Eten en drinken. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Eten en drinken. - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Eten en drinken.

Blijf op de hoogte en volg Ineke

01 Juni 2014 | Kenia, Sondu

Dag allemaal,


Dank allereerst voor de reacties. Dit doet me goed.

Gisteravond lag ik al vroeg in bed nadat ik me met een bakje water had opgefrist. Gelukkig maar, want ik was net ongeveer klaar en de elektriciteit hield er mee op. Ik was van plan vandaag vroeg op te staan. Nou dat deed ik. Ik werd wakker keek op de klok en jawel, zes uur. Opstaan, afwassen, water halen , water koken en opwarmen. Ondertussen dacht ik, de hanen kraaien niet en het begint niet licht te worden. Komt wel. Toch nog maar even door, ontbijtje, nog weer water halen en aankleden en ondertussen bleef het donker. Toch nog maar eens op de klok kijken. Bleek dat ik om 3 uur was opgestaan en had ontbeten. Toen er maar nog anderhalf uur weer in.

Vandaag naar Kisumu, het eerste bed bekijken en de tweede helft betalen. Nou, niets ervan. Vanmorgen zei Sr. Ludevina: "Ja, na mijn afspraak die ik heb, gaan we". Ik zal je bellen. Nou om 12 uur waren we nog niet weg. Om 13 uur zelf contact gezocht. "Ja, ga maar lunchen en dan gaan we daarna". Om 14 uur staat Sr. Ludevina bij de deur. Of we ook morgen kunnen gaan???? Een diepe zucht van mijn kant. Dit is dus ook Kenia. Heb vanmorgen wel de wandeltocht naar Sondu met Eunice moeten laten lopen, maar het is niet anders. Toen ben ik direct snel met de piki-piki op en neer naar Sondu gegaan om nog twee fleece truien te kopen o.a. voor een meisje die weer terug is. Echt snel. Want de regen hing in de lucht. En ik was echt precies op tijd weer terug. Binnen een uur 5 km naar beneden met de piki-piki, onderhandelen voor 4.40 euro en de 5 km over de dancing road weer terug. Snel, snel omdat ik weet dat de brommerrijders niet graag rijden met regen. Omdat de stenen en de weg dan glad worden. Wat dat betreft was Sr. Ludevina wel precies op tijd te vertellen, dat we niet naar Kisumu gingen.


Lunchen deed ik dit keer met gewoon brood. Gewoon Nederlands. Hier eten ze twee keer per dag warm. Soms eet ik mee met de lunchpauze maar dan is het steevast ughali en sukoma-wiki. Alleen donderdags eten ze green grams (soort erwten) en rijst. Ik ben niet echt dol op ughali en sukoma-wiki en het wordt ééntonig, daar het 's avonds bij de kinderen ook vaak op het menu staat. Daarbij is bonen en mais 's avonds een welkome afwisseling. Ook kregen de kinderen een keer gewone aardappelen met kool te eten. Mij valt op dat er toch wel verschil is met twee jaar geleden. Heb nu al twee keer gezien dat ze vis krijgen. Daarvoor komt er een mannetje op een fiets met een grote mand met vis achterop, naar het centrum om zijn waar te verkopen. Een goed handeltje. Ook krijgen de kinderen soms een stukje fruit m.n ananas. 's Morgens bij de pap van water en melk en een soort graan krijgen ze droge witte boterhammen. Om 10 uur opnieuw een beker pap. Op zondagmorgen mandazie's of zoete aardappelen. Ze drinken weinig. Op de tafel staat een grote emmer met water en na vragen krijgen ze wat te drinken. Met regelmaat zie ik dan ook de drinkbeweging en laat ik eenzelfde beker maar weer rond gaan. Tussendoor verder niets. Iets lekkers is dan ook een welkome afwisseling. Vandaag rook ik iets aangebrands. Vlees?? Ja, de poten van een koe en ik zag ze. Waarschijnlijk staan die vanavond op het menu. Lijkt me niets.


Deze week trakteerde ik het hele centrum op een stukje kip. Een hele onderneming en er zat meer werk aan vast als ik dacht. Na het ochtend gebed ging ik met James en Margareth met de auto op pad naar de markt in Sondu. De dancing road wordt toenemend een echte dancing road. De regen zorgt ervoor dat het zand weg spoelt. De stenen blijven liggen en dit maakt dat het rijden over deze weg één hobbel partij wordt. We rijden direct naar de plek waar de kippen verkocht worden. Margareth wordt belaagd door mannen die kippen aan de poten vastgebonden met zich mee zeulen. Ze onderhandelt. Ze willen er meer shillings voor. Margareth weegt met haar handen. Ja, het moeten wel flinke kippen zijn natuurlijk. Na een poosje heen en weer bieden stuurt ze een paar mannen met kippen naar James en zegt dat ik er ook heen moet gaan. Ik koop daar 12 kippen. Mij was dit in mijn ééntje niet gelukt. Ik was blij dat Margareth er was. Daarna terug naar het centrum waar de kippen in een donkere ruimte gedropt worden. Om 13 uur wordt ik geroepen. Het slachten gaat beginnen. Ik durf niet te kijken. De kippen maken behoorlijk kabaal. Na ongeveer 20 minuten is het gebeurt en liggen ze zonder kop in een bak met heet water. Ze zijn dan gemakkelijker te plukken. De veren worden er eerst af geplukt. Een flink karwij. Ik kijk toe maar probeer het toch na verloop van tijd zelf ook. Heb twee kippen geplukt. Nu zie ik pas hoe de vleugels er uit zien. Dan de ingewanden er uit. De rest van de kip wordt in zijn geheel gegeten. Ook de poten en de kop. Deze kop kreeg ik tijdens mijn vorig verblijf een keer op mijn bord. De kip wordt op een houtvuur gegaard en daarna in willekeurige stukken gesneden. Dan in bouillon met kruiden en een grote ketel op hout gaar gekookt. En vanavond genoot vervolgens heel het centrum er van. Zo vaak krijgen ze hier geen vlees. De keuken was er druk mee maar het was de moeite waard. Voor mij hadden ze apart een pannetje klaargemaakt, kip met .......ughali. Opgegeten en er niet echt bij nagedacht omdat ik de hygiënische omstandigheden waaronder alles klaargemaakt was zeer matig vond. De keuringsdienst van waren zou niet durven kijken. Ik zag een paar vuile zeer oude gebogen snijplakken, bij gebrek aan andere. Een paar nieuwe worden daarom mijn afscheidscadeautje.

Afgelopen zondag was het yoghurt tijd. In Kisumu had ik 60 tinnetjes yoghurt gekocht toen ik er was met Sr. Ludovina. Op zondagmorgen een madazie en een yoghurtje. Geweldig, maar ook wat een geklieder. Veel kunnen het niet zelf eten, knijpen het tinnetje stuk, yoghurt er over heen, kleren vies, helpen elkaar en pakken het elkaar af. Maar uiteindelijk had ieder zijn deel gehad en het was een welkome afwisseling op het in mijn beleving eentonig eten. Nu, inmiddels een paar dagen later wordt mij met regelmaat gevraagd wanneer ik weer op yoghurt trakteer. Dus......ik ben nog lang niet weg.

Lolly's zijn ook een welkome afwisseling. Vanmiddag ging ik naar de kinderen in St. Martin met 150 lolly's. Mother Theresa hielp me met het verdelen. Anders komen er steeds weer kinderen, die zeggen niet te hebben gehad, terwijl dit wel zo is. In mijn koelkast die ik hier ook heb liggen 60 stukjes chocolade om te verdelen tijdens een ander weekend.

Vanmorgen was het tijd voor een soda. Het was prachtig weer en we hebben alle kinderen met rolstoelen naar het middenterrein gebracht. Daar stonden 45 flesjes fanta en cola klaar met lange rietjes uit Nederland. Weer een enorme verrassing. En de kinderen vinden het heerlijk even van hun plekje te zijn. Wat was het weer leuk, maar ook vermoeiend. Het is veel in en uit de rolstoel tillen, maar gelukkig werd ik vanmorgen geholpen.

Al deze extra lekkere 'hapjes' voor de kinderen worden betaald uit de giftenpot. Dus lieve gevers, ook hier gaat jullie geld naar toe. Enorm bedankt namen mij en heel veel glunderende gezichtjes.

Lieve groet Ineke





  • 01 Juni 2014 - 18:47

    Hennie:

    Ha Ineke,
    Heerlijk bekend, heerlijk om te lezen! Geniet nog maar even, de tijd vliegt hé?
    Hartelijke groet ook voor de kinderen en het personeel. Doei1

  • 01 Juni 2014 - 19:26

    Gea:

    Hoi Ineke,
    Ik lees wel dat je het goed naar je zin hebt. Geniet er nog maar lekker van. De tijd gaat natuurlijk best wel snel. Nog heel veel plezier voor het tweede deel van je vakantie.
    Groetjes uit K'naal

  • 01 Juni 2014 - 19:52

    Anke:

    hoi Ien

    wat geweldig fijn dat jij deze kinderen zo kunt verwennen en hierin zulke leuke en praktische ideeën hebt. en dat je zelf ook leert om kippen te slachten is toch ook wel heel bijzonder!
    veel goeds in de tijd die je er hebt en doe alle kids een knuf van mij.
    groetjes Anke

  • 01 Juni 2014 - 22:57

    Christa:

    Ineke, leuk om je verhalen te lezen. Goed om te horen dat er iets meer afwisseling op het menu staat van de kinderen....
    Heerlijk om praktisch bezig te zijn en soms zo simpel, waar de kinderen wel niet blij mee kunnen zijn, kunnen wij van leren!

    Groet, Christa

  • 04 Juni 2014 - 10:55

    Annelie:

    Hoi Ineke,
    Zojuist ingelogd, en je ervaringen gelezen. Fijn te zien dat je je er thuis voelt en praktische dingen kunt doen die het verschil maken.. Geniet er van, van geven en ontvangen...
    Groetjes,
    Annelie

  • 05 Juni 2014 - 13:40

    Menno:

    Hoi Ineke,

    Net terug van vakantie (Sicilië, Sardinië en Corsica) heb ik je verslagen gelezen. Het treft me toch steeds weer hoe dankbaar de kinderen op kleine attenties reageren. Veel Nederlandse kinderen zijn dan toch wel aardig verwend. Wat betreft het kopen van levende kippen, het slachten en erna ze ook nog verorberen?????? Ik moet er niet aan denken.....bah. Fijn dat je de kinderen in een rolstoel rondrijdt. Het lijkt me geen pretje om vanwege een handicap aan één vaste plek gebonden te zijn.
    Vanochtend heeft Piet Wetsteijn gebeld en ik moet je de hartelijke groeten van hem overbrengen. Hij heeft een geblesseerde knie.
    Ga zo door en geef de kinderen een flinke knuffel van mij.

    Liefs,
    Menno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 175122

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: