Mijn bezigheden. (o.a.) - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu Mijn bezigheden. (o.a.) - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Ineke Rop - WaarBenJij.nu

Mijn bezigheden. (o.a.)

Blijf op de hoogte en volg Ineke

01 Juni 2014 | Kenia, Sondu

Hoi allemaal,


Een bezige bij ben ik hier. De kinderen zijn blij met de verschillende spelletjes en speelgoed wat ik meebracht. Ze vermaken zich er elke keer opnieuw weer mee alsof ze het voor het eerst zien. Maar ook spelen met een hand vol flessen doppen. Ook hier kunnen ze zich lang mee vermaken. Maar wat opnieuw weer favoriet is, is 'de bal'. In Kisumu kocht ik een paar softe ballen. En dan is het gewoon gooien heen en weer. Een plezier en een lol dat de kinderen dan hebben. Sommigen kunnen redelijk terug gooien maar sommigen ook niet. Toch is het goed voor hen om de beweging te maken. Gelukkig zijn er een paar die een beetje kunnen lopen en die de bal dan weer zoeken of ophalen. Dat hoef ik dan niet alleen te doen. Hij komt n.l. overal terecht. Elke keer hoor ik weer: Ineke, de bal?????


Ook zijn de kleurpotloden erg in trek. Gelukkig heb ik er veel bij me. Want het gaat hard met die potloden. De punten gaan er snel af door het onhandig gebruik en dan is het weer slijpen. Zowel op St. Martin als in de schoolklas op Nyabondo houden ze er van. Inmiddels hangen er al tekeningen aan de muur. Er zijn ook kinderen die niet kunnen kleuren. Die krassen maar wat. Maar ze moeten natuurlijk wel meedoen. Boven elk bed heb ik een kartonnetje met stickers geplakt en die tevens voorzien van de namen van de kinderen. Leuk is ook te zien, dat de uitvergrote groepsfoto's die ik stuurde, nog altijd in de slaapvertrekken aan de muur hangen. Sommige kinderen weten aan te wijzen dat ik er ook op sta.


Maar een andere bezigheid die zeer in trek is is het rondlopen met één of twee kleine kinderen in één grote rolstoel over het centrum. En dan overal even langs. Iedereen groet ze dan en de kinderen vinden het geweldig. Zo komen ze nog eens ergens. Anders blijven ze alleen maar op hun stekkie zitten. Jushua Ouid wist nog door allerlei geluiden te maken en te wijzen, waar ik slaap. Ditzelfde ventje kan zich alleen al kruipend over de grond verplaatsen. Toch wist hij op een keer een rolstoel binnen te krijgen, er in te gaan zitten, zo goed en zo kwaad als dat ging en weer met geluiden en wijzen mij duidelijk proberen te maken, dat hij rondgereden wilde worden. Jushua Ouid is klever ventje. Helaas kan hij ook niet praten. Hij huilt dan ook vaak als hij zijn zin niet krijgt, want wat een ander heeft, wil hij ook. Het is zijn manier om van zich te laten horen.


Op een goed moment heb ik het wandelen wat uitgebreid door buiten de poort te gaan lopen naar het kleine marktje waar het altijd druk is met mensen en piki-piki drivers. 0ver de 'dancing road' vol met kuilen, kippen, stenen, afval en veel mensen die hun waar trachten te verkopen. Nog meer was het 'vechten' wie er aan de beurt zou zijn. Ineke me, Ineke me? Om de beurt krijgen ze toch wel een beurt maar ze willen allemaal heel graag direct. De kinderen kijken hun ogen uit, glunderen van oor tot oor en de marktlui blijken het ook prachtig te vinden. Een keer bracht ik op één van de wandelingen een boel bananen mee, wat smullen was. Een andere keer een boel mandazies.(soort oliebol)


Op een dag vroeg een house mother af ik weer ging wandelen. En of ik dan met twee kleine nieuwe meisjes van hooguit zes jaar naar de kapper wilde. Natuurlijk wel. Daar ging ik, op zoek. Waar zit die dan? Na enig geloop en vragen kwam ik uit in een donkere kamer met een zeer oude kappersstoel. De meisjes waren beide wat verlegen en begrepen niet echt wat er ging gebeuren. Alleen maar het kopie kaalscheren om huidaandoeningen beter te kunnen ontdekken, maar leg dat maar eens uit. Maar het ging allemaal goed. Ben er maar op de hurken voor gaan zitten en een beetje lief gebabbeld in het Nederlands/Engels. De intonatie doet ook veel toch?


Veel ben ik 's morgens in het schoolklasje op het centrum te vinden. Een heel karwei om deze groep van 31 kinderen een beetje in het gareel te houden. Veel kunnen niet praten en hebben een lichamelijke en verstandelijke beperking. Daarbij zijn aan aantal moeilijk te corrigeren en schreeuwen en huilen veel. Normaal zijn er twee teachers maar nr. twee is ziek. Dus doet teacher Margareth het alleen. Vandaag heb ik hun schoolschriften, voor zover ze die hebben, volgeplakt met stickers. En opnieuw ging het: Ineke me, Ineke me?? Het is ook wel voor te stellen. Ze hebben niets van hun zelf en moeten alles delen. Zelfs de hartelijkheid van hen die voor hun zorgen. En dat valt niet mee.


Soms ga ik ook op pad om dingen voor hen te kopen. De fleece truien hebben aanvulling nodig. Sommigen zijn er uit gegroeid maar de meeste kinderen dragen nog de trui die ze twee jaar geleden kregen. Ook moeten er nog een paar nachthemden komen. Inmiddels hebben de jongens van Mother Eireen ook nachtkleding. Een lange hemd zonder mouwen,meegenomen uit Nederland van de Wibra. Ook daar blijheid. De jongens van mother Alice zijn zaterdag aan de beurt. Voor hen heb ik T-shirts bij me die als nachtkleding gebruikt gaan worden. Meestal help ik de house-mothers met de kinderen naar bed doen. Zal zaterdag bij hen zijn.


Inmiddels is het avond en ik kwam er vanmiddag achter dat er geen water meer uit de kraan komt. Dus heb ik me maar een beetje met wetties gewassen. Maar mijn afwas staat er nog. Waarschijnlijk moet ik morgen ook naar de pomp om water te halen. We zien wel.

Groetjes van mij. Ineke







  • 04 Juni 2014 - 21:44

    Fenny Scheppink:

    Hallo Ineke,

    Eindelijk komt het er van. Wat een reisverslagen heb jij al gemaakt en al ontzettend veel meegemaakt.
    Volgens mij kun jij geen gram groeien, zo je maar steeds van hot naar her vliegt. Wat zullen ze gek met
    je zijn, en wat heerlijk dat je ze met zo''n klein iets kunt verwennen. Ik kan me voorstellen dat dit een heel enerverende reis voor je is, en dat dit (vrijwillige werk) absoluut niet saai is.
    Wat zul jij straks weer moeten wennen, want het wordt natuurlijk wel steeds moeilijker om dit alles los te laten. Wat wordt er hier dan toch gestrest geleeft, aan wat een luxe is er hier dan.
    We zitten zelf een paar dagen in Sauerland en zijn heerlijk aan het relexen, na een drukke periode.
    Verder gaat alles goed, en genieten we ook van alle kleine dingen. Ineke ik hoop je nu meer te volgen
    en vaker een mailtje terug te doen. Hoe lang verblijf jij daar nog?
    Nog een hele goede en fijne tijd daar met een hartelijke groet van

    Gerrit en Fenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ineke

Inmiddels mag ik binnenkort voor de zesde keer naar Kenia vertrekken om daar vrijwilligers werk te gaan doen in het Nyabondo Rehabilitation Center voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen in Nyabondo.

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 175452

Voorgaande reizen:

18 September 2023 - 13 Oktober 2023

VOOR DE NEGENDE KEER MAG IK NAAR NYABONDO GEAAN.

26 September 2022 - 21 Oktober 2022

TERUG NAAR NYABONDO...NA 3 JAAR.

03 Oktober 2018 - 14 December 2018

KENIA...OPNIEUW MAG IK GAAN NAAR NYABONDO.

19 September 2017 - 16 November 2017

KENIA EN NYABONDO...HEEL BIJZONDER.

10 Oktober 2016 - 02 December 2016

KENIA, NYABONDO EN ZOVEEL MEER.

05 Mei 2014 - 26 Juni 2014

OPNIEUW NAAR DE KINDEREN IN KENIA

30 April 2012 - 23 Juni 2012

KENIA, OM NIET TE VERGETEN

09 Mei 2011 - 01 Juli 2011

OPNIEUW NAAR KENIA

06 Februari 2009 - 02 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: