Samen met Sr. Ludovina voorin de wagen van het centrum. Samen naast Jim de chauffeur. Een beetje krap maar het lukt altijd net. Rugtas met geld op de schoot en daar gingen we. Eerst de weg met kuilen en gaten over en toen nog tanken in het plaatsje Sondu beneden. Nou, we waren goed en wel op weg en Jim stuurde naar de kant. Er was iets niet in orde met de wagen. Motorkap open en zoeken. Wat is er mis? Hij kreeg de wagen gelukkig weer aan de praat. De wagen van het centrum is al een heel oudje. Hij heeft inmiddels al 230.000 km gereden, zag ik. Helaas met regelmaat is er iets mee. Maar ze moeten het er mee doen, bij gebrek aan iets anders. De huidige is ooit geschonken door een organisatie. Sr. Ludevina vroeg of ik er niet voor kon zorgen dat er een nieuwe kwam? Door vrienden te vragen....... Ja, ze moeten het er echt mee doen, want er is geen geld voor nieuwe.

Na een half uurtje konden we verder om na drie kwartier in de matrassenfabriek aan te komen. Grote loodsen, vol met matrassen. Helaas niet de maten die wij wilden. Ze konden ook niet op korte termijn geleverd worden. Een oplossing was snel bedacht. Dan kopen we toch een standaard maat. De breedte was goed, alleen de lengte te lang. Op het centrum kunnen ze de matrassen inkorten en er kunststof hoezen om heen naaien. Dit moet gedaan worden omdat veel kinderen incontinent zijn en de matrassen bekleed zijn met stof. Ja, ze zijn vrij gemakkelijk in te korten omdat er schuimrubber in zit. Toen kopen. Bij de één krijg ik een bon en vervolgens moet je naar een andere gebouw, om te betalen. Groot geld ging over de tafel. Natuurlijk om een beetje korting gevraagd en jawel, dat lukte. Maar hoe komen die matrassen nu op het centrum. Dertig stuks. Jim gaat zaterdag een groter pik-upp huren en haalt ze zelf op. Dit is goedkoper dan ze te laten brengen. En ...natuurlijk ga ik zaterdag met Jim mee.

Daarna naar de grote stad om de kunststof bekleding te kopen. Maar allereerst weer naar de Barclays Bank om geld op te nemen. Ook hier in Kenia mag je per dag maar een bepaald bedrag opnemen. Dus met regelmaat moet ik naar een plek waar een bank is. Dat is soms wel lastig, maar het moet gebeuren, anders kan ik niets betalen. En daarna op naar dezelfde winkel als twee jaar geleden. De man herkende me weer. En ook hier kregen we korting. Gelukkig want dat spul is best wel in de prijs. Hij wilde gelijk al dekens aan ons slijten, maar we hadden eigenlijk geen tijd meer. Jim moest met de wagen naar de garage, om hem na te laten kijken, want hij bleek provisorisch te zijn gemaakt. Nou, en dat heeft me lang geduurd, maar dat wist ik toen nog niet. Ik ben even in de Kenshop wat gaan drinken en daarna lekker rondgewandeld. Sr. Ludovina had ook nog iets op het program en we spraken af elkaar te bellen.

Rond vijf uur toch maar snel door naar de grote city Nakumat/supermarkt, waar echt heel veel te koop is. Heb wat voor eten mezelf gekocht en......worstjes voor de kinderen. Vlees eten ze nooit. Het zal dit weekend een enorme verrassing zijn. Rond was ik klaar en heb Sr. Ludovina maar eens gebeld, waar ze was. Nou, vertelde ze, ze kwam er aan. Maar alles wat kwam, geen Sr. Toen belde zij waar ik was. In de grote supermarkt toch?? Oke, dan kom ik. Nou het duurde uiteindelijk tot na 20 uur voor ze er was. En ik maar wachten. Een beetje vervelend want als blanke moet je 's avonds eigenlijk niet alleen over straat gaan. Maar ik was in een grote supermarkt en de beveiliging van het gebouw hield me in de gaten. Hen had ik al gezegd dat ik stond te wachten op iemand en later kwamen ze nogmaals vragen of alles oke was. En eindelijk was ze er, maar geen Jim. De wagen was nog niet klaar. Het duurde tot 21 uur voor Jim er ook was. Ondertussen ging Ludovina ook op haar gemak nog wat boodschappen doen. Wat een gedoe. Rond 22.30 uur waren we thuis en dat is erg laat voor hier.

Maar goed.....de matrassen voor de bedden zijn gekocht en zondag komt de beddenman opnieuw naar het centrum om de rest van het geld te incasseren. En nu hopen dat de bedden klaar zijn voor mijn vertrek hier. Ze hebben de hele maand november nog de tijd. Later ga ik met Ludovina dus op stap om de dekens en stof voor de lakens te kopen. Daarbij ook voedsel voor het centrum zoals mais, rijst en bonen.

Maar wat heb ik al meer gedaan met het sponsorgeld? Heb schooltruien voor een paar kinderen gekocht. Sommigen hebben er geen en de ouders kunnen ze niet betalen. De namen er op het markje, hier dichtbij, op laten naaien. Anderen, die nog geen fleeche hadden, kregen een voor het weekend. Het is mooi te zien dat de meeste fleeche truien die ik in het verleden van het sponsorgeld kocht, nog steeds gedragen worden. Een paar nachtponnen en wat blouches voor één van de groepen jongens voor de zondag. Wat waren ze allemaal in hun nopjes. Al deze kleding is hier zeer goedkoop op de markt te krijgen. Daar liggen grote stapels kleding, waar ik net zo hard in zit te trekken als de lokalen, op zoek naar iets geschikts. En vooral voor de Kenian prijs. Niet voor de mazungu/blanke prijs. Want ik hoor hier nu even thuis en heb heel snel in de gaten of ze me het dubbele laten betalen. Sommige mensen herkennen me van alle andere keren. Dat is toch wel erg leuk. Verder yughurt, fanta, lolly's en voor zaterdag vlees voor de kinderen gekocht.
Jullie allen moet ik namens de Sr. Ludovina, house-mothers en de kinderen bedanken voor alles wat hier gebracht wordt. Ze genieten er allen enorm van en genoten vanmiddag nog meer van de worstjes met tomatensaus. Voor ons iets gewoons voor hen een delicatesse.

Wil je nog doneren voor deze kinderen, dan kan dat natuurlijk altijd nog.

Mijn banknummer is NL26INGB0003970344 tnv A.R. Rop onder vermelding van LEKKER ETEN EN SLAPEN.

De matrassen hebben we vanmorgen gehaald en liggen nu opgeslagen op het centrum om maandag en daarna vermaakt te worden.

Allen veel groetjes, Ineke

  • 29 Oktober 2016 - 21:50

    Jenny En Jan Ter Maat:

    Prachtig Ineke, iedere keer lezen wij vol aandacht jouw verslag. Wat mag je daar mooi werk doen. Wij wensen jullie Gods Zegen toe

  • 29 Oktober 2016 - 22:29

    Herwy Scholten:

    Dit keer ook weer jouw verslag gelezen. Er gaat een hele
    organisatie van af. Ineke ik wens je vele mooie dagen al is
    het nog best hard werken. Goed gaan

  • 30 Oktober 2016 - 08:52

    Annelie:

    Hoi Ineke,
    Leuk van je te horen dat alles 'on Kenyan way' voor elkaar komt. Improviseren, goed uit je doppen kijken en doen wat je goed dunkt ! Geweldig, en veel sukses verder.. Veel plezier met hen allen daar.

  • 30 Oktober 2016 - 20:30

    Christa:

    Wat heerlijk om je verhaal te lezen, ik krijg er helemaal zin in... Mooi voorproefje

  • 01 November 2016 - 18:22

    Miny Zandbergen :

    Prachtig Ineke
    Je verhaal lees ik met veel plezier
    Dat alles mag lukken
    Je bent er wel druk mee
    Maar het geeft je wel een voldaan gevoel denk ik
    Veel succes nog hoor
    Groetjes Jan en Miny Zandbergen ,

  • 10 November 2016 - 22:23

    Anke Van De Bovenkamp:

    hoi Ineke

    bezig met de verhalen van je te lezen, ik liep wat achter , geweldig dat je er zo thuis bent , de mensen je herkennen, is ook heel leuk . een met de bevolking.
    en wat een leuke foto's met de matrassenactie, fijn dat ze er zo handig zijn om deze kleiner te maken.
    voor nu weer veel moois toegewenst.
    doe iedereen een Hollandse de groet, en veel moois toegewenst en zegen.
    Leo en Ank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 174792

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: